Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 25 Joulu 2008 19:53
Pukatti kirjoitti:Joo, siinä potikan ja valintakytkimen välillä se varmaan on ollut, kuten kuvassa. Mutta säätää se potikka sillaikin että 1k resistori on potikan keskinavan ja jommankumman reunimmaisen välillä. Säätöalue silloin lienee vajaan 1:n ja 2 k-ohmin välillä kun potikka näyttää olevan 2 k ohm. Toi vajaa 1 tulee siitä kun toisessa pääteasennossa olisi potikan 2 kohm ja se 1 kohm resistori rinnakkain.
Tätä yllämainittua ajatusta en ole saanut pähkäiltyä, tarttee apuva...
Jos 1 k- resistori on kytketty 2 k-potikan reuna / keskinavan väliin....
Eikös silloin potikan säätöalueesta 1/2 jää muuttumattomaan arvoon ( resistori potikan alueen alkupäässä ) tai vastuksena täysin toimeton ( resistori potikan alueen loppupäässä )?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
RistoA
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja RistoA » 25 Joulu 2008 22:25
Päättelyä
Katkaisin Auto/manual kytkee jännitteen joko suoraan tai potikan kautta.
Potikan keskijohdosta saadaan se muutuva arvo, tai siihen syötetään vertailujännite ja muutos luetaan päistä. Siinä oleva vastus asettaa perustason, mutta jättää säätöalueen käyttöön. Vastus vaihtelee eyuvastus +0

etuvastus + potikan max.
Jos rasiasta puuttuu vastus, niin joku on sen joskus poistanut tarkoituksella. Manuaalisäätö on siis poistettu käytöstä. Homma pitäisi tulla kuntoon, kunhan hankkii oikean etuvastuksen hävinneen tilalle ja tarkistaa, että potentiometri on kunnossa. Jos ei ole, niin uuden saa kaupasta, eikä maksa paljon. Tässä taikasana on "lin" = lineaainen. Yleensä potikat on logaritmisia, koska se toimii mukavammin esm. äänenvoimakkuudensäädössä.
Risto
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 25 Joulu 2008 23:09
RistoA kirjoitti:Päättelyä
Katkaisin Auto/manual kytkee jännitteen joko suoraan tai potikan kautta.
Potikan keskijohdosta saadaan se muutuva arvo, tai siihen syötetään vertailujännite ja muutos luetaan päistä. Siinä oleva vastus asettaa perustason, mutta jättää säätöalueen käyttöön. Vastus vaihtelee eyuvastus +0

etuvastus + potikan max.
Jos rasiasta puuttuu vastus, niin joku on sen joskus poistanut tarkoituksella. Manuaalisäätö on siis poistettu käytöstä. Homma pitäisi tulla kuntoon, kunhan hankkii oikean etuvastuksen hävinneen tilalle ja tarkistaa, että potentiometri on kunnossa. Jos ei ole, niin uuden saa kaupasta, eikä maksa paljon. Tässä taikasana on "lin" = lineaainen. Yleensä potikat on logaritmisia, koska se toimii mukavammin esm. äänenvoimakkuudensäädössä.
Risto
Mitä tarkoittaa lineaarinen?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 26 Joulu 2008 03:10
Notreal kirjoitti:
Mitä tarkoittaa lineaarinen?
Potikasta puhuttaessa sitä, että vastus muuttuu jokaisella kääntökulman
asteella yhtäpaljon.
Logaritmipotikoita käytetään(lue käytettiin ennen) äänenvoimakkuden
säätiminä audiolaitteissa, johtuen ihmiskorvan ominaisuudesta. Niissä
vastus muuttuu toisessa päässä huomattavasti nopemmin suhteessa
kääntökulmaan.
Potikoissa merkinnät yleensä: LIN tai LOG
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 26 Joulu 2008 10:22
Kiitos, alkaa pikkuhiljaa avautua tämä sydeemi.
Potikan mittaus kertoi vastusarvon olevan 0-2Kohm ( kuten manuaali kertoi ). Puuttuvan resistorin takia vastusarvo nykyiselle kytkennälle oli muttumaton 2 Kohm
( potikan reunanavoista mitattuna ). Mittaus kertoi myös kaapelin johtimien olevan kunnossa.
Oletan siis, että resistori tulee olla kytkettynä valintakytkimen ja potikan keskinavan väliin. Kummanko johtimen kanssa samaan valintakytkimessä, selvinnee kokeilemalla.
Hankin sen "etuvastuksen" ja testaan.....
Enää jäi mieltä kaivelemaan, miksi laite nykyisellä kytkennällä reagoi manuaaliohjaukseen ollenkaan, vaikka vertailujännitteen söyttö puuttuu?
Tosin, sillä tiedolla en tee mitään jos homma toimii vastuksen asentamisen jälkeen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Joulu 2008 09:57
Se on sitten korjattu ja pelittää ainakin kuivalla maalla.
Ruori kääntyy potikan mukaan, tosin sekunnin viiveellä, mutta eipä
mulla niin kiire...

Kiitokset neuvoista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Pukatti
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
- Paikkakunta: Kangasala
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Pukatti » 27 Joulu 2008 10:02
Notreal kirjoitti:Se on sitten korjattu ja pelittää ainakin kuivalla maalla.
Ruori kääntyy potikan mukaan, tosin sekunnin viiveellä, mutta eipä
mulla niin kiire...

Kiitokset neuvoista.
Kerropa mihin sen vastuksen loppujenlopuksi tinasit!
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 27 Joulu 2008 10:36
Mittasin valintakytkimen, -sulkeutui manuaali asennossa-.
Syöttö valintakytkimelle ( 6V ) tuli siniseen johtimeen joten vastuksen kolvasin sen toisen ( vihreä ) johtimen kanssa samaan nastaan ja potikan keskimmäiseen. Mittaus sen jälkeen kertoi vastuksen olevan potikan reunoista alueella 1 - 3 Kohm, potikan ollessa keskiasennossa molemmat reunanastat antoivat 2 Kohm vastuksen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834