volvo penta MD6A vm-71 rutinaa moottorista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ollipoo

volvo penta MD6A vm-71 rutinaa moottorista

Viesti Kirjoittaja ollipoo » 21 Heinä 2008 22:22

Juu siis ongelma on seuraava; vapaa-ajon ja eteenpäin-ajon välissä, pienillä kierroksilla ajettaessa, kuuluu moottorista hurjaa rutinaa. Kierroksia lisättäessä rutina loppuu ja vene kulkee suht normaalisti, tosin hallintavipu (vai mikä se nyt on) jumittaa. Tieto-taito ei riitä omasta takaa, joten olen tehnyt tänään soittokierroksen lähialueen korjaamoihin. Vikaehdotuksina olen saanut vaihdelaatikkovikaa ja epäilyn, että jotakin on tarttunut potkuriin tai, että akselisto on vioittunut. Tarkistin potkurin ja se on puhdas. Korjaamista kuvattiin vaikeaksi hommaksi, varaosia on lähes mahdoton saada ja merkkiliikkeen kustannusarvio operaatiolle oli tuhat tai tuhansia euroja. Eivät suositelleet korjaamista; kone ei ole kustannusten väärtti. Vaihtokonettakin on kuulemma erittäin vaikea löytää.
Jotenkin tuntuu kuin vika ei olisi suuri ja paha. Onko minun luovuttava rakkaasta veneestäni? Soutuvenheeksi se ei sovellu. Antakaa minulle toivoa... Eihän vika ole paha, eihän...
Ai niin, se piti vielä sanomani, että vika ilmaantui äkillisesti.

Ambrosio

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 23 Heinä 2008 11:12

Moro!
En muista, onko koneessasi RB kytkin vai joku muu. RB on helppo avata itsekin ja katsoa onko kartiot niin kuluneet että jumittaa koko lootan. Niitä saa käytettynäkin - kysy ensin"Romu Henkalta" eli hb-77 tästä foorumista. Tuntuu tietävän kaiken vanhoista koneista.Myös purkaamoista voi saada toimivan lootan. Merkkiliikkeet ei tietenkään viitsi vanhoja "romuja" ruveta tusamaan, eikä kannatakaan. Volvon Ohjekirjassa saattaa olla ohjeet lootan avamiseen itse tai joku alan osaava. Ei varmasti kannata luovuttaa-nuo koneet kestää vaikka kuinka pitkään.

Vastaa Viestiin