Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
timlord
- Viestit: 5
- Liittynyt: 06 Kesä 2008 16:36
Viesti
Kirjoittaja timlord » 22 Maalis 2009 10:51
Tuli tuollainen ostettua kun halvalla sai. Myyjä sanoi olevan veneestä irroitettu perkins 49hv kone.
Mikähän tuo loota on ja koneen malli.
Koneen haen vasta ensiviikolla niin enempää ei minullakaan ole vielä tietoa.
Hauskaa tunnistus pähkäilyä!

-
Elwood
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Viesti
Kirjoittaja Elwood » 22 Maalis 2009 19:00
Eipä taida olla Perkinssi, Leylandia veikkaisin..
-
Pirtutrokari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja Pirtutrokari » 22 Maalis 2009 20:12
Joo bmc 1500 näyttäs olevan.Tehoja 38hv/3500 r/min.Aika yleinen pata 60-70 luvulla.Hehkut ja syöttöpumppu pitää olla kunnossa tai on aika hankala käynnistyyn.Pieniruokainen kone.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???
-
timlord
- Viestit: 5
- Liittynyt: 06 Kesä 2008 16:36
Viesti
Kirjoittaja timlord » 22 Maalis 2009 20:17
No pirskatti. Mites tuo loota tossa perässä?
Pitääköhän ottaa myyjän kanssa puheeksi...
-
timlord
- Viestit: 5
- Liittynyt: 06 Kesä 2008 16:36
Viesti
Kirjoittaja timlord » 22 Maalis 2009 20:44
Ai niin... Onko tuollainen koneremontin arvoinen jos se on perusehjä käyntikuntoinen kone?
Mistä varaosat saapi?
-
Pirtutrokari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja Pirtutrokari » 23 Maalis 2009 21:21
Katsoin 1966 vuodelta olevan Bmc captain 1500 myynti-esitteen.ja näytti olevan juuri samanlainen loota perässä,eli ilmeisesti alkuperäinen laatikko,mutta koneesi näyttäisi olevan marinoitu omatekoisilla osilla.
Moottoriahan on käytetty mm.Morris Marinassa.Vara-osia kai vielä on saatavilla,mutta voi olla hankala löytää.Mobilisteiltä varmaan luulisi löytyvän tietoa.Kaippa nuo kestäviäkin on,tosin hieman vanhan aikaisia.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2009 22:19
Muistelisin että juuri tuo BMC on kolmella runkolaakerilla eikä sen takia sieltä kestävimmästä päästä perusdieseleitä. Semmoinen vekkuli että tehoa on...jotain 35 ja 50 SAE hevosvoiman väliltä ja täysin samalla rakenteella - jos noiden mobilistien tietoihin on luottamista. Jossain vanhassa venelehdessä -70 luvulta oli testi jossa akselitehoksi saatiin 22 tai 24hv joten tuo 38 SAE hp voi olla aika totta. Moottori todellakin tunnetaan alitehoisena ilmoitettuin tehoihin nähden.
"Moottorin tehonpuute korvattu mittarivityksellä" oli TM:n kommentti aikoinaan diesel Mersusta kun mittari näytti 160km/h ja poliisin lahjomaton tutka 115km/h - BMC:ssä se olisi varmaan ollut "Moottorin tehonpuute korvattu jarrupenkin mittarivirityksellä"
-
Pirtutrokari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja Pirtutrokari » 24 Maalis 2009 10:51
Onko lasikuituveneelläkin sielu???
-
arttuprkl
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Marras 2007 18:50
- Paikkakunta: kaakkois-suomi
Viesti
Kirjoittaja arttuprkl » 24 Maalis 2009 20:10
ei tuo bmc mulla ainakaan temppuillut, edellisessä veneessäni mulla oli sellanen ja se toimi aina moitteettomasti, kunhan muisti vain hehkuttaa minuutin ennen käynnistystä.
Joku...en muista oliko tällä saitilla, mut jossain sanoi että suuttimien käret ja kaulat pitää vain huoltaa muutaman ajokauden välein,että sen saisi kunnialla käyntiin.
muuten mulla ei oo pahaa sanaa siitä sanottavana.
-kalastus on mukava laji, vierestä katsellessa-