MS-merikytkin lohkes! Ja akselista...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 21 Loka 2005 15:11

Eihän se kone ole täynnä öljyä muutenkaan, öljyhän makaa öljypohjassa talven, mutta ei varmaan olisi pahitteeksi ruiskuttaa suojavaseliinisprayta tai jotain vastaavaa sitten kun laatikon on irroittanut ja suojata kone muutoinkin huolellisesti. Kondenssivesihän on se pahin uhka.

rostrum
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Tammi 2006 06:53
Paikkakunta: kotka

Painelaakerista..

Viesti Kirjoittaja rostrum » 03 Tammi 2006 07:01

Eli jos kiinnostaa, niin tämmöinen on tekeillä..

http://venekotka.com/foorumi/viewtopic. ... e61251b6f1

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 03 Tammi 2006 09:17

Millaisen välyksen ajattelit jättää painelaakereille lämpölaajenemisen varalta?
Minkä voitelutavan olet valinnut?

Voisko noi päätylaakerit korvata kartiomaisella rullalaakerilla? Saisit jättää painelaakerit keskeltä kokonaan pois ja laakeripesän rakenne yksinkertaistuisi.

Tämmoiset kysymukset tuli mieleen.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 03 Tammi 2006 14:37

Minä ostin itselleni Python Driven vakionopeusnivel-/ painelaakeriyksikön. Näytti aika vakuuttavalta kapistukselta heti paketista otettunakin. Käytännössä on toiminu tosi kiltisti.

Tässä systeemi asennettuna:
Kuva

Kuva

rostrum
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Tammi 2006 06:53
Paikkakunta: kotka

voitelu ja laakerointi

Viesti Kirjoittaja rostrum » 04 Tammi 2006 14:21

simo kirjoitti:Millaisen välyksen ajattelit jättää painelaakereille lämpölaajenemisen varalta?
Minkä voitelutavan olet valinnut?

Voisko noi päätylaakerit korvata kartiomaisella rullalaakerilla? Saisit jättää painelaakerit keskeltä kokonaan pois ja laakeripesän rakenne yksinkertaistuisi.

Tämmoiset kysymukset tuli mieleen.
Eli laakerointi olisi mahdollista myös kartiolaakereilla, mutta laakereiden koko täytyisi olla suurempi jotta saavutetaan hyvä "käyttöikä" ja rungon halkaisija kasvaisi kohtuuttomaksi.
Lämpölaajeneminen on pientä, koska materiaali on fe:tä ja laakerin kokoa ajateltuna laajenemista tapahtuu +-0.005 mm eli laakerin sovitteet on tehty "löyhiksi" +-0.01..
On huomioitavaa jotta lämpötila vaikuttaa myös laakerirunkoon eli sehän "kasvaa" ja "pienenee" samassa suhteessa..

Voiteluksi tulee laakeripesään aivan tavallinen öljy, miksei jokin ATF öljykin..
Eli pesän kansissa on kaksihuuliset stefat.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

laakerityyppi

Viesti Kirjoittaja simo » 05 Tammi 2006 23:17

Kyllä kartiorullalaakeri pystyy välittämään aksiaalivoimia, muttei läheskään niin paljon kun painelaakeri kokoonsa nähden.
Laakeriluettelosta näet minkälaisia voimia mikin laakeri kestää jos välttämättä haluat itse laakeroinnin rakentaa.
Laita vaan varmuuskerrointa niin paljon ettei sitten kovalla kelillä veneen ollessa porukkaa täynnä tule mieleen että "kestääköhän se omatekemäni laakerointi?"
Laakeronnin kannalta ko. kohde on aika helppo. Pyörimisnopeudet, voimat, lämpötila ja käyttötuntimäärä kaikki alhaisia. Voitelulla on tarkeä merkitys ettet sitten käyttöönoton jälkeen aja muutamaa vuotta jälkivoitelematta jos vaseliini voiteluun päädyt. Öljykylpy olisi jälkivoitelun kannalta huolettomampi.

Tuo Korhosen systeemi näyttää niin fiksulta etten itse lähtisi välttämättä omaa rakennelmaa tekemään jos ääriolosuhteita ajattelee. Varsinkin kun se sallii myös poikkeamat akseli linjauksessa. Ei tarvise toista kuluvaa osaa sitä asiaa hoitamaan.
Toisaalta ihminen tuonkin on tehnyt ja vaikka pyörä onkin jo keksitty on se niin kivaa keksiä se uudelleen ja ennen kaikkea valmistaa se itse!
Totuus on että teet itse pari kolme samalla hintaa kun ostat tuon vene-euroilla. Jos joudut osat teettämään kannatta harkita mikä on todellinen "säästö". Jos sinut pahalla kelillä joku hakee ulapalta todennäköisesti siinä menee kytkimen jos toisenkin hinta (ja mikä pahempaa maine koneensuunnittelijana ;-) )
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 02 Kesä 2008 23:12

Nyt voitte taas arvata miksi kaivoin tämän viestiketjun uudestaan pintaan!!!

Nyt olis taas yksi lohjennu MS-laatikko koneen jatkona.

Laskettiin vene veteen sunnuntaina trailerin päältä. todettiin että ensimmäistä kertaa ei vene olisi lähelläkään uppoamista. Tästä iloissaan täräytimme koneen käyntiin ja lähdimme pakittamaan pois trailerilta. 15 sekunttia sitä iloa sitten kesti. Kuului kaamea rusahdus ja kone sammui. Arvasin heti mistä tuo ääni tuli. Kytkimen kuori kahteen osaan ja öljyä pilssiin.

Nyt ei oikeasti ole mitään käsitystä siitä mistä tämän kertainen posahtaminen johtui. Öljyt oli kunnossa, muutenkaan minkäänlaisia ongelmia ei esiintynyt viime vuonna.


hohhhoijjaaa..... :(

No, olisko kellään uutta tilalle?

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 03 Kesä 2008 22:53

Onko jossain päin jotain liikettä jolla saattais olla MS-kytkintä hyllyllä, esim jotain purkaaamoa?
Täältä jo kysytty: http://www.venemoottoripurkaamo.fi

Laittakaas ehdotuksia niin pääsee soittelemaan!

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 24 Heinä 2008 00:01

Mistä kohdasta se halkesi? Vois arvailla syitä. Halkesiko se aikaisempi myös pakilla? Mulla on yksi kytkin laakeroituna varalla, mutta en raaski luopua koska kun se mikä veneessä on kiinni, vaatisi kunnostuksen, mutta normaalin motivaatio tilanteen huomioon ottaen ennakoiva korjaus ei tule kyseeseen, vasta sitten kun hajoaa jossain selällä kovassa kelissä. Sitten voi vaihtaa sen varakytkimen tilalle ja rempata sen vanhan.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 24 Heinä 2008 00:45

moi!

nyt en tiedä onko kyseessä sama laatikko mutta kaverilla hajos "laatikko" 2 viikoa takaperin perjantaina matkalla Uumajasta Pietarsaareen, merivartiosto hinas retkikunnan Björköbyhyn, kone VP17c ja vene 9tonnin Engelsmanni Hillyard. Se vaan hirtti kiinni ja kones sammus valassaarten ja mannermaan välillä.

löytyi "hyvä käytetty" 300€, asennus ja kotimatkalle

Sunnuntaina matkalla takas se uus laatikkokin "hajos" pyöri akselinmukana konehuoneessa ( miten mahdollista??? la mennää veneelle ja autan laatikon poisnostamisessa), ja ei ku meripelastuksen kyydillä takas Uumajaan!

joku laatikko epidemia???

sama vene tehnyt monta reissua Uumaja-Pietarsaari-Uumaja ilman ongelmia!

--janne--

Vastaa Viestiin