Diesel Pentan talvihuolto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Ilje

Diesel Pentan talvihuolto

Viesti Kirjoittaja Ilje » 12 Syys 2008 10:20

Tästä kesästä lähtien olen veneen omistanut, se on sellainen puufiskari ja siinä on vajaa 30 vuotta vanha Pentan Diesel moottori merivesijäähdytyksellä. Talveksi ajattelin jättää koneen kiinni veneeseen ja siksi miettinyt mitähän sille pitäisi tehdä ennen sitä.

Käsittääkseni ennen nostoa pitää tehdä makeavesihuuhtelu, sen jälkeen pakkasnesteet käyttää sisään siten että kun pakkasnestettä tulee pakoputkesta niin homma on hoidossa. Pakkasnestettä ilmeisesti n. 50 % sekoituksella?

Ilmeisesti öljyt pitäisi vaihtaa 10W koostumukseen ja talvisin käydä vauhtipyörästä pyörittämässä n. kerran kuussa niin pysyy öljy pinnoilla.

Olenko oikeilla jäljillä ja onko jotain vinkkejä mitä muuta on hyvä tehdä. Miten vesipumpun kanssa pitää tehdä vai antaako olla vaan?

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 12 Syys 2008 10:39

Minulla vastaava peli.

Elikkä itse olen tehnyt näin:

vaihdan oljysuodattimen joka toinen vuosi ja öljyt joka vuosi. Öljysuodattimen ja öljyt joita käytän on ollut volvon.

Syksyllä viimeisillä venereissuilla imasen mumpulla öljyn mäelle kun kone on lämmin se tulee helposti pois ja uudet tilalle. Jos keneessasi on RB kytkin eli ei kartio kytkin niin vaihdelaatikon öljy vaihtuu samalla kerralla.

Sitten kun saat veneen vesiltä tyhjennä vedenerotin (jos on ja polttoaine suodatin). Olen tehnyt tämän joka toinen vuosi.

Voit poistaa suolaveden ajamalla jossain makeassa vedessä. Näin minäteen kokemäen jokea pari tuntia niin eiköhän siinä ole makeaa.

Pois tat veden koneesta niistä nipoista koneen kyljessä. Eleei vesi tule anna vähän rautalankaa. Pane ne sitten kiinni.

Sitten voit valita. klykoliliuos 50-50 ajetaan joko suoraan kanistarista vesipumpulta tai sitten termostaatinkohdalta. ihan vaan ratilla kaatamalla. (Tulppaa pää josta laitan sisään, jolloin ei saa ilmaa ja säilyy paremmin). Jos valitset jälkimmäisen vaihtoehdon niin pakkasneste kannattaa käsin kipata tonne pakoputkeen. Se käy siitä letkusta joka menee termarista pakoputkeen.

Se oli sitten minun osalta siinä. Jos ruostetta jossain pinnoill niin voi antaa vähän paperia ja maalia päälle.

Kone on valmis seuraavaan kesään.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Ilje

Viesti Kirjoittaja Ilje » 12 Syys 2008 10:57

Kiitos näinkin nopeasta vastauksesta, taitaa olla aika käytetty forumi tämä. Kuitenkin kun olen ihan aloittelija tässä asiassa niin vielä tarkentaisin paria asiaa. Eli se koneen tyyppi on MD11 D Tuosta linkistä on enemmän siitä tietoa. Mut siis ne tarkennukset:

1. Mikä on mumppu ja mistä sellaisen saan?
2. Mistä mä saan selville että onko kytkin Rb vai kartiokytkin? Yritin tuosta manuualista tuijotella mutten saanut selville.
3. Voiko glykolin ajaa sisään siten että että ottaa merivesiletkun irti pohjan vierestä sulkuventtiilin perästä ja pistää letkun pään kanisteriin?

Kiitos vielä kerran.

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 12 Syys 2008 17:53

1. Mikä on mumppu ja mistä sellaisen saan?

Veikkaan "painovirhettä". Eli imupumpulla. Esim. Biltema myy, n.50€

2. Mistä mä saan selville että onko kytkin Rb vai kartiokytkin? Yritin tuosta manuualista tuijotella mutten saanut selville.

Oisko vaihteessa tyyppikilpi....

3. Voiko glykolin ajaa sisään siten että että ottaa merivesiletkun irti pohjan vierestä sulkuventtiilin perästä ja pistää letkun pään kanisteriin?

Voi

Ja lisävinkkinä, jotkut vannoutuneet dieselmiehet (naiset) ajaa polttoainejärjestelmään 2t öljyllä terästetyn "löpön" talveksi. 4 porsenttia riittänee... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jenu
Viesti:

Re: Diesel Pentan talvihuolto

Viesti Kirjoittaja Jenu » 12 Syys 2008 21:35

Ilje kirjoitti:Ilmeisesti öljyt pitäisi vaihtaa 10W koostumukseen ja talvisin käydä vauhtipyörästä pyörittämässä n. kerran kuussa niin pysyy öljy pinnoilla.

Olenko oikeilla jäljillä ja onko jotain vinkkejä mitä muuta on hyvä tehdä. Miten vesipumpun kanssa pitää tehdä vai antaako olla vaan?
Mulla on MD11C vuosimallia 1970.

Mä en kyllä pyörittelis konetta millään tavalla talvella. Samaa mieltä olivat myös Hämeen Dieselissä kun aikoinaan kyselin. Neuvoivat vaan vaihtamaan öljyt ja suodattimen syksyisin, vaihdon jälkeen kerran kone lämpöiseksi ja kevättä odottelemaan.

Vesipumpun siipipyörä(t) kannattaa vaihtaa joka syksy. Kerran ajoin kaksi kesää samoilla ja useita siipiä oli poikki ja niitä palasia sitten vesikanavissa.

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 13 Syys 2008 14:44

Joo, ei koneen pyörittäminen käsin mitään uutta öljykalvoa tee. Päinvastoin saattaa se vanhakin "hävitä". Eli uudet öljyt sisään ja kone lämpöses, niinkuin Jenu kertoi. Jos konetta täytyy "kuivana" pyöritellä, niin kannattaa irroittaa vesipumpun ratas, tai koko pumppu tapauksesta riippuen :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 14 Syys 2008 00:24

Moi,

elikkä minä olen imenyt öljyt ihan motonetin käsipumpulla jossa siis kädellä puristeltava pää. Olisko 3€.

Veikkaisin että et omista RB kytkintä. Jos koneeseen menevä vesi menee myös kytkien läpi niin sinulla ei ole RB kytkin vaan öljyt pitää vaihtaa erikseen.

En pyörittele konettani koskaan talven aikana.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vandrock
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 14 Syys 2008 21:19

Minä vaihdan Perkinsiin öljyt ja suodattimet kerran vuodessa. Ja tankkaan polttoainetta pari-kolme kertaa kesässä. Tiivisteitä olen vaihtanut joskus, samoin kuluvia osia satunnaisesti. Näillä toimenpiteillä moottori on toiminut virheettömästi viimeiset 46 vuotta (tosin ensimmäisisten vuosien huolloista en ole varma, sillä kone ostettiin meille käytettynä). Kertaakaan ei Perkins ole ilmoittanut "Service Engine Soon", niin kuin nykyvolvoilla kuulemma on tapana, eikä mitään muutakaan. Vanhalla moottorilla on huoletonta ajaa.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin