Kölijäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 18 Heinä 2008 14:23

Ruostumaton migin lanka
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 19 Heinä 2008 11:26

Kuinka mahtaa toimia yhdessä happonen kuori/pronssiset sisäkalut. Jos pronssiset sisäkalut ovat esim O-renkaden kanssa yhteydessä eikä fyysisessä kosketuksessa happosen kanssa, ei ehkä syöpymistä tapahdu. Ostin nimittäin huutonetistä viimevuoden keväällä Bowmanin öljynlauhduttimen, jonka myyntikuvassa näkyi, että siinä oli ollut kierteiset, happoset yhteet. Lauhdutin vuosi monesta tuubista, pieniä pistesyöpymiä, vain nuppineulan kärjen kokoisia. Vaihdoin pari kertaa kupariputken tilalle, mutta kun kyllästyin kesän aikana siihen hommaan, vaihdoin toisen tuubisarjan, johon oli vaihdettu parikymmentä kupariputkea, pakkasen halkaisemien tuubien tilalle. Sen lauhduttimen kanssa ei ole ollut ongelmia jälkeen. Propleemi oli siis siinä, ettei Bowmanin alkuperäiset kuparinikkelituubit kestäneet sitä, että pronssisissa lauhduttimen päädyissä oli kierteiset, happoset letkuyhteet. Mulla on kuitenkin happonen merivesiputkisto, joka on kumiletkuilla yhdistetty öljynlauhduttimen pronssipäätyjen pronssisiin letkuyhteisiin, eikä mitään syöpymisiä ole ollut havaittavissa. Kerrottakoon, että myyjä palautti puolet myyntihinnasta, kun kerroin tapahtumien kulun, kaupasta jäi hyvä maku, vaikka vähän tuli hommia.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 19 Heinä 2008 11:58

moI!

lueskelin tuossa aiheesta ja pisti silmään että miksi kukaan ei ole puhunut palkista? kaikki jankuttaa putkesta mutta http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html on melko hyvä animaation miten ohut palkki jakaa lämmön!

sitten tuo systeemin tilavuus litroina on varmaan yksi asia joka vaikuttaa jäähdytyksen tehoon ja saattaa kompensoida esim rosterin huonomman lämmönsiirto kyvyn?

esim palkki kölissä kiinni on hyvästi pissa tieltä?

my 2 cents?

--Janne--

Vastaa Viestiin