Vetus 4.14

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Vetus 4.14

Viesti Kirjoittaja jstrang » 30 Heinä 2008 08:47

Muuten hyvä kone, mutta nyt on alkanut käynnistyksen yhteydessä sammumaan tai käy hetken aikaa huonosti. Kunnes toipuu. Ilmeisesti ilmaa jossakin diesel-osastossa?

Kerran teki myös ajossa saman. Eli kierrokset eivät nousseet. Koneella oli jo ajettu n. tunti ja yhtä-äkkiä, kun hölläsin kaasua alkoi käymään huonosti ja ei enään noussutkaan kierrokset kuormalla. Hetken päästä oli taas normaali ja ajettiin 3h kotia kohti.

Vehkeessä ei ole muita ilmausruuveja kuin polttoainesuodattimen päällä ruuvi. Käyttöohjeessaa sanotaan, että on automaattinen ilmaus. Senkun pyörittää vaan, niin ilmat poistuu. Voi tietysti olla jotakin sakkaa jossakin. Filtterit on uusittu keväällä ja polttoainepumpun kuppi tyhjätty (pilssiin...).


Janne

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 30 Heinä 2008 11:17

En ole vetuksen kanssa pelannut. Mutta muutama ehdotus.

1. Onko tankki korkeammalla kuin pumppu ?

Jollei ole ja vetuksessa on polttoaine pumppu (ei ruiskutus pumppu) niin yksi vaihtoehto voisi olla että pumpun kalvo on mennyt huonoksi.

2. Tee huolellinen tarkistus polttoaine putkiin (pumpulta suuttimille) ja letkuihin myös. Voin kokemuksella sanoa, että vuodon ei tarvitse olla kuin tippa joskus ja jouluna.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Heinä 2008 20:49

Tankannut paskaa??

Tuliko vika suotimien vaihdon jälkeen-suotimen tiiviste viallinen?

Diaknoosi melkosen oikea- itseilmaava poistaa ilman kieroksilla, mut tyhjäkäynnillä kun pumppausvolyymi on pieni, niin ei välttämättä ehdi.
=siirtopumppu kunnossa-vuoto ennen siirtopumppua

Matti

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 31 Heinä 2008 07:54

matti kirjoitti:Tankannut paskaa??

Matti
OT: Eli erehtynyt luulemaan polttoainesäiliötä lietesäiliöksi;)
Viimeksi muokannut Fiskarsson, 31 Heinä 2008 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 31 Heinä 2008 09:30

matti kirjoitti:Tankannut paskaa??

Tuliko vika suotimien vaihdon jälkeen-suotimen tiiviste viallinen?

Diaknoosi melkosen oikea- itseilmaava poistaa ilman kieroksilla, mut tyhjäkäynnillä kun pumppausvolyymi on pieni, niin ei välttämättä ehdi.
=siirtopumppu kunnossa-vuoto ennen siirtopumppua

Matti
Itseasaiassa ongelmia on esiintynyt vasta kun tankkasin tankin täyteen 100L Kokkolan venekerholta sikahintaan. Edelliset jäämät olivat polttoöljyä edelliseltä omistajalta ja silloin ei ongelmia...

Pitänee kysyä muilta.
Eilen kyllä pelas ihan ok.

Janne

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 31 Heinä 2008 09:55

Jos siellä tankissa on kuitenkin paskaa joka lähti liikkeelle kun tankkasit täyteen. Ei olisi myöskään ensimmäinen kerta kun saa vetistä naftaa pumpusta. Jos laitteessa on käsipumppu niin nämä vuotavat usein ilmaa.
Kannattaa uusia myös vähänkin epäillyttävät polttoaineputket ja tarkistaa suodattimen ja sakkakupin tiivisteet.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 02 Elo 2008 08:29

Olen joskus tyhjennellyt sellaisen veneen tankkeja johon oli tankattu Saimaan reissulla muutama ämpärillinen vettä ja ruostetta-tietenkin täydellä hinnalla.
Samalla vaihdoin suotimet ja tietenkin ilmasin.
Silloin sen veneen omistaja oli kovin tyytyväinen ja ilmaisi sen muutoinkin kuin sanoin(työntäen kouraan "peukalohangallisen") , sanoen että näin tämä on halpaa verrattuna hinaukseen.

Matti

Vastaa Viestiin