Volvo-Penta MD47A

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vetoperho
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Heinä 2008 20:32

Volvo-Penta MD47A

Viesti Kirjoittaja Vetoperho » 01 Heinä 2008 20:42

Nyt on sitten ilmeisesti tulossa meidän perheeseen isohko puuvene ja moottorina on otsikon mukainen moottori.Vaihteensiirto oli toteutettu niin,että komentosillalla julman pitkä vaihdekeppi tulee lattian läpi.Kiinnostaisi hieman sirompi systeemi ja siksi kysynkin onko jollain tietoa,miten sen saisi toteutettua siististi.Muutenkin kaikki mahdolliset tiedot ja linkit liittyen kyseiseen moottoriin ovat tervetulleita.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 02 Heinä 2008 23:29

Täältä löytyy tietoa jonkin verran.

Yleensähän noi vaihdevivustot on toteutettu vaijerilla.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 04 Heinä 2008 18:12

Nuo mekaaniset kytkimet on hieman hankalia käyttää, kun nykyään on melkein kaikissa (isommissa)paateissa yksivipuinen kaukosäätölaite. Jos se on raskas käyttää(pitkä vipu), en tiedä onko sille mitään helpotusta. Jos moottorissa on hydrauliikkaa(esim. erillisellä hydraulipumpulla), silloin olisi mahdollista"keksiä" hydraulinen vaihteensiirto, mutta vartavasten hydraulisen systeemin rakentaminen voi tulla liian arvokkaaksi. Riippuu vähän paljonko on halukas sijoittamaan lisää nappulaa. Mekaanisen kytkimen etuja on kytkimen "liirauttaminen"esim. rantautuessa, nestekytkimessä vaihde on jokotai, päällä tai pois. Kytkimen vaihto tietysti on mahdollista, mutta sitä seuraa hommia ja rahanmenoa, seurauksena käyttömukavuus. Saattaa sopia suoraan vanhan tilalle. http://www.drevia.se/datadiesel.htm ja http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/83D2E ... 957_en.pdf , nämä linkit löysin aiemmista jutuista.

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 05 Heinä 2008 15:12

Mårå

Kyllä tuollaisen keppihärpäkkeen pystyy helposti muuttamaan esim vaijerivetoiseksi. Siihen pitää rakentaa ns. vipuvarsi systeemi joka ikään kuin kumoaa jäykän käytettävyyden. Yksinkertaisesti se voisi olla lattarauta joka on niin pitkä että syntyy riittävä vipuvarsi.

Vetoperho
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Heinä 2008 20:32

Viesti Kirjoittaja Vetoperho » 13 Heinä 2008 18:45

Noniin...nyt on vene haettu ja ainakin hyvin koeajettu,kun hakumatkaa kertyi n.180 nm.Kyllähän tuolla pitkälläkin kepillä toimeen tulee,kun siihen tottuu.Alussa meinasi olla ongelmia laituriin tulossa,kun ei meinannu löytyä pakkia,kun yritti vanhasta tottumuksesta vetää kaasukahvasta pakille:-).

Vastaa Viestiin