Pienet hitsausinvertterit
-
Pienet hitsausinvertterit
Tuossa jo jonkin aikaa sitten ostin pienen pääasissa harrastelijoille tarkoitetun 230 V:n GYS-hitsausinvertterin. Tositoimiin jouduin sen kanssa toukokuussa, kun hitsasin paikoilleen kuistin pylväät. Matkaa pistorasiasta oli sen verran, että jouduin käyttämään tavallista jatkojohtoa. Jatkojohdon päässä 2,5 mm:n puikko syttyi ja paloi huonosti. Sain pylväät hitsattua teräslappuihin 2 mm:n puikoilla.
Eilen ostin edullisen pienen työmaakeskuksen ja siihen 16 A/400V:n jatkojohdon. Jatkojohdolla on pituutta 10 m. Työmaakeskuksessa on neljä 230 V:n ja kaksi 400 V:n pistorasiaa. Juuri äsken kokeilin hitsausta paksun jatkojohdon ja työmaakeskuksen päässä. Nyt hitsaus oli helppoa myös 2,5 mm:n puikolla.
Eilen ostin edullisen pienen työmaakeskuksen ja siihen 16 A/400V:n jatkojohdon. Jatkojohdolla on pituutta 10 m. Työmaakeskuksessa on neljä 230 V:n ja kaksi 400 V:n pistorasiaa. Juuri äsken kokeilin hitsausta paksun jatkojohdon ja työmaakeskuksen päässä. Nyt hitsaus oli helppoa myös 2,5 mm:n puikolla.
-
-
Josku se sähkö on kaukana
Joskus se sähkö on niin kaukana, että ei mitkään johdot riitä. Ajattelin kokeilla, miten Gys pelittää polttomoottorigeneraattorilla. Jos toimii, niin ehkä joskus hankin sellaisen. Ongelmana alkaa olla kyllä tilan puute. Nurkissa on vaikka millaista työkalua ja vaimon kukkapurkkia. Kotona riittää tuo 10 m:n johto ja työmaakeskus.dieselmoottori kirjoitti:Samaa olen havainnut 20 metria pitkällä jatkojohdolla ja migillä. Kun ei mitään kunnon johtoa ole ollut saatavilla niin olen raahannut hitsattavat talon kulmalle.
- ijp
Re: Pienet hitsausinvertterit
Mistä muuten ostit työmaakeskuksen? Olen etsinyt vastaavaa työmaakeskusta, jossa olisi myös vikavirtasuoja. Vastaantulleet työmaakeskukset ovat olleet aika hintavia.Jude kirjoitti:Eilen ostin edullisen pienen työmaakeskuksen ja siihen 16 A/400V:n jatkojohdon. Jatkojohdolla on pituutta 10 m. Työmaakeskuksessa on neljä 230 V:n ja kaksi 400 V:n pistorasiaa. Juuri äsken kokeilin hitsausta paksun jatkojohdon ja työmaakeskuksen päässä. Nyt hitsaus oli helppoa myös 2,5 mm:n puikolla.
Olen itse käyttänyt ongelmitta valovirtaista inverteriä 20 m voimavirta jatkojohdolla, jonka päässä on tuommoinen adapteri: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0131551101
2,5 neliömillin valovirta jatkojohto ajaisi saman asian, sellaista ei vain ole vielä tullut hankittua.
Ilkka
-
Työmaakeskuksen ostin Puuilosta. Se maksoi 59 euroa. Vikavirtasuojaa ei siinä ole. 2,5 neliön valovirtajohtoa en ole mistään löytänyt. Toi Bilteman adapteri näyttää kätevältä. Sellaista en ole livenä nähnyt.ijp kirjoitti:
Mistä muuten ostit työmaakeskuksen? Olen etsinyt vastaavaa työmaakeskusta, jossa olisi myös vikavirtasuoja. Vastaantulleet työmaakeskukset ovat olleet aika hintavia.
Olen itse käyttänyt ongelmitta valovirtaista inverteriä 20 m voimavirta jatkojohdolla, jonka päässä on tuommoinen adapteri: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0131551101
2,5 neliömillin valovirta jatkojohto ajaisi saman asian, sellaista ei vain ole vielä tullut hankittua.

