Bernardin vaihtaminen Wikströmmiin?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
maalto
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:19
Paikkakunta: Rauma

Bernardin vaihtaminen Wikströmmiin?

Viesti Kirjoittaja maalto » 21 Syys 2008 19:51

Ajelin tässä yhden kesän 5 hv Bernardilla 5,4 metrisellä fiskarimallisella avopaatilla ja "välillä" käväisi mielessä, että olisi mukavampaa, kun tärinä ja meteli olisi vähäisempää. En ollut oikein tyytyväinen tyhjäkäynnin tasaisuuteen, mikä uistellessa olisi ollut tärkeää. Mikähän Wikströmmi tai muu vaihtoehto olisi harkinnan arvoinen? Kuulemma Wikström käy tosi tasaisesti. Bernardi on kyllä toisaalta siitä mukava, että se painaa vain rapiat 40 kg eli se on helppo halutessaan nostaa pois paikaltaan huoltoa varten.

Mikko

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bernardin vaihtaminen Wikströmmiin?

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 22 Syys 2008 11:27

maalto kirjoitti:Ajelin tässä yhden kesän 5 hv Bernardilla 5,4 metrisellä fiskarimallisella avopaatilla ja "välillä" käväisi mielessä, että olisi mukavampaa, kun tärinä ja meteli olisi vähäisempää. En ollut oikein tyytyväinen tyhjäkäynnin tasaisuuteen, mikä uistellessa olisi ollut tärkeää. Mikähän Wikströmmi tai muu vaihtoehto olisi harkinnan arvoinen? Kuulemma Wikström käy tosi tasaisesti. Bernardi on kyllä toisaalta siitä mukava, että se painaa vain rapiat 40 kg eli se on helppo halutessaan nostaa pois paikaltaan huoltoa varten.

Mikko
Bernardissahan ei oikein ole tyhjäkäyntiä siis valmistajan ohjeiden mukaan. Valmistaja sanoo, että konetta ei milloinkaan saa käyttää alle 1500 kierroksen. Koskee ainakin W110 konetta. W110bis sekö tuossa on koneena.

Syitä tuohon ei ilmoiteta. Tuo hillitön tärinä josta kone ei tykkää on varmasti yksi syy. Sitten varmaan roiskevoitelu saattaa jäädä vajaaksi hitaammilla kierroksilla.
maalto kirjoitti: Mikähän Wikströmmi tai muu vaihtoehto olisi harkinnan arvoinen? Kuulemma Wikström käy tosi tasaisesti. Bernardi on kyllä toisaalta siitä mukava, että se painaa vain rapiat 40 kg eli se on helppo halutessaan nostaa pois paikaltaan huoltoa varten.
Itse katselin tuossa esim. Olympia 50kt puksuttelua irrallaan ja pienillä kierroksilla antoi pitkäiskuisena sen verta mojovia iskuja etten omaan kevytrakenteiseen paattiin Bernardin tilalle uskalla laittaa. Painaisi yli 70 kiloa enemmän.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22 Syys 2008 12:13

Kyllä Wickströmmi tuonkin kokoiseen paattiin varmasti on sopiva kone. Kannattaa sitten vaan panostaa hiukan siihen konepetiin, eli tehdä muutama kunnon pohjatukki ja niihin pitkittäispuut konetta varten. Jos wickströmmi on irrallaan, se mäiskii kyllä ihan hullun lailla, pitkäiskuinen kun on.

Ja toisekseen aina se kyllä tärisee, ainakin noin viiden solmun matkanopeuksissa. Mutta kun malttaa pitää kaasun aavistuksen pienemmällä, on matkanteko hyvinkin miellyttävää. Tyhjäkäynti on joku 3-400 kierrosta/minuutti ja huippu 1500. (Mikä onkin sitten jo aika mäiskettä..!)

Kunnon perustuksilla tärinä on hallinnassa ja venekin pysyy koossa. Mutta tuollainenhan tärisee aina enemmän kuin mikään nykyaikainen värkki.

Kokonaan eri juttu on se, että W on mahdottoman kiva kone puksutteluun ja muuten vaan tekniikan harrastamiseen. Ja aina tulee satamassa joku sitä ihmettelemään!

Vastaa Viestiin