ZF-Vaihteisto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

ZF-Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 30 Maalis 2009 11:10

Ao Linkin sivulla 50 ja 51 on kuvat omassakin veneessäni olevasta vaihteesta:
http://wavelength30.zxq.net/BMW%20D7%20 ... Manual.pdf

Osaako joku kertoa tarkan mallin? Omastani on kilpi kadonnut ajan saatossa.
Pakin päälle saaminen ei aina onnistu kaukosäätimellä vaan pitää painaa vaihteen vivusta apuja sormella, jolloin pakki ottaa kunnolla kiinni. Kaukosäätimen säätö ei auta. Ilmeisesti joku osa on niin kulunut että säätövara on lopussa. Osaatteko päätellä kuvasta mikä se voisi olla? Ehkä kammen "kynsi" tai pusla jota se liikuttaa?

Onko tuon mallisen kytkimen purkamisesta kokemuksia?
[/list][/code][/list]

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Maalis 2009 13:56

Toimiiko kytkin silloin kun kaapeli on irti ja kytket suoraan kytkimen sivussa olevasta vivusta?
Monessa kaukosäätimessä on vivuissa kaksi reikää kaapelin tapille katso, että käytössä on se ulompi reikä=liikevara suurempi.
Tai siirrä kaapelin pää lähempään reikään kytkimen vivussa(jos samanlainen kuin kuvassa)
Kaapelin pituus on oikein säädetty kun kahva on keskellä ja kytkin on vapaalla jonka jäkeen kaapelin tappi on mentävä vapaasti kytkimen vivun reikään.
Ilmeisesti olet tarkastanut em ennenkuin suunnittelet lootan avaamista
jos se kuitenkin toimii vain sormella avustamalla.

Matti

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 30 Maalis 2009 14:37

matti kirjoitti:Toimiiko kytkin silloin kun kaapeli on irti ja kytket suoraan kytkimen sivussa olevasta vivusta?

Toimii. Ottaa kiinni vasta ihan ääriasennossaan. Olen myös yrittänyt säätää niin että olen avannut vaihdevivun kiinnityspulttia ja hakenut oikeaa asentoa vivulle, jolloin sain toimimaan "auttavasti".

Monessa kaukosäätimessä on vivuissa kaksi reikää kaapelin tapille katso, että käytössä on se ulompi reikä=liikevara suurempi.
Tai siirrä kaapelin pää lähempään reikään kytkimen vivussa(jos samanlainen kuin kuvassa)
Kaapelin pituus on oikein säädetty kun kahva on keskellä ja kytkin on vapaalla jonka jäkeen kaapelin tappi on mentävä vapaasti kytkimen vivun reikään.
Ilmeisesti olet tarkastanut em ennenkuin suunnittelet lootan avaamista
jos se kuitenkin toimii vain sormella avustamalla.

Kaikkinaiset säädöt joita voi vaihdevivun ja kaapelien kanssa tehdä on kertaalleen kokeiltu ja toiminta saatu sille mallille että varmaan ensi kesän ajelen ja kuulostelen (olen ajanut tällä paatilla vasta kymmenisen tuntia) mutta jos toiminta yhtään huononee niin sitten otan tästä talviprojektin....ehkä...

Matti

...Kiitän kuitenkin vastauksestasi.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Huhti 2009 19:45

Kaikki kestää kun on tuo kovalevy jo naarmuuntunut ja rosessorikaan ei ole mitään pentti tasoa;
Tuli mieleen ajatus ajalta miekka ja kirves ja katsoin oikein lasit silmillä sitä lootan räjäytyskuvaa;
Olis melko simppeli homma ottaa auki sen vaihteensiitäjän kansi osano 34
ja sieltä tullee käteen viimeisenä osano 30
Se on todennäköisesti kulunut toiselta(pakin) puolelta.
Osa on (suurella todennäköisyydellä, kuten kuvassakin) symmetrinen, joten kääntö toisinpäin saa pakin toimimaan normaalisti.
Jos vaihde eteen ei käännön jälkeen normaalisti toimi tulee ko kpl täyttö seuraavaksi eteen.


Matti

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 02 Huhti 2009 07:40

Hyvin voit olla oikeassa. Jos päädyn purkamaan niin aloittelen tuosta vivusta...

Kun ei ole kokemusta vaihteistojen purkamisesta niin pikkusen arastelen työhön alkamista. Ajattelin sen verran vielä kesällä yrittää että kehittelisin vaijerille sellaisen pidikkeen jossa vaijerin kiinnityskohtaa suhteessa vaihdevipuun voisi säätää. Pieni epäilys kytee vielä että vaijerin kulmaa ja kiinnityskohtaa muuttamalla saisi toimimaan paremmin (kun se vaihde sormella auttaen kuitenkin menee aina "imaisemalla" päälle) .
Nykyinen kiinnike ei ole tuollainen kuvassa esitetty, vaan jonkin edellisen omistajan "takoma" rautamöhkäle ilman säätömahdollisuutta.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 02 Huhti 2009 17:10

Se on hyvä merkki, että menee imasemalla päälle, se alaakselin kierre on joka sen tekee, vivun tarkoitus kun on vaan saada ne kartiot kosketuksiin toisiinsa jolloin vääntömomentti alkaa kiristään kartioita.
Mun ajatuksena oli, että se vivun pinta joka työntää sitä keskuskpl pakille on sama joka irrottaa vedon edestä- eli kuluu enempi.
Liikevara ei ole kummonen, eli jos on kulunut, niin ei enää tapaa kosketuksiin.
Niin jos se vipu on jonkun omasta pajasta, niin saattaapi olla pieni pituusmittavirhe.

Matti

Avatar
DasBoot
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Maalis 2009 10:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja DasBoot » 03 Huhti 2009 07:35

OK. Kiitos kommenteista.

Laitan tänne lisää tarinaa kun tiedän miten asiassa edetään.

Vastaa Viestiin