Wickströmin venttiilien välykset

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Wickströmin venttiilien välykset

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 01 Joulu 2008 19:06

Eli omistan tollaisen sylinterikannettoman Wickströmin vm 35. Paljonko pitäisi olla välystä venttiileissä? Olen pitänyt sellaista 0,7mm. Teetin venttiileihin hionnan, ja nyt olisi taas välysten laittaminen kohdalleen tiedossa.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Joulu 2008 01:21

Moi!

W1:ssä on ohjekirjan mukaan imu 0,25 mm ja pako 0,30 mm moottorin ollessa kylmä.

Ei tietenkään tarkoita, että vanhemmassa wickströmmissä olisi samat, mutta antanevat suuntaa. Tärkeäähän on se, että venttiilit eivät kanna, eivätkä ala kantamaan myöskään koneen lämmitessä. Periaatteessa kai auki jäävä pakoventtiili voi palaa ajan mittaan. Rakoa tarvittaneen siihen, että venttiili ei ala kantamaan venttiilivarren pidentyessä lämpölaajenemisen seurauksena. 0,7 mm kuulostaa aika paljolta, mutta jos se kerran on sillä toiminut, niin olisiko toimiva? Imussa riittää yleensä pienempi välys, siis yleensä.

Liian suuren venttiilivälyksen seurauksia voi vain arvuutella.. periaatteessa venttiili on kai lyhyemmän aikaa auki, joka periaatteessa vaikuttaa käyntiin. Mutta että missä vaiheessa sillä on joku todellinen merkitys, on vaikea tietää.

Tekikö tuollaisen hionnan joku firma? Mahtaako olla kovin hintavaa touhua? Ei nyt tartte summia paljastaa, mutta oliko konjakki- vaiko kossupullon verran? Kiinostaa ihan vaan "akateemisessa" mielessä, kun olen niitä itsekkin hioskennellut, jos mitä ovat kovin rönttöset olleet.

Tässä tämmöinen mielipiteeni :=D

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 02 Joulu 2008 07:26

Juu hionnan teki kanervan autoliike uudessakaupungissa. Hinta 15€.. Oli pakoventtiili päässyt ruostumaan, kun kone oli seissyt noin 5 vuotta. Kyllä juu tuon tiesin, että venttiili ei saisi jäädä kantamaan, silloinhan ei ole edes kunnon puristuksia. Olen kysellyt vanhoilta kalamiehiltä välyksistä ja ovat vain sanoneet, että laita puukko sinne väliin... :D

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 02 Joulu 2008 23:32

Kansalliskisrjastossa on erittäin hienosti digitoituna Wikström materiaalia: http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... alphabet=W
Sieltä saattais löytyä välystietoja.
JOS yritetään päätellä, niin:
Välys on suunniteltu sitä varten, että sylinterin ja venttiilikoneiston lämpötilaeroistajohtuva pituusvaihtelu ei aiheuta ongelmia = venttiilien kantamista tai suuresta välyksestä johtuvaa kolkatusta.
Eli, sylinterin ja venttiilin nostimien lämpötilaerohomma.
Kun kyseessä on valurautainen pata ja nostimet on terästä, niin siitä voi päätellä , että hyvin pienetkin välykset on riittävät. Tämä johtu siitä, että painavissa rautaosissa lämpö johtuu hissukseen ja osat lämpenee samaan tahtiin. (Tilanne siis täysin päinvastainen, kuin alumiinilohkoisissa koneissa)
Matalakierroksisissa koneissa tuo välys ei ole niin nökönuukaa kumminkaan.
Noin lonkalta sanoisin, että jos kone olis mun, niin laittaisin välykseksi 0.2. jos siellä on jotain 0.1 -0.5, niin se on OK..
Varmaan ennenmuinoin ovat taittaneet kartongin kahteen kertaan ja säätäneet välykset sillä.

Risto

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 03 Joulu 2008 14:35

Joo, tuo digi lib sivusto on tosiaan täynnä wiku juttuja. Mutta ei ole kllä tarttunut silmään tmitään välystietoja

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03 Joulu 2008 18:36

Onkos niillä "tarkoilla" välys tiedoilla muuta kuin periaate väliä.
Jos venttiili ei kanna eikä kolkata ja moottori käy niikuin kuuluu, silloinhan se on kohdallaan. ?
Ennen muinoin venttiilit säädettiin aina näppituntumalla / korvakuulolta....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 03 Joulu 2008 19:18

Niinhän sitä ennenmuinoin sääädettiin katkojan kärkiväli sillä pahvirasian kannen lipakkeella=0,4 mm ja samalla sai sitä eestakas hinkaten mahdolliset liat pois välistä aiheuttamasta alkavaa rokahtamista, eikä tarvinnut edes etsiä mistään rasvaista rakotulkkia.

Matti

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 03 Joulu 2008 20:08

No onhan tuo välysten mittaaminen vähän tuommoista "hifistelyä" mutta kuitenkin. Mutta tärkeää on se että vlystä on, muuten palaapi venttiili. Potkuriakselin laipasta kannattaa kyllä oikeastikin välykset kattoa, on meinaan iteltä menny toisen veneeni akseli poikki, kun ei oltu katottu välyksiä. Vene oli ollut maissa n10v, ennenkuin ostettiin se, ja runko oli sen verran elänyt, että välystä oli noin 3mm

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 04 Helmi 2009 22:47

Onkos tuossa -35 vuoden umpipää wikessä nostimet lautasnostimet joiden pituutta pystyy muuttamaan?
Itsellä on tuo umpiää maamoottori projekti -26 vuodelta ja siinä on vielä rullavivut jotka nostaa kiinteitä nostimia ja tuossa välystä on säädetty ilmeisesti jälkeenpäin tehdyillä kupeilla mitkä tulee nostin tapin päähän.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 05 Helmi 2009 07:16

säädettävät lautasmallin nostajat on, eli säätö onnistuu

Vastaa Viestiin