Ja moottori laukesi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 09 Syys 2008 20:59

http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... itteet.pdf , Ei ole hinnan kiroissa tuo 12V:n kompura, pakkasten tullen työnnän meriveden takaisin mereen paineilman avulla ja pyöräytän moottoria sen verran, että vesipumppu tyhjenee. Mitään ei ole vielä jäätynyt rikki.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Syys 2008 09:50

Moottoriöljyn lauhdutin irroitettu, merivesipuolelta löytyi öljyä aika lailla.
Kennosto näyttää hyvältä ja vaikuttaa, että vuodon syy oli "löysä" päätylaippa. Vaihdan tiivisteet ja koeponnistan paketin.
Voip olla, että vika korjaantuu melko pienellä vaivalla.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 29 Syys 2008 20:13

Kilin kellit.
Jäähdyttimen kennoputkisto tihkutti sieltä sun täältä eikä sitä
voinut enää korjata.
Uusi öljynjäähdytin on nyt kiinni.

Syysajokausi julistetaan siis alkaneeksi...:-)

arttuprkl
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Marras 2007 18:50
Paikkakunta: kaakkois-suomi

Viesti Kirjoittaja arttuprkl » 29 Syys 2008 21:00

onnea:)
vika oli siis suhteellisen pieni,kuten arvelin....syssyjä!!;)
-kalastus on mukava laji, vierestä katsellessa-

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 29 Syys 2008 21:18

Aivan, tuhannet kiitokset vinkistä arttuprkl.
Säästyin sen ansiosta paljolta turhalta työltä...

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 02 Loka 2008 08:33

Jatketaan vaikka tähän kun liippaa läheltä...

Olin tuossa säätämässä oman MD-5:sen venttiilivälyksiä syyshuollon yhteydessä.

Otin venakopan pois ja ylläri oli melkoinen - joku mulkku oli laittanut vaseliinia kopan sisälle öljyn asemasta:) Eli öljyyn oli sekoittunut jotain joka oli tehnyt sen normaalista juoksevasta tahnamaiseksi ja osittain harmaaksi.

Alakerran öljyt ihan normaalissa kunnossa kun öljytikusta katselee. Oli kone lämmin tai kylmä.

Imupuolen venttiilin ohjauskumi oli hajonnut ja pakopuolen venttiilin tiivistys oli heikentynyt syöpymisen takia.

Kopan sisäpuolella vaikutti mielestäni olleen kosteutta. Kone on merivesijäähdytteinen.

Avattiin venttiilikoneisto ja purettiin osiin. Missään ei näy mitään näkyvää halkeamaa. Mielestäni jäähdytyskanavien röörit eivät ole mitenkään erityisen ruosteessa kun sormella kokeilee sisäpuolta tai fikkarilla tähystää.

Osaako joku ennustaja sanoa, voiko olla mahdollista että syy tuon öljyn sakkaantumiseen on tuo imupuolen venttiilin varren "vuoto" yhdistettynä pakopuolenkin osittaiseen vuotamiseen.

Vai onko kyseessä satavarmasti halkeama jäähdytyspuolella, mistä vesi pääsee sisään?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 02 Loka 2008 08:51

Jos siellä venttiilikopassa olisi vaseliinia, niin en keksi sille mitään muuta syytä kuin, että olisi yritetty tiivistää venttiilin varsia. En ole kuullut tällaista aikaisemmin mutta se ei tarkoita, etteikö näin voisi olla.

Enemmän kuitenkin epäilen, että se tahmainen harmaa on veden ja öljyn seosta. Merivesi on aika rajua koneelle pitkässä juoksussa, joten ei vuoto ole mahdoton. Pystyykö siihen kanteen järjestämään koeponnistuksen tukkimalla jäähdytyskanavia? Voisi olettaa, että vesijohtoverkon paine riittää. Volvolta ei saa uusia kansia mutta Ruotsista ilmeisesti löytyy. Hinta voi olla aika kova. Todella osaava hitsari pystyy valurautaa hitsaamaan, jos kohtaan vaan pääsee käsiksi. Sauma vedetään seospuikolla, joten merivesijäähdytys ei tule kyseeseen tämän jälkeen. Kansi todennäköisesti vääntyy, joka voi olla vaikea oikaista plaanaamalla.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Viimeksi muokannut Fiskarsson, 03 Loka 2008 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 02 Loka 2008 08:55

Joo samaa kyllä pelkään itsekin. Onneksi tuo mylly on niin simppeli purkaa ja kasata että on helppo pistää uudestaan läjään kun venttiilikoneisto kunnostettu ja katsoa mitä tapahtuu. Sillä se selviää helpoiten.

