pakosarjan teko
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32
pakosarjan teko
tarkoitus olisi talven aikana alkaa askartelee wickström w1:seen uutta pakosarjaa. omasta takaa löytyisi aisi 316 levyä ja putkea mutta kiihdyttääkö happosen käyttö muun koneen syöpymistä?
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Etulämmittäjä
Hei!
Samanlaista talviprojektia minäkin olen miettinyt! Joten eipä muuta kun aletaan yksissä tuumin ideoimaan ja nikkaroimaan, kun on sama tavoite.
Itse olen ajatellut tehdä sen ihan tavallisesta raudasta, eli ei ruostumattomasta/happosesta/AISista. Syitä ovat ensinnäkin: En osaa (tai en ainakaan tiedä osaavani) hitsata rosteriin. Toisekseen se on kovempaa ja hankalammin työstettävää kuin tavallinen musta rauta. Kolmanneksi se on raakasti kalliimpaakin. J
a loppujen lopuksi tulee sitten juuri tuo mainitsemasi muun koneen syöpyminen. Käsittääkseni periaatteena on, että jaloin aine jää jäljelle, kun taas epäjalommat häipyvät siitä vierestä. Eli saamieni tietojen mukaan se on W1 joka syöpyy sitten ensimmäisenä pois, tekemiemme rosteripakosarjojen jäädessä rannalla käveleksijöiden potkiskeltaviksi.
Ja viimeinen perusteluni on se, että minusta se on ihan turhaa alkaa sitä happosesta äheltämään. Moottorini on tänä vuonna 40 vuotta vanha, jos uusi tekemäni pakosarja kestäisi sen 38 vuotta minkä vanha kesti ennen korjaushitsiä, olisi W1:ni 78 vuotias, silloin olisi noin vuosi 2046 ja minäkin olisin jo melkein ajokortiton uudestaan. Eli eiköhän se riitä, tehköön sitten perikunta/W1-perinnesäätiö taas uuden täältä puuvene.netistä löytyvien (kirjoittamiemme) ohjeiden mukaan...!
(Jaa no, itseasiassa olen ajokortiton vasta vuonna 2051, mutta ymmärtänet tämän peruskuvion... :=D
Olen miettinyt muutamia perusideoita hankkeelle(ni):
1. Perusplatta 6 - 10 mm suorasta rautalevystä. Se tulee syliteriä vasten.
2. Pulteille putket/holkit kiinni edelliseen (kohtisuoraan).
3. Perusplatan alareunaan vinkkeli, jossa kaasuttimen paikka.
4. Kaasutin/venttiiliaukko välinen yhteysputki valmiista rautaputkesta, yläpäähän mutka valmiina saatavalla mutkalla.
5. Yläreunaan jäähdytysvesipalikka, joka periaatteessa samanlainen kuin vanhassakin. Siitä yhteys eteen sylinterin kylkeen putkella tai kanavalla.
6. Verhoilu 3-4 mm pellillä, tavoiteena mahd. lähelle alkuperäisen henkinen paketti.
Kiva mahdollinen lisäominaisuus: Imukanava olisi hyvä eristää pakolieskoista esimerkiksi vesivaipan sisään, sillä bensalla ajettaessa ns. etulämmitys on täysin turhaa. Sen idea oli petrooliaikoina kuumentaa ilma/petroli -seos helpommin palavaksi. Eli koneeseen tulisi ajaa mahdollisimman kylmää seosta, periaatteessa tämä (kai, olen tällai ollut kuulevinani) parantaisi hyötysuhdetta.
Tässäpä näitä. Mukavaa jos joku muukin miettii näitä. Olen jo tosi monta kertaa meinannut poiketa paikallisella metalliverstaalle hankkimaan raaka-aineita, mutta aina se(kin) on jäänyt. Ehkäpä minä nyt innostun, kun on kohtalotoveri!
:=)
Samanlaista talviprojektia minäkin olen miettinyt! Joten eipä muuta kun aletaan yksissä tuumin ideoimaan ja nikkaroimaan, kun on sama tavoite.
