painelaakerin kiinnitys runkoon

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Helmi 2009 16:24

Tuo muuttuisi lähes optimaaliseksi tekemällä vinotuet tai umpikolmiot laakerin
kiinnityksen läheltä moottoripetiin tai johonkin pitkittäisjäykkääjään.
Tuo pythondrive on silti vain kumipuslien välissä kiinni tuossa rungossa, eli jos se laakeripesä haluaa vääntelehtiä, se tekee sen.
mikä saa tuollaisen rakenteen elämään hallitsemattomasti.
näin olisi jos tuki olisi tehty pellistä. 10mm teräslevy ei vääntelehdi hallitsemattomasti.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Helmi 2009 18:06

Ok, mulla ei katsoessa näkynyt kuin se valokuva ja siitä ei näkynyt laakerin
alta, että se on yhtä palaa. Nyt toisella kertaa näkyi myös tuo piirros.
Luulin siis, että se on tehty kahdesta lapusta kumpikin puoli erikseen.
simo kirjoitti: näin olisi jos tuki olisi tehty pellistä. 10mm teräslevy ei vääntelehdi hallitsemattomasti.
Tuohon sen verran, että kyllä toisesta päästä kiinnitetty ratakiskokin taipuu
tuulessa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20 Helmi 2009 18:16

Mielestäni simon toteutus painelaakerista on toimiva, se 10mm levy ei kyllä taivu mihinkään. Kyllä meistä nyt jokainen taivuttaa 10mm levyä, kunhan vaan on tarpeeksi vipuvartta. Tossa simon tuessa vartta on ehkä 10-15cm.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 20 Helmi 2009 22:22

Noh niinno..

Opettelin pienenä näitä kuormitusjuttuja ajattelemaan, kun suunnittelin nostureita. Wanha Tietäjä suositteli hahmottamaan rakenteita kumilevyinä. Jos rakenne on sellainen, että sillä on mahdollisuus joustaa, niin se joustaa.
Huonoja ratkaisuja voi parantaa joko lisäämällä osien paksuutta, tai käyttämällä järkeä. Kumpikin mahdollisuus on yhtä toimiva. Järjenkäytöllä saadaan kevyempi (=halvempi) tai pitkäikäisempi ratkaisu, joka kestää värähtelyjä eli tärinää.
Simon rakenne toimii aivan mainiosti, jos se on tehty kyllin järeästä matskusta ja saumat on vahvat. Painollahan ei tässä ole mitään väliä.
Jos jossian vaiheesa ilmenee värähtelyongelmia tai muuta vaivaa, niin ne saattaa olla tuon rakennertkaisun johdannaisia.

Risto

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 20 Helmi 2009 23:42

Noi värinät ja resonansit on joskus aika yllättäviä ilmiöitä, eikä aina ennustettavissa insinööritieteillä. -80 luvulla IVO rakensi tosta tunturin yli voimalinjaa Norjaan, ja semmosista A tyyppisistä tolppasydeemistä tuppas noi vaaka pienat katkeileen. Pystytolpat oli puutolppia ja pienat 150mm kanttiinsa terästä. Vaihtovat paksumpaan seinämävahvuuteen, ei vaikutusta. Poikki paukahti tunturin tuulessa..
Poromies tuli ja käski kietoa köyden pienan ympärille harvakseltaan..
Pienen naureskelun ja piruilun jälkeen kokeilivat, eikä o ykskään palkki katkennu sen jälkeen...
Eli mitä tapahtu että tuuli synnytti aerodynaamisen resonanssin palkin ympärille kun ilmavirta ja palkki alko värähteleen samalla taajuudella, ja siinä ei materiaalin paksuudella ollu mitään muuta merkitystä kun taajuus laski vähän alemmaks (niinku kitarankieli). Köysi sen sijaan rikkoi aerodynamiikan eikä koko ilmiö päässy ees alkamaan...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Helmi 2009 23:55

Samaisesta syystä näkee korkeita piippuja joiden yläpäässä kiertää sellainen harva kierre....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Helmi 2009 10:29

Minä en mennyt siihen halpaan että tuo Simon painelaakerin peti olisi liian hentoinen. Ensimmäisenä ajatuksena oli että "eihän nyt Simo voi tyritä noin helpossa asiassa..." ja toisena tsuumailin konetehoa (n. 80hp) akselin vahvuuteen ja siitä päättelin että peti on n. 12mm terästä ja sen pitäis kestää. Tosin olisin värkännyt samantien ylä ja alareunaan kolmiotuet molemmin puolin niin olisi tullut nätimpi ja "vähä sääkerimmi tehyn näkönen".
Onko tuo sinkitys raypullosta vai ihan upottamalla tehty?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 22 Helmi 2009 12:11

50hp.

kuumasinkitys upottamalla.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Painelaakerin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Maalis 2009 20:56

Pirun hyvä keskustelu, empä olisi ymmärtänyt tätäkään, siis painelaakerin kiinnittämistä ja tukemista. Se on joka tapauksessa tämän kevään juttuja minunkin veneeni osalta, meni se veteen tai ei.
Donna 28

Vastaa Viestiin