mikä moottori ja mikä laatikko?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
timlord
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Kesä 2008 16:36

mikä moottori ja mikä laatikko?

Viesti Kirjoittaja timlord » 22 Maalis 2009 10:51

Tuli tuollainen ostettua kun halvalla sai. Myyjä sanoi olevan veneestä irroitettu perkins 49hv kone.

Mikähän tuo loota on ja koneen malli.

Koneen haen vasta ensiviikolla niin enempää ei minullakaan ole vielä tietoa.

Hauskaa tunnistus pähkäilyä!

Kuva

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22 Maalis 2009 19:00

Eipä taida olla Perkinssi, Leylandia veikkaisin..

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 22 Maalis 2009 20:12

Joo bmc 1500 näyttäs olevan.Tehoja 38hv/3500 r/min.Aika yleinen pata 60-70 luvulla.Hehkut ja syöttöpumppu pitää olla kunnossa tai on aika hankala käynnistyyn.Pieniruokainen kone.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

timlord
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Kesä 2008 16:36

Viesti Kirjoittaja timlord » 22 Maalis 2009 20:17

No pirskatti. Mites tuo loota tossa perässä?
Pitääköhän ottaa myyjän kanssa puheeksi...

timlord
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Kesä 2008 16:36

Viesti Kirjoittaja timlord » 22 Maalis 2009 20:44

Ai niin... Onko tuollainen koneremontin arvoinen jos se on perusehjä käyntikuntoinen kone?

Mistä varaosat saapi?

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 23 Maalis 2009 21:21

Katsoin 1966 vuodelta olevan Bmc captain 1500 myynti-esitteen.ja näytti olevan juuri samanlainen loota perässä,eli ilmeisesti alkuperäinen laatikko,mutta koneesi näyttäisi olevan marinoitu omatekoisilla osilla.
Moottoriahan on käytetty mm.Morris Marinassa.Vara-osia kai vielä on saatavilla,mutta voi olla hankala löytää.Mobilisteiltä varmaan luulisi löytyvän tietoa.Kaippa nuo kestäviäkin on,tosin hieman vanhan aikaisia.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2009 22:19

Muistelisin että juuri tuo BMC on kolmella runkolaakerilla eikä sen takia sieltä kestävimmästä päästä perusdieseleitä. Semmoinen vekkuli että tehoa on...jotain 35 ja 50 SAE hevosvoiman väliltä ja täysin samalla rakenteella - jos noiden mobilistien tietoihin on luottamista. Jossain vanhassa venelehdessä -70 luvulta oli testi jossa akselitehoksi saatiin 22 tai 24hv joten tuo 38 SAE hp voi olla aika totta. Moottori todellakin tunnetaan alitehoisena ilmoitettuin tehoihin nähden.

"Moottorin tehonpuute korvattu mittarivityksellä" oli TM:n kommentti aikoinaan diesel Mersusta kun mittari näytti 160km/h ja poliisin lahjomaton tutka 115km/h - BMC:ssä se olisi varmaan ollut "Moottorin tehonpuute korvattu jarrupenkin mittarivirityksellä"
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 24 Maalis 2009 10:51

Onko lasikuituveneelläkin sielu???

arttuprkl
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Marras 2007 18:50
Paikkakunta: kaakkois-suomi

........

Viesti Kirjoittaja arttuprkl » 24 Maalis 2009 20:10

ei tuo bmc mulla ainakaan temppuillut, edellisessä veneessäni mulla oli sellanen ja se toimi aina moitteettomasti, kunhan muisti vain hehkuttaa minuutin ennen käynnistystä.
Joku...en muista oliko tällä saitilla, mut jossain sanoi että suuttimien käret ja kaulat pitää vain huoltaa muutaman ajokauden välein,että sen saisi kunnialla käyntiin.
muuten mulla ei oo pahaa sanaa siitä sanottavana.
-kalastus on mukava laji, vierestä katsellessa-

Vastaa Viestiin