Vakaajatankit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vakaajatankit

Viesti Kirjoittaja Pellis » 12 Syys 2008 13:53

Onko kenelläkään kokemuksia vakaajatankeista kalastusveneissä tai muissa uppoumarunkoisissa? Meinasin testata ns. u-putki (u-tube passive anti roll tank)vakainta omaan venhoon. 1,5 - 2,5% pitäisi olla vettä tankeissa, tankkien välillä kunnon putki ja säätö tankkien välillä olevasta ilmausputkesta siten, että tankkien keinahdustaajuus on 0,75 - 1,00 veneen omasta rullaustaajuudesta. Kysymys on siis n. 40 litran liikuttelusta laidalta toiselle hieman painopisteen yläpuolella.

Avatar
Olli M
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Joulu 2007 14:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli M » 13 Syys 2008 17:57

Enpä ole kuullut, että pienessä veneessä olisi tuollainen, mutta kuulostaa mielenkiintoiselta kokeilulta. Luuletko, että 40 litraa riittäisi tuohon?

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 14 Syys 2008 13:09

Kyllä tässä varmasti vakuutukset jää saamatta, jos veneensä tälläisella virityksellä menee kaataamaan. Olisihan tuota kuitenkin ihan mielenkiinnosta kokeilla...Sivullisia en tässä testissä kuitenkaan ala urhaamaan.

Painoa tankkeihin tosiaan tarvitsee vain tuon 1,5-2,5% uppoumasta, vähempikin todennäköisesti riittää, riippuen miten paljon painopisteen yläpuolella sijainti on. Painotankit ovat joissain aluksissa jopa ajohytin katolla. Niinpä tämä ratkaisu todellisuudessa heikentää veneen vakavuutta! Veneen GM voi alentua 20-30%. Jos laidalla kävellessä lirahtaa aina ylimääräinen 40 litraa lisäpainoa, niin kyllähän sen jo kapeassa puikkarissa huomaa.

Meinaan joka tapauksessa lisätä painoa kölirautaan ennen ensikesän testejä sata kiloa. Veneen vakavuus ei ole nyt kehuttava ja siitä selviää vain painolastilla mahdollisimman alas.

Perusidea noissa vakaajatankeissa on se, että heilahdusperiodin puolessa välissä, kun liike vaihtaa suuntaa, painolasti on siirtynyt toiselle puolelle ja se jarruttaa siten rullausta. Vapaat nestepinnat ovat äärimmäisen vaarallisia veneissä, joten tällaista vaaraa tihkuvaa viritystä on syytä todella kunnioittaa.

Meinaan kokeilla tätä kuitenkin 110mm pvc-putkesta kyhäämälläni hengenvaarallisella viritelmällä, jonka ominaistaajuutta voi säätää. Vettä tuossa tulisi olemaan alustavasti vain 20 litraa. Kun nyt veneen heilahdustaajuus on 2,8 sekuntia pitää tuo vesi saadaa siis siirtymään putkessa 1,4 sekunnissa toiselle puolelle.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Syys 2008 14:17

Mielenkiintoista!
Onko noissa siirtoputkiston/tankkien rakenne semmoinen että virtaus on aina kohdillaan vai pitääkö joka keliin säätää erikseen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 14 Syys 2008 16:59

Kävishän toi kokeilu heilurillakin. Sillä ois helpompi säätää taajuutta heilurivarren pituutta muuttamallla. 1m heiluri=1sekuntti

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 14 Syys 2008 18:11

Ensimmäiset vakaajatankkisysteemit olivat muinoin 1800-luvulla pitkissä ja kapeissa höyryissä painopisteen yläpuolella vapaasti vellovia tankkeja, jotka mitoitettiin päämitoiltaan vastaamaan heilahdustaajuudeltaan laivan rullausperiodia. Veden määrää vaihtelemalla voitiin jonkin verran säätää vakaajatankkien taajutta. Sittemmin tulivat u-putki tankit. Niissä oli vesitankit sivuilla laivan kyljissä, jotka yhdisti pohjaa pitkin kulkeva nestekanava ja yläpuolella oli tankit yhdistävä ilmaputki, josta ilman virtausta säätämällä voitiin taajutta muutella lastitilanteen mukaan. Nykyään laivojen vakaajatankkeja ohjaavat tietokoneet kiihtyyysantureineen. Neste siirtyy pumppujen ryydittämänä ja vakauttaa kulkua myös käännöksissä...

Tuossa viemäriputkiviritelmässä laittaisin pari putkea poikittain niin, että muodostuu vesilukko keskelle ja päistä yhdistäisin yläpuolella letkulla ja venttiilillä, josta voi säätää virtausta. Ihan koemielessä voi sitten testata, että toimiiko ja millä asetuksilla.

Pidetäänpä mielessä kuitenkin, että vapaa nestepinta veneessä on aina vaarallinen...

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 14 Syys 2008 19:45

Pellis kirjoitti:Ensimmäiset vakaajatankkisysteemit olivat muinoin 1800-luvulla pitkissä ja kapeissa höyryissä painopisteen yläpuolella vapaasti vellovia tankkeja, jotka mitoitettiin päämitoiltaan vastaamaan heilahdustaajuudeltaan laivan rullausperiodia.
Liittyneeköhän näihin virityksiin joskus kuulemani juttu "keinumattomaksi" tarkoitetusta
paatista, jossa matkustajat olivat epänormaalin teutaroinnin vuoksi sairastuneet
alta aikayksikön meritautiin. Odotamme siis mielenkiinnolla koetuloksia B-)
jukka

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 14 Syys 2008 21:47

Varmasti näin onkin käynytkin ja puhtaan skeptisesti suhtaudunkin tämän vakautinlaitteen menestykseen. Laatta-asteelle en vielä ole päässyt veneillessäni etenemään. Olisikin hyvä olla jokin herkkävatsainen testihenkilö, jonka oksennustilavuus voitaisiin suhteuttaa vakainlaitteiston toimivuuteen...

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 15 Syys 2008 10:39

Mulla on veneessä lähes koko leveyden mittainen polttoainetankki takakannen alla. Täysi tankki tai aivan tyhjä ei vaikuta keinuntaan, mutta sopivasti vajaa toimii juuri kuin tuo kuvattu systeemi. Loiskelevyt tekevät sen että heilahduksen jossakin vaiheessa polttoainetta on enemmän toisella laidalla kuin toisella. Sen verran isot aukot loiskeleyissä että vaikutus tuntuu lähinnä lyhyissä nopeissa keinahteluissa, kuten toisen veneen peräaaltoja ylittäessä sivuviistoon.
Mile

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 15 Syys 2008 19:25

Pellis kirjoitti:Varmasti näin onkin käynytkin ja puhtaan skeptisesti suhtaudunkin tämän vakautinlaitteen menestykseen. Laatta-asteelle en vielä ole päässyt veneillessäni etenemään. Olisikin hyvä olla jokin herkkävatsainen testihenkilö, jonka oksennustilavuus voitaisiin suhteuttaa vakainlaitteiston toimivuuteen...
Samalla kun niitä tankkejasi virittelet, kokeile ihmeessä asentaa vaakatasoon
sellainen 100-200kg ja 1m läpimitaltaan oleva moottorin vauhtipyörä. Luulen,
että sellainen viimeistään edesauttaa sitä laatan lentämistä. Pystyyn sitä ei kannata
laittaa, jos veneen kurssia pitää joskus muuttaa B-)
jukka

Vastaa Viestiin