W-1, nokea pakoputkesta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
samreun
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Heinä 2008 19:34

W-1, nokea pakoputkesta

Viesti Kirjoittaja samreun » 09 Heinä 2008 15:05

Pakoputken päästä tulee mustaa vettä, jossa on nokihiukkasia. Järven pinnalla ei näy öljyläiskiä. Männänrenkaat (5 kpl) on vaihdettu uusiin (ylimmän renkaan välys on 0,6 mm). Luulisi, ettei sylinteri ole liian väljä tai öljyä pääse sitä, tai venttiilien (on säädetty) kautta palotilaan. Öljynpaine on pysynyt alhaisena öljynpaineruuvin kiristämisestä huolimatta. Kone ei muutenkaan tunnu ottavan täysiä kierroksia.

Onko mahdollista tai todennäköistä, että tökötti on huonosti palanutta bensaa eli kone saisi liikaa bensaa (ennen käytettiin petroolia). Neulaventtiilin kiristäminen ei auttanut asiaa. Jos kaasarin suuttimet ovat tarkoitettu kaksisylinteriselle wikulle, voiko se aiheuttaa em. ongelman. Vai mistä on kysymys?

Koneella ei ole ajettu vuosiin. Sen kuormittaminen ajamalla ei varmaan paranna asiaa.

Sami

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 14 Heinä 2008 23:00

Onko moottori ajettu varmasti tarpeeksi kuumaksi ja pitkään että karstat on palannut koneesta ja vesi huuhdellut pakoputkea tarpeeksi?
Jos seos on aivan liian rikas niin tulppa ei kyllä pitkään kestä.
Jos sytytys on liian myöhäisellä niin ei kyllä ota kunnolla kierroksia.

samreun
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Heinä 2008 19:34

Viesti Kirjoittaja samreun » 15 Heinä 2008 19:41

Joo, kyllä kone on käytetty kuumaksi (n. 20 min.), eikä noen tulo vähene. Tulppakin näyttää antavan kipinää, vaikka onkin aivan musta. Olen avannut koneen ja putsannut sen pariinkin kertaan. Sytytyksen ajoituksesta en ole varma. Tuntuu, että ei olisi merkitystä magneeton kääntämisestä joko aikaiselle tai myöhiselle sytytykselle (kummassa asennossa se muuten on aikaisella?). Luulisi vaikutuksen kuulevan käyntiäänestäkin.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 15 Heinä 2008 22:11

se on aikasella kun vipu peittää sammutusnapin.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 15 Heinä 2008 22:38

Tarkista kuitenkin sytytys sillä aivan myöhäisellä tulppa kyllä pysyy mustana. Se sytytyksen säätövivun säätövara ei riitä jos on paljon pielessä.

samreun
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Heinä 2008 19:34

Viesti Kirjoittaja samreun » 18 Heinä 2008 10:09

Täytyy tarkistaa sytytys. Tosin silloin kun käynnistin konetta kammella, se löi pari kertaa takaisin päin eli ehkä se ei kuitenkaan ole liian myöh. Mitenkähän sytytyksen tarkistaisi parhaiten? Ryyppykuppi ei ole männän päällä niin kuin jossain kansissa.

Sami

samreun
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Heinä 2008 19:34

Viesti Kirjoittaja samreun » 20 Elo 2008 13:10

Hei taas, sytytyksen ajoitus ei ollut vastaus ongelmaan. Asiantuntijat sanovat, että sylinteriä ei saa ajamalla väljäksi eli lohkon vaihtaminen ei varmaankaan auta asiaa. Olisiko sitten männässä jotakin vikaa.
Kuinka paljon öljyä pitää tulla venttiilivarsien voiteluun? Onko se pieni reikä ilmaventiilin vieressä sitä varten? Tuntuu että ko. tilassa on melko paljon öljyä eli jos se sittenkin pääsee sitä kautta palotilaan, onhan venttiilien "kanavissa" pientä väljyyttä.

Sami

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 20 Elo 2008 13:52

Yleisiä neuvoja: Puristuspaineet pystyt mittaamaan puristuspainemittarilla tulpan reiästä. Mittari ei paljoa maksa, jos ei satu saamaan jostain lainaksi. Siedettävän puristuspainealueen osaa varmasti joku kertoa. Jos paineet on kohdillaan, ei vika ole sylinterissä. Kerroit, että männän renkaat on vaihdettu. Onko silloin sylinteri hoonattu? Hoonaus tuo sylinteriin tiiviyden. Väljät venttiilin ohjurit mahdollistavat öljyn vuotamisen sylinteriin tai pakoputkeen, jos kannen rakenne muuten sen sallii. Muistaakseni öljyvuodon jäljiltä tulppa on märkä ja nokinen, kun bensan jäljiltä se on vain nokinen.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 20 Elo 2008 22:53

Onko siitä paljon haittaa jos tulee vähän nokista vettä putkestä jos kone muuten käy hyvin? Puristusten mittaus tosiaan kannattaa tehdä ja oliskohan alin paine millä kone toimii joku seitsemän kiloa?
Omassa koneessa sytytyksen säätö vaikuttaa merkittävästi koneen käyntiin ja tulpan väriin. Parhaiten kone toimii kun sytytys on niin aikaisella kun sen saa magneetosta käännettyä ja lisäksi sytytyksen säätövipu on niin aikaisella kun se menee. Täytyy tarkistaa mitä sytytysennakko on asteina.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21 Elo 2008 10:28

Olen samaa mieltä dieselmoottorin kanssa. Haitanneeko tuo pahasti, jos sieltä sitä nokea hiukan tulee. Jos ympäristönäkökanta alkaa tökkiä, niin kannattaa vaihtaa sähkömoottoriin.

