miten propellia "luetaan"
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
miten propellia "luetaan"
moI!
propellissa luki:
Centerline
s1112.16x10 lh
ceterline on valmistaja
onko kysessä 16x10 lh (lefthand?)
mitä tarkoittaa s1112?
onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)
--janne--
propellissa luki:
Centerline
s1112.16x10 lh
ceterline on valmistaja
onko kysessä 16x10 lh (lefthand?)
mitä tarkoittaa s1112?
onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)
--janne--
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Re: miten propellia "luetaan"
Pitäis tietää vielä merivaihteen välityssuhde, koneen maksimikierrokset ja vesilinjan pituus. Kyseessä lienee uppoumarunkoinen vene?lacrits68 kirjoitti: onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)
Ilkka
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Minun mielestä potkuri on oikea, kun kone ottaa kevyellä kuormalla max. kierrokset.... 
Edit. Niin tämä pätee ainakin liukuvarunkoisiin.....

Edit. Niin tämä pätee ainakin liukuvarunkoisiin.....
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
Re: miten propellia "luetaan"
moi!ijp kirjoitti:Pitäis tietää vielä merivaihteen välityssuhde, koneen maksimikierrokset ja vesilinjan pituus. Kyseessä lienee uppoumarunkoinen vene?lacrits68 kirjoitti: onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)
koneessa ollut n48hv, 3600rpm, vaihde velvet drive 2.1:1 vesilinja n 8m ja jep fiskari/uppouma runkoinen....!
attuaakos...?
--janne--
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Nopeasti laskettuna oikean kokoinen kolmilapainen potkuri olisi 15"x10" tai 14"x13". Kaksilapainen potkuri olisi vastaavasti laskettuna 16"x10". Koneen tehona käytin 40 hv ja veneen painoksi oletin 3000 kg.
No oikeastaan mä en itse laskenut mitään vaan syötin arvot Excel-fileen, joka löytyy tuolta: http://www.alberg30.org/maintenance/Mec ... Propeller/ ==> Propcalc.xls (suunnilleen sivun puolivälissä).
No oikeastaan mä en itse laskenut mitään vaan syötin arvot Excel-fileen, joka löytyy tuolta: http://www.alberg30.org/maintenance/Mec ... Propeller/ ==> Propcalc.xls (suunnilleen sivun puolivälissä).
Ilkka
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moi!
ok!
"ongelmana" on tässä jutussa "tyhjäkäynti nopeus" eli kun paatti käy just niin vähillä kierroksilla ennen kuin vaihde menee vapaalle n900-1000rpm niin patti kulkee vielä n 3-4 solmua.
1400rpm noin 5 solmua ja maksimi kierroksilla n3300rpm n 7 solmua ( vesilinja n8,5m ja 3 tonnia massaa!)
manövrointi tiukassa satamassa 3 solmun nopeudella ei ole aina niin hauskaa!
--Janne--
ok!
"ongelmana" on tässä jutussa "tyhjäkäynti nopeus" eli kun paatti käy just niin vähillä kierroksilla ennen kuin vaihde menee vapaalle n900-1000rpm niin patti kulkee vielä n 3-4 solmua.
1400rpm noin 5 solmua ja maksimi kierroksilla n3300rpm n 7 solmua ( vesilinja n8,5m ja 3 tonnia massaa!)
manövrointi tiukassa satamassa 3 solmun nopeudella ei ole aina niin hauskaa!
--Janne--