-
Kokeilin aikanaan hitsata pikku muuntajalla ja 2.5kW:n aggregaatilla. No kyllähän se jotenkin onnistui kunnes Hondasta paloi käämit. Sytytysvirta on niin armoton että pienet aggregaatit menevät kyykkyyn.
2kW:n aggregaatti riittää nippa nappa 1kw rälläkälle hajoamatta.
Jos hitsaa aggregaatilla kannattaa tehontarve tarkistaa huolella ennakkoon.
2kW:n aggregaatti riittää nippa nappa 1kw rälläkälle hajoamatta.
Jos hitsaa aggregaatilla kannattaa tehontarve tarkistaa huolella ennakkoon.
-
http://webedit.multitronic.fi/webed16/unipower.html Tää laite ois kätevä niin veneessä kuin autossakin. Pikkasen kallis kuiten..
-
Olen hitsannut Minarcilla 2:n Kw aggregaatin takaa, 2mm rosteripuikkoa, sytytyksessä aggregaatti meni vähän kyykkyyn, mutta hitsaus sujui normaalisti. Kempin neuvonta sanoi, että pitäis olla 3,5Kw:n genuri. Minarcin ohjekirjassa sanotaan, että voi hitsata aggregaatilla, eikä puhuttu kilowateista mitään.
- ijp
2,5 neliömillin valovirtajatkojohtoja saa ainakin IKH:lta Vantaalta. http://www.ikh.fi/index.php?sivu=vantaa ... 1&r_id=113Jude kirjoitti: 2,5 neliön valovirtajohtoa en ole mistään löytänyt.
Ilkka
-
Ok, kiitos. Täytyy poiketa siellä joskus.ijp kirjoitti: 2,5 neliömillin valovirtajatkojohtoja saa ainakin IKH:lta Vantaalta.
- jstrang
- Viesti:
Re: Josku se sähkö on kaukana
MoroJude kirjoitti:Joskus se sähkö on niin kaukana, että ei mitkään johdot riitä. Ajattelin kokeilla, miten Gys pelittää polttomoottorigeneraattorilla. Jos toimii, niin ehkä joskus hankin sellaisen. Ongelmana alkaa olla kyllä tilan puute. Nurkissa on vaikka millaista työkalua ja vaimon kukkapurkkia. Kotona riittää tuo 10 m:n johto ja työmaakeskus.dieselmoottori kirjoitti:Samaa olen havainnut 20 metria pitkällä jatkojohdolla ja migillä. Kun ei mitään kunnon johtoa ole ollut saatavilla niin olen raahannut hitsattavat talon kulmalle.
Itse olen kokeillut GYS+2500VA genulla ja onnistuu ainakin 2mm puikolla hitsaus hyvin. Genu kyllä antaa kaikkensa.
Janne
- lacrits68
- Viesti:
sähkönsyöttö!
moi!
osui silmään.....tiedä onk SA-int poistomyynnissä?
http://www.kvd.se/index.lasso?page=/obj ... 640461.php
hyvä olla työmaalla? =)
--Janne--
osui silmään.....tiedä onk SA-int poistomyynnissä?
http://www.kvd.se/index.lasso?page=/obj ... 640461.php
hyvä olla työmaalla? =)
--Janne--
- KS1030
- Viesti:
niitä 3~~400V ->1~~240V adaptereita löytyy myös clas ohlssonilta.
kyllä niitä 2,5mm2 jatkoroikkia on melkein joka puljussa myytävänä. hinta on yleensä melkein tuplat vastaavan samanmoiseen 1,5mm2 malliin verrattuna. yksi konsti on tehdä roikka itse, suko töpselit maksaa alle euron ja silikonikaapelia sitten metritavarana ja voi tulla halvemmaksi kuin ostaa valmis
kyllä niitä 2,5mm2 jatkoroikkia on melkein joka puljussa myytävänä. hinta on yleensä melkein tuplat vastaavan samanmoiseen 1,5mm2 malliin verrattuna. yksi konsti on tehdä roikka itse, suko töpselit maksaa alle euron ja silikonikaapelia sitten metritavarana ja voi tulla halvemmaksi kuin ostaa valmis