Ja moottori laukesi
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Jatketaan vaikka tähän kun liippaa läheltä...
Olin tuossa säätämässä oman MD-5:sen venttiilivälyksiä syyshuollon yhteydessä.
Otin venakopan pois ja ylläri oli melkoinen - joku mulkku oli laittanut vaseliinia kopan sisälle öljyn asemasta:) Eli öljyyn oli sekoittunut jotain joka oli tehnyt sen normaalista juoksevasta tahnamaiseksi ja osittain harmaaksi.
Alakerran öljyt ihan normaalissa kunnossa kun öljytikusta katselee. Oli kone lämmin tai kylmä.
Imupuolen venttiilin ohjauskumi oli hajonnut ja pakopuolen venttiilin tiivistys oli heikentynyt syöpymisen takia.
Kopan sisäpuolella vaikutti mielestäni olleen kosteutta. Kone on merivesijäähdytteinen.
Avattiin venttiilikoneisto ja purettiin osiin. Missään ei näy mitään näkyvää halkeamaa. Mielestäni jäähdytyskanavien röörit eivät ole mitenkään erityisen ruosteessa kun sormella kokeilee sisäpuolta tai fikkarilla tähystää.
Osaako joku ennustaja sanoa, voiko olla mahdollista että syy tuon öljyn sakkaantumiseen on tuo imupuolen venttiilin varren "vuoto" yhdistettynä pakopuolenkin osittaiseen vuotamiseen.
Vai onko kyseessä satavarmasti halkeama jäähdytyspuolella, mistä vesi pääsee sisään?
Olin tuossa säätämässä oman MD-5:sen venttiilivälyksiä syyshuollon yhteydessä.
Otin venakopan pois ja ylläri oli melkoinen - joku mulkku oli laittanut vaseliinia kopan sisälle öljyn asemasta:) Eli öljyyn oli sekoittunut jotain joka oli tehnyt sen normaalista juoksevasta tahnamaiseksi ja osittain harmaaksi.
Alakerran öljyt ihan normaalissa kunnossa kun öljytikusta katselee. Oli kone lämmin tai kylmä.
Imupuolen venttiilin ohjauskumi oli hajonnut ja pakopuolen venttiilin tiivistys oli heikentynyt syöpymisen takia.
Kopan sisäpuolella vaikutti mielestäni olleen kosteutta. Kone on merivesijäähdytteinen.
Avattiin venttiilikoneisto ja purettiin osiin. Missään ei näy mitään näkyvää halkeamaa. Mielestäni jäähdytyskanavien röörit eivät ole mitenkään erityisen ruosteessa kun sormella kokeilee sisäpuolta tai fikkarilla tähystää.
Osaako joku ennustaja sanoa, voiko olla mahdollista että syy tuon öljyn sakkaantumiseen on tuo imupuolen venttiilin varren "vuoto" yhdistettynä pakopuolenkin osittaiseen vuotamiseen.
Vai onko kyseessä satavarmasti halkeama jäähdytyspuolella, mistä vesi pääsee sisään?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Jos siellä venttiilikopassa olisi vaseliinia, niin en keksi sille mitään muuta syytä kuin, että olisi yritetty tiivistää venttiilin varsia. En ole kuullut tällaista aikaisemmin mutta se ei tarkoita, etteikö näin voisi olla.
Enemmän kuitenkin epäilen, että se tahmainen harmaa on veden ja öljyn seosta. Merivesi on aika rajua koneelle pitkässä juoksussa, joten ei vuoto ole mahdoton. Pystyykö siihen kanteen järjestämään koeponnistuksen tukkimalla jäähdytyskanavia? Voisi olettaa, että vesijohtoverkon paine riittää. Volvolta ei saa uusia kansia mutta Ruotsista ilmeisesti löytyy. Hinta voi olla aika kova. Todella osaava hitsari pystyy valurautaa hitsaamaan, jos kohtaan vaan pääsee käsiksi. Sauma vedetään seospuikolla, joten merivesijäähdytys ei tule kyseeseen tämän jälkeen. Kansi todennäköisesti vääntyy, joka voi olla vaikea oikaista plaanaamalla.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Enemmän kuitenkin epäilen, että se tahmainen harmaa on veden ja öljyn seosta. Merivesi on aika rajua koneelle pitkässä juoksussa, joten ei vuoto ole mahdoton. Pystyykö siihen kanteen järjestämään koeponnistuksen tukkimalla jäähdytyskanavia? Voisi olettaa, että vesijohtoverkon paine riittää. Volvolta ei saa uusia kansia mutta Ruotsista ilmeisesti löytyy. Hinta voi olla aika kova. Todella osaava hitsari pystyy valurautaa hitsaamaan, jos kohtaan vaan pääsee käsiksi. Sauma vedetään seospuikolla, joten merivesijäähdytys ei tule kyseeseen tämän jälkeen. Kansi todennäköisesti vääntyy, joka voi olla vaikea oikaista plaanaamalla.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Viimeksi muokannut Fiskarsson, 03 Loka 2008 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Joo samaa kyllä pelkään itsekin. Onneksi tuo mylly on niin simppeli purkaa ja kasata että on helppo pistää uudestaan läjään kun venttiilikoneisto kunnostettu ja katsoa mitä tapahtuu. Sillä se selviää helpoiten.
Uusi kansi varmaan maksaa maltaita, mutta onneksi markkinoilla liikkuu paljon MD-5:sia ilman vaihdetta ja niitä saa varaosiks hyvään hintaan. Vanhoja tietysti ovat mutta kestävät sen minkä sitten kestävät:)
Uusi kansi varmaan maksaa maltaita, mutta onneksi markkinoilla liikkuu paljon MD-5:sia ilman vaihdetta ja niitä saa varaosiks hyvään hintaan. Vanhoja tietysti ovat mutta kestävät sen minkä sitten kestävät:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Kertokaas maestrot onko tämä seuraava teoria mahdollinen:
Tuosta aikaisemmasta postauksesta kävi selväksi mitä mämmiä venttilikopan sisältä löytyi joten...
Kun mäntä painuu työnnön jälkeen alas ja hörpää ilmaa pyttyyn, normaalisti sinne tulee siis pelkkää ilmaa. Nyt kun pakoventtiilin kaula on niin syöpynyt että vuotaa, voiko olla mahdollista että imun mukana tulee kosteutta pakosarjan alkupään kautta kosteutta pyttyyn joka kulkeutuu joko pakoventtiilin tiivistämättömän varren kautta tai imuventtiilin huonokuntoisen tiivisteen välistä venttiilikopan sisään ja aiheuttaa öljyn sakkaantumista.
Alakerran öljyt olivat aivan jees, joten tämä tuntuis jokseenkin järkevältä mielestäni. Ja huomioksi vielä että termarin ollessa kiinni tai osittain kiinni, jäähdytyvesi kulkee pytyn ohi pakosarjan alkuun ja ruiskauttaa pakokaasujen mukana ylimääräiset vedet pois. Ja tällöin jos pakoventtiilin kautta tuleekin hieman imua takaisin pyttyyn....
Voiko tämä olla todellista vai olenko viihtynyt salaliittoteorioihin:)
Anyways, kansi koeponnistettavana tammeridieselillä nyt ja jos ok niin yrittävät rakentaa uuden pakoventtiilin pinnan kanteen.
Tuosta aikaisemmasta postauksesta kävi selväksi mitä mämmiä venttilikopan sisältä löytyi joten...
Kun mäntä painuu työnnön jälkeen alas ja hörpää ilmaa pyttyyn, normaalisti sinne tulee siis pelkkää ilmaa. Nyt kun pakoventtiilin kaula on niin syöpynyt että vuotaa, voiko olla mahdollista että imun mukana tulee kosteutta pakosarjan alkupään kautta kosteutta pyttyyn joka kulkeutuu joko pakoventtiilin tiivistämättömän varren kautta tai imuventtiilin huonokuntoisen tiivisteen välistä venttiilikopan sisään ja aiheuttaa öljyn sakkaantumista.
Alakerran öljyt olivat aivan jees, joten tämä tuntuis jokseenkin järkevältä mielestäni. Ja huomioksi vielä että termarin ollessa kiinni tai osittain kiinni, jäähdytyvesi kulkee pytyn ohi pakosarjan alkuun ja ruiskauttaa pakokaasujen mukana ylimääräiset vedet pois. Ja tällöin jos pakoventtiilin kautta tuleekin hieman imua takaisin pyttyyn....
Voiko tämä olla todellista vai olenko viihtynyt salaliittoteorioihin:)
Anyways, kansi koeponnistettavana tammeridieselillä nyt ja jos ok niin yrittävät rakentaa uuden pakoventtiilin pinnan kanteen.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Jäikö mielikuvaa, että harmaa mömmö olisi "kertynyt" juuri
viottuneen / -neiden venttiilien alueelle, vai oliko kuitenkin niin juoksevaa että oli koko venakoneiston alueella.
Alkajaisiksi ihmettelin, miten alakerran öljyt ovat pysyneet "kunnossa"
jos yläkerrassa on riittävästi kosteutta sakkauttamaan öljyn...?
viottuneen / -neiden venttiilien alueelle, vai oliko kuitenkin niin juoksevaa että oli koko venakoneiston alueella.
Alkajaisiksi ihmettelin, miten alakerran öljyt ovat pysyneet "kunnossa"
jos yläkerrassa on riittävästi kosteutta sakkauttamaan öljyn...?
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
No juuri tuo askarruttaakin ja aloin miettimään tätä "salaliittoa" käyttäjää vastaan:)
Mämmi oli kyllä ihan joka puolella venakoneistoa. Tosi outo juttu...
Mämmi oli kyllä ihan joka puolella venakoneistoa. Tosi outo juttu...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Sain tammerdiisselistä koneistetun kannen ja venttiilit takaisin. Täytyy kyllä mainostaa kyseistä lafkaa että koeponnistivat, plaanasivat kannen, tekivät uudet pinnat venttiileihin ja totaalisen syöpyneeseen pakopuoleenkin ja testasivat odottaessa vielä suuttimen avautumispaineet. Hinta oli hyvinkin kohtuullinen vaikka siinä oli varmasti isännän alennusprosentit mukana. Hinta oli jokseenkin sama kuin uusi termostaatti ja venttiilivarren ohjainkumi/tiiviste veneliikkeestä:)
Toivottavasti tämä kunnostus ratkaisee ongelman kosteuden pääsyssä koppaan. Ja jos ei niin ainakin tietää että kansi toimii kuin uusi!
Tämä vain tiedoksi muillekin jotka miettivät onko moottori paskana ja kannattaako sitä edes avata ja korjata...
Toivottavasti tämä kunnostus ratkaisee ongelman kosteuden pääsyssä koppaan. Ja jos ei niin ainakin tietää että kansi toimii kuin uusi!
Tämä vain tiedoksi muillekin jotka miettivät onko moottori paskana ja kannattaako sitä edes avata ja korjata...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;