Vene upposi - miten kuivattaa moottori?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Olli M
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Joulu 2007 14:30
Paikkakunta: Tampere

Vene upposi - miten kuivattaa moottori?

Viesti Kirjoittaja Olli M » 18 Loka 2008 14:44

Siinä vaiheessa syksyä kun muut alkoivat nostamaan veneitään ylös, meikäläisen vene laskettiin ihan pohjaan saakka... Akku oli päässyt tyhjenemään ja pilssipumpun lopetettua tyhjentäminen vene upposi viikon sisällä. Omaa tyhmyyttä, etenkin kun toinen pumppu ja toinen akku oli odottaneet koko kesän asennusta. Tämä kerrottakoon varoittavana esimerkkinä muille aloittelijoille.

Eipä masenna mikään niin paljon, kuin nähdä lepuuttajien osoittavan ylöspäin.

Tältä palstalta olin lukenut muidenkin turvottaneen myös niitä ylempiä lautoja joskus, ja aiempien viestien perusteella osasin soittaa pelastuskeskuksesta apua veneen nostoon. Palomiehet tulikin saman tien paikalle. Sanoivat siinä laiturissa katsellessa, ettei homma oikeastaan heille kuulu kun ei vedessä näy öljyä. Aikansa harkittuaan päättivät nostaa veneen kuitenkin. Paineilmalla täytettävät säkit nostivat laidat vesirajan yläpuolelle ja siitä loput pumpulla pois, homma oli tehty noin tunnissa!

Nyt vene on jo nostettu kuivalle maalle, ja vähän huolettaa pakkasten tuleminen. Sitä ennen pitäisi saada kone (Olympia) kuivaksi vedestä ja olen moottorin huoltamisessakin aloittelija. Mitä kaikkea pitäisi tehdä ja ottaa huomioon? Olisiko Tampereella vanhojen moottoreiden rassaajia, joka tulisi vaikka korvauksella tekemään huoltoa?
Viimeksi muokannut Olli M, 19 Loka 2008 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 18 Loka 2008 16:56

No vedet sieltä täytyy pois saada pikkimmiten. Eli vesi-öljyt pois ja uutta tilalle.
Myös tulpan reiästä pari rkl ja pyörittelet moottoria käsin. Kaasarista ja tankista myös vedet pois. Jos virtavehkeet vielä toimii, niin yrittäisin käyntiin uusilla öljyillä. Nämä tuli heti mieleen :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 18 Loka 2008 20:37

Moi.

En tunne moottori tyyppiäsi mutta alota sillä että lasket vesitilan vedestä tyhjäks.
Tulppa pois ja pyörittelet.
Sitten öljyproppu auki mutta iso astia alle. Paljon isompi kun öljymäärä.

Sitten kun öljytilakin alkaa oleen tyhä pyöräytät startilla muutamia kierroksia vielä proppu ja tulppa auki että siellä tavara liikkuu.
Sen jälkeen proppu kiinni. Öljyt sisälle.
Kaasuttimen tyhjäys ja mahdollisesti putsaus jos bensa peli. ( Diisseleistä en tiedä )

Sitten sen voikin jo käytellä normaalisti lämpimäks. Ja hyvän kun haluaa niin lämmittelyn jälkeen suodattimen ja öljyn vaihto.

Näin sain omani "kevät uiton" jälkeen iskuun ilman isompia purkamisia.
Aleksi

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 18 Loka 2008 21:02

Jotain ceeäärrrceetä virtavehkeisiin, vesi/öljyseos pois koneesta, uudet tilalle, ehkä jäänestoa tankkiin, se vie vedet pois polttoainejärjestelmästä.Tulpat pois ja pyöritä pytyt tyhjäksi vedestä. Käyntiin ja ehkä 5-10minuuttia antaa jyskyttää, sitten vielä kerran vaihtaa uudet öljyt. Tarkasta myös vaihteisto, jos eri öljytilaa, tahtoo toi vesi mennä helposti sisään joka paikkaan. Niin ja ehkä kannattaa irrottaa myös pakoputki, saattaapi olla täynnä sekin ja imasee taas pytyt täyteen.Tarkista vielä kerran onko öljy harmaata vai öljyn väristä.-Kanssa muutan kerran kone uinut..
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 18 Loka 2008 21:05

Olikos tää upotus Härmälänsaaressa?

