miten propellia "luetaan"

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

miten propellia "luetaan"

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 26 Heinä 2008 18:41

moI!
propellissa luki:

Centerline

s1112.16x10 lh

ceterline on valmistaja

onko kysessä 16x10 lh (lefthand?)

mitä tarkoittaa s1112?

onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)

--janne--

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: miten propellia "luetaan"

Viesti Kirjoittaja ijp » 26 Heinä 2008 21:06

lacrits68 kirjoitti: onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)
Pitäis tietää vielä merivaihteen välityssuhde, koneen maksimikierrokset ja vesilinjan pituus. Kyseessä lienee uppoumarunkoinen vene?
Ilkka

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 27 Heinä 2008 02:18

Minun mielestä potkuri on oikea, kun kone ottaa kevyellä kuormalla max. kierrokset.... :)
Edit. Niin tämä pätee ainakin liukuvarunkoisiin.....
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: miten propellia "luetaan"

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 12 Elo 2008 15:24

ijp kirjoitti:
lacrits68 kirjoitti: onko oikea ropelli? (9m vene 40hp kone)
Pitäis tietää vielä merivaihteen välityssuhde, koneen maksimikierrokset ja vesilinjan pituus. Kyseessä lienee uppoumarunkoinen vene?
moi!

koneessa ollut n48hv, 3600rpm, vaihde velvet drive 2.1:1 vesilinja n 8m ja jep fiskari/uppouma runkoinen....!


attuaakos...?

--janne--

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 13 Elo 2008 08:38

Nopeasti laskettuna oikean kokoinen kolmilapainen potkuri olisi 15"x10" tai 14"x13". Kaksilapainen potkuri olisi vastaavasti laskettuna 16"x10". Koneen tehona käytin 40 hv ja veneen painoksi oletin 3000 kg.

No oikeastaan mä en itse laskenut mitään vaan syötin arvot Excel-fileen, joka löytyy tuolta: http://www.alberg30.org/maintenance/Mec ... Propeller/ ==> Propcalc.xls (suunnilleen sivun puolivälissä).
Ilkka

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 13 Elo 2008 12:10

moi!

ok!

"ongelmana" on tässä jutussa "tyhjäkäynti nopeus" eli kun paatti käy just niin vähillä kierroksilla ennen kuin vaihde menee vapaalle n900-1000rpm niin patti kulkee vielä n 3-4 solmua.

1400rpm noin 5 solmua ja maksimi kierroksilla n3300rpm n 7 solmua ( vesilinja n8,5m ja 3 tonnia massaa!)

manövrointi tiukassa satamassa 3 solmun nopeudella ei ole aina niin hauskaa!

--Janne--

Vastaa Viestiin