Itse olen ajatellut tehdä sen ihan tavallisesta raudasta, eli ei ruostumattomasta/happosesta/AISista. Syitä ovat ensinnäkin: En osaa (tai en ainakaan tiedä osaavani) hitsata rosteriin. Toisekseen se on kovempaa ja hankalammin työstettävää kuin tavallinen musta rauta. Kolmanneksi se on raakasti kalliimpaakin. J
a loppujen lopuksi tulee sitten juuri tuo mainitsemasi muun koneen syöpyminen. Käsittääkseni periaatteena on, että jaloin aine jää jäljelle, kun taas epäjalommat häipyvät siitä vierestä. Eli saamieni tietojen mukaan se on W1 joka syöpyy sitten ensimmäisenä pois, tekemiemme rosteripakosarjojen jäädessä rannalla käveleksijöiden potkiskeltaviksi.
Ja viimeinen perusteluni on se, että minusta se on ihan turhaa alkaa sitä happosesta äheltämään. Moottorini on tänä vuonna 40 vuotta vanha, jos uusi tekemäni pakosarja kestäisi sen 38 vuotta minkä vanha kesti ennen korjaushitsiä, olisi W1:ni 78 vuotias, silloin olisi noin vuosi 2046 ja minäkin olisin jo melkein ajokortiton uudestaan. Eli eiköhän se riitä, tehköön sitten perikunta/W1-perinnesäätiö taas uuden täältä puuvene.netistä löytyvien (kirjoittamiemme) ohjeiden mukaan...!
(Jaa no, itseasiassa olen ajokortiton vasta vuonna 2051, mutta ymmärtänet tämän peruskuvion... :=D
Olen miettinyt muutamia perusideoita hankkeelle(ni):
1. Perusplatta 6 - 10 mm suorasta rautalevystä. Se tulee syliteriä vasten.
2. Pulteille putket/holkit kiinni edelliseen (kohtisuoraan).
3. Perusplatan alareunaan vinkkeli, jossa kaasuttimen paikka.
4. Kaasutin/venttiiliaukko välinen yhteysputki valmiista rautaputkesta, yläpäähän mutka valmiina saatavalla mutkalla.
5. Yläreunaan jäähdytysvesipalikka, joka periaatteessa samanlainen kuin vanhassakin. Siitä yhteys eteen sylinterin kylkeen putkella tai kanavalla.
6. Verhoilu 3-4 mm pellillä, tavoiteena mahd. lähelle alkuperäisen henkinen paketti.
Kiva mahdollinen lisäominaisuus: Imukanava olisi hyvä eristää pakolieskoista esimerkiksi vesivaipan sisään, sillä bensalla ajettaessa ns. etulämmitys on täysin turhaa. Sen idea oli petrooliaikoina kuumentaa ilma/petroli -seos helpommin palavaksi. Eli koneeseen tulisi ajaa mahdollisimman kylmää seosta, periaatteessa tämä (kai, olen tällai ollut kuulevinani) parantaisi hyötysuhdetta.
Tässäpä näitä. Mukavaa jos joku muukin miettii näitä. Olen jo tosi monta kertaa meinannut poiketa paikallisella metalliverstaalle hankkimaan raaka-aineita, mutta aina se(kin) on jäänyt. Ehkäpä minä nyt innostun, kun on kohtalotoveri!
