Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
ronsu
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12 Elo 2008 12:58
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja ronsu » 12 Elo 2008 14:02
Ostinpahan Wickström w-1 vm-59 moottorin. Ajatuksena olisi purkaa, putsailla ja maalailla se ihan mielenkiinnosta talven aikana.
Sen verran kokeilin että se ryypyllä lupaa käyntiin eli ainakin vähän eloa löytyy ennen remonttia. Pikkasen olin kyllä ihmeissäni kun ostohetkellä magneetto naksutteli kipinää mutta kotona ei naksua tullut. Syyksi paljastui se että magneeton hammaspyörä oli löysällä ja kiilaa ei ollut ollenkaan (eli magneetto ei siis edes pyörinyt).
Tällä hetkellä ollaan purkuvaiheessa. Hyvältä näyttää toistaiseksi. Liikkuvat osat näyttää kuin uusilta. Vesitiloissa oli kyllä aika julma määrä irtonaista ruostehilettä, mutta seinämää tuntuis vielä rittävän. Ainoa reikä löytyy pakosarjan kaulan alapinnasta, siihen tarvii pätevän hitsarin. Kohtuu täydellinen paketti on, ainoastaan kaasarista puuttuu bensaletkun banjoliitin ja sitten vauhtipyörän koppaan on joku tehnyt reiät dynastartin hihnoille. (Ostaisin nuo mielelläni jos jollakin roikkuu nurkissa)
Aiemmin olen laitellut yhden Vire:n vireeseen. Onhan tämä Wickströmmi kuitenkin eri peli

-
MÖsteri
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti
Kirjoittaja MÖsteri » 12 Elo 2008 16:55
Moi!
Onnittelut vaan mainion harrastusvälineen hankinnasta. Tyylikäs valinta meinaan. Mun W1:ssä oli kans reikä ihan siinä samassa paikassa. Ekan kesän ajelin sillailla, että vedin siihen palan klingeriittiä (paksua tiivistepaperia..) parilla letkuklemmarilla. Ei haitannut vuotoa, mutta suuntasi sen poispäin kaasuttimesta. Syksyllä sitten huomasin, että se pieni reikä olikin merkki suuremmasta metallinpuutteesta.
Sitten tein tuon mukaan:
viewtopic.php?t=5258&highlight=pakosarjan+paikkausta
Ja sillä ajelen edelleenkin. Eli ei siihen hommaan tarvita pätevää hitsaria, mutta jos muutenkin puuhailet koneiden parissa, niin hae tavaratalosta sellainen 50 euron hitsimuuntaja, niin sillähän sen paikkaat.
-
MÖsteri
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti
Kirjoittaja MÖsteri » 17 Syys 2008 21:33
Wau!
Kylläpä on erinomaisen siistiä ja perusteellista työtä! Kertakaikkiaan hatunnoston arvoista. Koneestasi tulee tosi hieno.
Tuosta etulämmittäjästä tuli kans oikein siisti. Reikä taisi olla hiukkasen pienempi kuin omassani, mä jouduin kiinnittämään tuon laipan kokonaan uudestaan paikalleen. Tuota sinänsä vallan siistiä hitsiä voinee vielä hiukan tasoitella, jos haluaa sen maalin alle piiloon, vaan eipä siitä kannata metallia liikaa poistaa..
Koita keksiä tuohon joku hyvä maali sitten pintaan, ainakaan kuumakesto hopeamaalit, sekä spraynä että purkista siveltynä eivät pidä ruostetta poissa. Keväällä kun palasta siivoaa ruosteet pois ja maalaa, niin juhannuksen jälkeen alkaa pinta jo kukkia. Eli sillai olen tehnyt, kun en parempaakaan tiedä. Tämä siis merikäytössä.
Jaajuu magneeton alkuperäisin väri on kai hopea/alumiini. :=)
-
ronsu
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12 Elo 2008 12:58
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja ronsu » 18 Syys 2008 08:13
Kiitokset kannustuksesta
Reikä taisi olla hiukkasen pienempi kuin omassani.
Juu, tuo minun reikä oli noin euron kolikon kokoinen ja tietysti sitten aika ohut seinämä siinä ympäristössä. Nyt tuosta hitsistä lähtien on seinämää 3-4 mm.
Jaajuu magneeton alkuperäisin väri on kai hopea/alumiini. :=)
Pitääpä tosiaan miettiä vielä, jos vaikka maalais hopeaksi. Ei tullut ajateltua kun oli vihreä minulle tullessa. Oli muuten ainakin 4 kertaa maalattu erilaisilla vihreillä tuo moottori. Originaali oli jonkinlainen metallinhohto. Itse maalasin vihreällä vasaralakalla joka on vähän siihen suuntaan.
-
ronsu
- Viestit: 17
- Liittynyt: 12 Elo 2008 12:58
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja ronsu » 25 Loka 2008 18:38
Sain koneen kasattua ja pitihn se tietysti kokeilla käyntiin. Pienten alkuharjoittelujen jälkeen iloinen paukutus kaikui asuinalueella. Pitää näköjän hommata vähän jatketta tuohon pakoputkeen
Tämä yksilö tuntuisi käynnistyvän parhaiten näin:
1. Ryyppylppä kiinni ja pyöräytys kunnes kuuluu suhaus kaasarista.
2. Läppä kiinni ja sitten vain nykäys puristustahdin yli.
Ja se on käynnissä aika pomminvarmasti. Ryyppykupin käytöllä en saanut kuin tulpan märäksi.
Kaasari on vähän läppävikainen, ts. kaasuläpän akseli on väljä millitolkulla. Olisko vinkkiä miten sen korjais?
-
jerkkuli
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
- Paikkakunta: mustasaari
Viesti
Kirjoittaja jerkkuli » 25 Loka 2008 19:53
Teit näköjään saman "mokan" kuin minäkin eli et maalannut pulttien kantoja.ne ruostuu aika nopeasti ja varsinkin alimmat ruostuu niin ettei avaimella saa enää otetta....Mutta pikkujuttuhan tuo on.Holkita läppäakseli tai hommaa parempi kaasarinkansi.