Perusjuttu on se, että rautaosille ei järvivesi pahaa tee, kunhan ei jää likoamaan. Jos Olympiassa on roiskevoitelu, niin vedet ulos ja öljyt tilalle, se on siinä. Jos siinä on öljypumppu, niin silloin pitää varmistaa, ettei pumppuun ja kanaviin jää vettä. Paras varmistus on se, että vesienlaskun ja öljynvaihdon jälkeen ajaa konen lämpimäksi. (ja vaihtaa ne öljyt vielä kerran)
Sähköt voi olla konstrikkaamat. Onko siinä magneetto vai virranjakaja?
Jos on magneetto, niin kannattaa kuivailla se vaikka lämpöpuhaltimella. Jos on jakaja, niin homma on helpompi. Jakaja vaan auki, kuivailu puhaltimella ja CCR:ää perään. Kansi kiinni ja käyntiin.
Erittäin tärkeää on se, että sylintereistä saa vedet ulos ennenkuin konetta enempää pyörittelee. Tulpat pois ja käsin konetta ympäri.
Nää on yksinkertaisia vehkeitä ja kun sähkövehkeetkin on robusteja, niin ei siinä mitään suurta draamaa saa aikaan..

Risto

Avatar
Olli M
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Joulu 2007 14:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli M » 19 Loka 2008 10:27

Kiitos näistä ohjeista. Pelkäsin jo, että konetta pitäisi alkaa enemmän purkamaan. Kone on siis Olympia 2 F 45 jossa on magneetto ja roiskevoitelu (korjatkaa, jos olen väärässä). Ylimääräisiä sähkölaitteita kuten starttimoottoria ei ole, mikä helpottaa tietysti tilannetta.

Vene upposi Näsijärven puolella, Santalahdessa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Mootorin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Loka 2008 19:44

Olipa hyviä neuvoja noilla pojilla. Kokemusta minullakin asiasta on vuodelta 2001, jolloin veneeni mastoa jäi pinnalle n. 5 cm. Öljyjen vaihto 2 - jopa kolmeen kertaan on tärkeintä. Tietysti starttaamalla tulppa pois
reijästä heittää vedet sylinterin päältäkin. Mutta yksi asia jäi ihmetyttämään, joku sanoi, että öljyproppu pois, ja koneen alle iso astia.
No, ellei kone ole pois paikoiltaan niin harvemmin moottoriveneessä öljypropun ja pohjan väliin jää ison astian mentävää tilaa, kyllä öljy on yleensä imettävä öljytikun reijästä ja se on kyllä kylmillä öljyillä raskas
tehtävä, nimimerkillä kokemusta on. Muista vaihtaa myös suodattimet. Minun koneeni väljeni entisestään ja seuraavana vuonna oli tehtävä koneremontti. Öljy hävisi savuna ilmaan, ilmeisesti merivesi ehti syövyttää paikkoja tai jotain. Tarkkailepa sinäkin öljynkulutusta nyt vastaisuudessa - ehkä järvivesi on armeliampaa. Minulla meni myös kaikki sähköt johtoineen uusiksi koneremontin yhteydessä.
Donna 28

JR45
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Loka 2008 17:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JR45 » 31 Loka 2008 13:49

Muuten hyviä neuvoja , mutta voi mennä sähkö vehkeet sökö . Startti , laturi ;mangneetto . irti ei saa pyörittää edes käsin hammas-,kiila-, pyörästä .Ja sen jälkeen laitteet auki kuivatus ja jos tuuria , niin toimii taas. Koskee kaikkia sähkömoottoreita ,vesi kun on hyvä tekemään oikosulkuja.
Dieseliä ei saa pyörittää ennen kun p.a. tankki tyhjä ja uusi löpö sisällä,
ja poltto-aine letku siirtopumppuun asti puhallettu tyhjäksi . neuvot tuli vähän myöhässä liityin eilen .

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: Mootorin puhdistus

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 31 Loka 2008 14:06

Donna 28 kirjoitti:... meni myös kaikki sähköt johtoineen uusiksi koneremontin yhteydessä...
Donna 28
Vastaisuuden varalle..

olen aiemmin täällä kertonut tinnattujen kaapeleiden erinomaisuudesta.
myös tälläisessä tilanteessa kun vene sukeltaa, kaapelit kastuu...ja normaalisti oksidoituu jopa kuoren sisältä, tinapinnoitettu kaapeli kestää eikä hapetu.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Vastaa Viestiin