Uusi kansi varmaan maksaa maltaita, mutta onneksi markkinoilla liikkuu paljon MD-5:sia ilman vaihdetta ja niitä saa varaosiks hyvään hintaan. Vanhoja tietysti ovat mutta kestävät sen minkä sitten kestävät:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 02 Loka 2008 22:37

Kertokaas maestrot onko tämä seuraava teoria mahdollinen:

Tuosta aikaisemmasta postauksesta kävi selväksi mitä mämmiä venttilikopan sisältä löytyi joten...

Kun mäntä painuu työnnön jälkeen alas ja hörpää ilmaa pyttyyn, normaalisti sinne tulee siis pelkkää ilmaa. Nyt kun pakoventtiilin kaula on niin syöpynyt että vuotaa, voiko olla mahdollista että imun mukana tulee kosteutta pakosarjan alkupään kautta kosteutta pyttyyn joka kulkeutuu joko pakoventtiilin tiivistämättömän varren kautta tai imuventtiilin huonokuntoisen tiivisteen välistä venttiilikopan sisään ja aiheuttaa öljyn sakkaantumista.

Alakerran öljyt olivat aivan jees, joten tämä tuntuis jokseenkin järkevältä mielestäni. Ja huomioksi vielä että termarin ollessa kiinni tai osittain kiinni, jäähdytyvesi kulkee pytyn ohi pakosarjan alkuun ja ruiskauttaa pakokaasujen mukana ylimääräiset vedet pois. Ja tällöin jos pakoventtiilin kautta tuleekin hieman imua takaisin pyttyyn....

Voiko tämä olla todellista vai olenko viihtynyt salaliittoteorioihin:)

Anyways, kansi koeponnistettavana tammeridieselillä nyt ja jos ok niin yrittävät rakentaa uuden pakoventtiilin pinnan kanteen.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Loka 2008 22:51

Jäikö mielikuvaa, että harmaa mömmö olisi "kertynyt" juuri
viottuneen / -neiden venttiilien alueelle, vai oliko kuitenkin niin juoksevaa että oli koko venakoneiston alueella.

Alkajaisiksi ihmettelin, miten alakerran öljyt ovat pysyneet "kunnossa"
jos yläkerrassa on riittävästi kosteutta sakkauttamaan öljyn...?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 03 Loka 2008 08:58

No juuri tuo askarruttaakin ja aloin miettimään tätä "salaliittoa" käyttäjää vastaan:)

Mämmi oli kyllä ihan joka puolella venakoneistoa. Tosi outo juttu...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 07 Loka 2008 23:40

Sain tammerdiisselistä koneistetun kannen ja venttiilit takaisin. Täytyy kyllä mainostaa kyseistä lafkaa että koeponnistivat, plaanasivat kannen, tekivät uudet pinnat venttiileihin ja totaalisen syöpyneeseen pakopuoleenkin ja testasivat odottaessa vielä suuttimen avautumispaineet. Hinta oli hyvinkin kohtuullinen vaikka siinä oli varmasti isännän alennusprosentit mukana. Hinta oli jokseenkin sama kuin uusi termostaatti ja venttiilivarren ohjainkumi/tiiviste veneliikkeestä:)

Toivottavasti tämä kunnostus ratkaisee ongelman kosteuden pääsyssä koppaan. Ja jos ei niin ainakin tietää että kansi toimii kuin uusi!

Tämä vain tiedoksi muillekin jotka miettivät onko moottori paskana ja kannattaako sitä edes avata ja korjata...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin