Regal moottorin yhtäläisyydet Wikströmin kanssa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Regal moottorin yhtäläisyydet Wikströmin kanssa

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 06 Joulu 2008 17:53

Miten voi oilla mahdollista, vqai miten on, kun USA:n regalissa tismalleen samalainen sylinteri kuin mun vm -35 wikussa? Kuvissa näyttää ainakin ihan samalta, alakertakin vielä jotenkin muistuttaa Wikua. Kaasari myös ihan samalainen.
Tossa REGAL
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=314693

Tossa mun Wikström
viewtopic.php?t=7882

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Joulu 2008 18:51

Jos se on vähän sama juttu, kun TM:n testaaja katseli Moskovits Eliten 1500M moottoria -60 luvun lopulla, sanoi venäläisen moottorisuunnittelijan nähneen unissaan Bemarin 1500 moottorin osina.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Joulu 2008 19:38

Ja ihmeellistä että Vaasassa ovat nähneet unia kaasuttimista ja lopputuloksena vaikkapa "Olympia" merkkisiä kaasuttimia johon sattumalta sopii kaikki Solexin osat ja ovat 100% identtisiä myös ulkokuorta myöten niiden kanssa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 07 Joulu 2008 17:48

Yhtäläisyys taitaapi johtua, siitä kun Wickströmin veljekset olivat Amerikassa ja sieltä viimevuosisdan alussa palasivat Vaasaan ja perustivat moottoritehtaan.
Joten oppi ja tietotaito on sieltä peräisin, toisaalta voi kysyä, antoivatko veljekset oppinsa sinne vai saivatko sieltä? Jokatapauksessa veljekset oli kekseliäitä tekniikan miehiä, muistelen lukeneeni, että autonsuunnittelu ja rakentelu oli hyvin pitkällä.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Ei pelkästään kiinalaiset

Viesti Kirjoittaja Jude » 07 Joulu 2008 18:23

Niin, turha sitä on vain kiinalaisia kopioinnista syyttää. On sitä osattu kopioida meilläkin ja kopioidaan edelleen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Joulu 2008 19:34

Vaikka Bröder Wikström olisikin kopioinut koneensa jenkeistä niin mitäs sitten?
Pitää siinä silti olla hemmetisti teknistä lahjakkuutta ja tietämystä että sen pystyy tekemään.
Ja myös jonkin verran liikemiestaitoja, uskallusta ja kunnianhimoa että laittaa semmoisen pajan pystyyn silloisessa Suomessa.

Käsittääkseni hurreilla on oma legendaarinen Götä moottori joka tosiasiassa on suomalaisen Androksen kopio joka taas on muistini mukaan amerikkalaisen Hawkins&Sons Companyn...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 07 Joulu 2008 19:44

Joo.... No hyvän koneen ovat kyllä vaasasas tehneet... Harvat 30-luvun koneet enää käy..

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Ruoatsalaisilla vanhoja moottoreita

Viesti Kirjoittaja hkhk » 08 Joulu 2008 01:27

Kerran osuin Tukholman lähellä muilla retkilläni johonkin museonäyttelyyn. Aikaa vain ei ollut katseluun. Siellä oli mielestäni hyvin vanhoja venemottoreita. Siihen mennessä olin luullut, että vain Suomesa osataan.
Verkosta katsoin merkkejä: Seffle-moottori täytti juuri 100 vuotta. noin saman ikäisiä on Lidans (1907-) ja Jonson Sveamotor (1905-) Joku Vänern on myös vanha.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 08 Joulu 2008 07:10

Juu, ja tanskassa Hundested oli hyvä merkki, varaosat saa edelleen vaikka firma tekeekin laivojen potkureita ja kytkimiä nykyään. TOssa tallin takana seisoo 115hv 2 pyttynen Hudested Diesel

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08 Joulu 2008 21:07

Kuulapää Wiku kirjoitti:Joo.... No hyvän koneen ovat kyllä vaasasas tehneet... Harvat 30-luvun koneet enää käy..
no jaa. ainakin andros on parempi kuin yksikään Wickström. Olympiat paskaa valua ja saariini on vähän sitä suun tätä mutta kuulemma laadunkamasta päästä noista vasan moottoreista. Wickström ei koskaan onnistunut tekemään kansi venttiili moottoria (jokunen listerin kopio kyllä) ja Olympia ryssi semmoisen. toisin kun turkulaiset. ja jos vanhojan koneita halua niin pitää lähteä Amerikan esim. evinrude on toiminut valu mallina esim. kipinälle ym..
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Vastaa Viestiin