W-aikakauden moottorit nyt ovat mitä ovat, eli hommaan kuuluu tietyt "hajut ja maut". Painaahan se vesipumppukin järveen kilon vaseliinia kesässä...

Mutta tulppa pitäisi saada pysymään kohtuullisessa kunnossa. Tähän auttaa oikea sytytysennakko, kohtuullinen bensa/ilma-seos ja ne puristuksetkin. Sitten on tosiaan peijjoni irrallaan jos se kone lykkää pakoputkesta suorastaan öljyä...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Elo 2008 11:44

"Parhaiten kone toimii kun sytytys on niin aikaisella kun sen saa magneetosta käännettyä ja lisäksi sytytyksen säätövipu on niin aikaisella kun se menee. Täytyy tarkistaa mitä sytytysennakko on asteina."
Noin säätämällä kone kyllä toimii mutta magneetto ei ole silloin oikein säädetty. Molemmat säädöt keskelle siten että säätövaraa on molempiin suuntiin yhtä paljon niin tuleva huoltokin on helpompaa.

Mösteri ja tiisselimies ovat aivan oikeassa - lättäpää ei ole mikään viimosen päälle kuristetty hyötysuhdeihme eikä voikaan olla ja siihen kuuluu tiettyjä ominaisuuksia joita on mm. vesijäähdytyksen takia pakoputkesta tule lievä noki. Jos sen ominaisuuksia ei voi hyväksyä niin silloin täytyy vaihtaa moottorityyppiä modernimpaan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23 Elo 2008 14:08

Noin säätämällä kone kyllä toimii mutta magneetto ei ole silloin oikein säädetty. Molemmat säädöt keskelle siten että säätövaraa on molempiin suuntiin yhtä paljon niin tuleva huoltokin on helpompaa.
SEMmin magneetossa on säätövivussa sen verran vähän liikutteluvaraa, että ei sitä oikein voi keskelle asettaa parasta kohtaa. Toisekseen kun karkea säädön tekee hammasrattaiden asentoa muuttamalla, niin se tarkkuus riittää. Periaatteessa hienosäätö on tarkoitus tehdä lopuksi itse magneettoa kääntämällä, mutta se on jo aivan turhaa touhua. Tyhmältähän se jo näyttää, jos ajelee magneetto vinossa... Vivulla ei varsinaisesti säädetä sytytystä, sillä vain myöhennetään sytytys käynnistyksen helpottamiseksi.

Voi olla kertausta, mutta vielä selvyydeksi: Wickströmin sytytys asetetaan ohjekirjan mukaisesti siten, että vivun ollessa myöhäisellä kärjet katkaisevat juuri männän ollessa yläkuolokohdassaan. Yläkuolokohta löytyy sitten sieltä tulpan reiän kautta tähystämällä, tai vaikka tikulla (kaislalla :=) sondaamalla. Kärkien avautumisen voi tarkimmin määrittää ohmimittarilla (vastus-) ja pyörittämällä moottoria taaksepäin eli käyntisuuntaa vastaan. (Tällöin magneeton laukaisukoneisto ei virity). Toki sen avatumisen saa taas kerran määrättyä käytännössä ihan riittävän tarkkaan silmämääräisestikin.

Noissa mittauksissa on kiva aina pyrkiä täydellisyyteen, mutta loppujen lopuksi Wickströmmi ei mielestäni ole kovin tarkka kaveri...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Elo 2008 15:32

Jos kerran pitää pyrkiä täydellisyyteen niin konetta taaksepäin pyörittämällä säädettäessä pitää kalkuloida hammasrattaiden väärinpäin reagoivat välykset ja muuttaa ne asteen osiksi jotka huomioidaan sitten sytyksen säädössä jotta kone on sitten oikeinpäin pyöriessään kohdillaan...

;-)

Herra Wikström ei todellakaan ole erikoisen tarkka kaveri.
Jos on noiden kanssa rapannut niin "höristely ja silimällä mulukasu" riittää sytytyksen ja seoksen just eikä melkein kohdilleen saamiseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 23 Elo 2008 21:39

Tuosta sytytyshetkestä vielä. Eiköhän tuo ohje että sytytys pitäisi tapahtua noin yläkuolokohdassa ole tarkoitettu petroolille ja veivikäynnistykselle.
Oma koneeni käy paljon paremmin kun sytytysennakkoa on reippaasti ja sähköllä käynnistettäessä ei lyö sormille.

Vastaa Viestiin