Vaijeriohjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Vaijeriohjaus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Elo 2008 19:56

Meinasin heittää romukoppaan vaijerivälitteisen ohjaukseni kunnostuksen alla olevasta Donnastani. Nykyisessä veneessäni oli aiemmin vaijerivälitteinen kaksipisteohjaus. Ahtaissa tiloissa liitokset takertelivat toisiinsa ja vene kampesi milloin mihinkin suuntaan riippuen sakeleiden yms. liittimien törmäyspakoista. Vaihdoin veneeseeni Koittoon hydraalisen 2-pisteohjauksen. Ei ole valittamista, muuta kuin tunnottomuus. Donnassa taas on 6 - 8 mm teräsvaijereilla (en ole mitannut vaijereiden halkaisijaa, mutta paksut ne ovat) toimiva ohjaus, jota voidaan irroitettavalla peräsimellä hoitaa myös perästä. Edessä vaijerit kiinnittyvät spriraalirumpuun, joka on valettua tavaraa todennäköisesti. Ihmeellisntä minusta siinä on kuitenkin se, että ohjaus
on sen spiraalin avulla tehostettu. Luulisin, että se on lähes yhtä kevyt käyttää kuin hydraalinen ohjaus, mutta siinä säilyy tuntuma peräsimeen toisin kuin hydrauliikkaa hyväksi käyttäen. On ne 20 - 20 -luvun herrasmiessuunnittelijat senkin tajunneet.
Onko teillä muilla vastaavista spraaleista kokemuksia.
Terv. Donna 28

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 30 Elo 2008 09:36

mahonkiviskarissamme on samanlainen spiraali rummulla oleva vaijariohjaus ja on hyvä on. samoton tuossa yli60 solmua kulkevassa katissa on vaijeri ohjaus. ja f1 projektissa on vaijeri ohjaus joka on välitetty nopeaksi vajaa yksikierros laidasta laitaan. hyvin toimivat kun on tehty hyvistä materiaaleista ja osat mitotettu oikein.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 30 Elo 2008 09:52

moi!

Mulla kun on toi "telflex" ohjaus joka on varustettu "klapilla" eli on kuin kratsia ajais....ratissa REILUT joustot n10-15 tyhjää joka suuntaan! =((

mites tollanen vaijjeri ohjaus toteutetaan ja millä materiaaleilla???

saattaa olla hyvinkin paljon halvempi kuin hydrauliohjaus....!

kinnostaa....kiinnostaa.....auttakaa! =))

--Janne--

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 30 Elo 2008 15:12

kattele tuolta mun kotisivulta kuvia noista nopeista veneistä jos niistä saa vinkkiä. se on kyllä niin helppo tehhä ja osat ei kyllä paljoa maksa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Viesti Kirjoittaja Jude » 31 Elo 2008 09:37

lacrits68 kirjoitti:moi!

Mulla kun on toi "telflex" ohjaus joka on varustettu "klapilla" eli on kuin kratsia ajais....ratissa REILUT joustot n10-15 tyhjää joka suuntaan! =((

mites tollanen vaijjeri ohjaus toteutetaan ja millä materiaaleilla???

saattaa olla hyvinkin paljon halvempi kuin hydrauliohjaus....!

kinnostaa....kiinnostaa.....auttakaa! =))

--Janne--
Vaijeriohjauksen saa klapittomaksi, kun sijoittaa vaijereihin jäykät jouset. Se kehuttu hyvä ohjaustuntuma voi osaltaan olla seurausta noista jousista.

Ehjässä ja huolletussa kaapeliohjauksessa ei klappia ole. Hydrauliohjausten hinnat ovat tulleet alas, eikä oikeassa kauppatilanteessa tarvitse maksaa listahintoja.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 01 Syys 2008 21:57

Rumpu kannattaa vaihtaa kejurattaaksi, jos molempien vaijerien lähtösuunta on sama. Mahdollisimman monisäikeisen vaijerin kääntöpyöriksi isot risat esim. 6mm vaijerille yli 100mm ja peräsimelle segmentti. Vielä kun hieman katsoo vaijerin linjauksia ja peräsimen etulehteä, niin siinä on herkkä ja varma ohjaus.

Vastaa Viestiin