:=)
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Valaenhan se aidoin tulisi, mutta se on kotikonstein aikamoinen prosessi opetella valuriksi yhden pakosarjan takia. Toisaalta olen ymmärtänyt, että valimot eivät mielellään yhtä/kahta palikkaa tee, ja hinta on aina varsin korkea. Raudasta ja putkesta tehden jää hinta sinne 30~60 € välille. Ei sitäkään, jos osat löytyvät omasta romuläjästä.Tuntematta paremmin konetyyppiä kysyn onko kuolleena syntynyt idea valaa uusi pakosarja edellä mainituilla modifikaatioilla, jos sellaista ei ole valmiina saatavilla? Tietoa valamisesta varmasti löytyy ja pakosarjalle voisi olla kysyntää
Jos ei parempaa ole keksittävissä, niin ainakin olen ajatellut lotrata sinne sisälle jotain näitä kuuman"kesto" maaleja, sillä aika isossa osassa lämpötila kuitenkin jäänee maalin sietorajan alle. Jos se sitten vähän olisi suojaavinaakin sitä metallia...raudalle joku pinnoite mikä kestäisi pakosarjassa?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Mitä sitä ei hyvän harrastuksen eteen tekisi;) Jos itse tekisi valumuotit ja saisi jonkun valimon valamaan sen, voisi olettaa kustannusten jäävän kohtuullisiksi. Ja valajan kiinnostusta voi herätellä maailman parhaalla voiteluaineella eli konjamiinillä.MÖsteri kirjoitti: Valaenhan se aidoin tulisi, mutta se on kotikonstein aikamoinen prosessi opetella valuriksi yhden pakosarjan takia. Toisaalta olen ymmärtänyt, että valimot eivät mielellään yhtä/kahta palikkaa tee, ja hinta on aina varsin korkea. Raudasta ja putkesta tehden jää hinta sinne 30~60 € välille. Ei sitäkään, jos osat löytyvät omasta romuläjästä.
Oletetaan vaikka kustannukseksi tulevan 500 euroa ja veneen vuosittaiseksi käytöksi 50 tuntia niin 38 vuoden aikana pakosarjan tuntihinnaksi jäisi 26 senttiä.
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Etulämmittäjä
Jos osaat hitsata mustaa rautaa niin osaat varmasti hitsata myös rosteria. Todistettavasti osaat hitsata myös valurautaa ;-)MÖsteri kirjoitti:En osaa (tai en ainakaan tiedä osaavani) hitsata rosteriin.
Rosterin hitsaaminen (puikolla) on suorastaan terapeuttista. Puikot syttyy melkein itsestään, kuona irtoaa itsestään tai pienellä kopautuksella ja sauma on muutenkin hyvän näköinen. Rosteri tosin vetelee mustaa rautaa pahemmin.
Rosteri puikot on muuten tänäpäivänä sikahintaisia. Ostin juuri 1,7 kg paketin 2,5 mm haponkestäviä puikkoja ja hinta oli melkein sata euroa.
No anyway. Mustasta raudasta itsekin tekisin sen pakosarjan.
Viimeksi muokannut ijp, 15 Elo 2008 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilkka
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
pakosarjan marinoinnin osalta ,ihan pakko heittää ilmaan ,seuraava vaihtoehto . itselläni oli useita vuosia ,(ilman minkäänlaisia ongelmia ) seuraavanlainen systeemi.
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)
n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.
Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.
Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".
hyviä puolia em. systeemissä
- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.
huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"
Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.
varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,
mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.
ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.
http://kuvablogi.com/blog/13437/
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)
n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.
Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.
Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".
hyviä puolia em. systeemissä
- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.
huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"
Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.
varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,
mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.
ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.
http://kuvablogi.com/blog/13437/
Jussi K
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Juu tuollainen varmasti on suurissa koneissa hyvä vaihtoehto. Nyt on kumminkin 1-syliterisestä bensakoneesta kyse, eli ei tässä olla ihan noin suuressa mittakaavassa liikkeellä... :=)seuraavanlainen systeemi.
Tää osa mitä tässä on mietitty on sellainen 25x20x8 senttiä kooltaan oleva pala, ja tosiaan aika yksinkertainen värkki.
Mutta muuten, hyvä konsti saada aikaan sitä jäähdytystä on tosiaan tuo "käämitty" vesiputki. Voisiko sopia imukanavan jäähdytykseksi?
Se mikä tekee tästä puuhasta hiukan verran hankalaa on tuo imukanava, kun sen pitää mennä taaempan reikään sylinterin kyljessä. Eli kanavat menevät "ristiin".. Imukanavan paikkahan näkyy tuossa kuvassakin tuollailla vinottain koholla. Ja vielä olisi muistettava tehdä tuo öljyn huohotusputki, joka on yhteydessä venttiilien alapuoliseen tilaan.
