2-pyttynen W. ja vasta-alkaja...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
huozi
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2008 17:36
Paikkakunta: Tampere

2-pyttynen W. ja vasta-alkaja...

Viesti Kirjoittaja huozi » 06 Kesä 2008 17:58

Voisikohan joku ystävällinen neuvoa vasta-alkajaa...
9m puuvene, jossa 2-pyttynen wickström. Virranjakajan kannessa oli reikä, jonka päälle vedettiin ilmastointiteippiä. Sen jälkeen lähti käyntiin ja käytiin ajelemassa, mutta viimeisimmillä kerroilla moottori on alkanut paukkuttaa viiden minuutin ajon jälkeen?? Virranjakajan kansi pitäisi/kannattaisi joka tapauksessa vaihtaa, mutta johtuuko siitä? Ja jos johtuu niin mistä mahtaa kyseisiä virranjakajan kansia saada? Kävisiköhän jonkun auton virranjakajan kansi suoraan tuohon? onkohan siinä sytkä pielessä?

Ongelma nro 2:
Ohjaus ei oikein tunnu tottelevan. Kääntyilee mihin sattuu aina kun lähtee laiturista ja tulee takaisin. Ei johdu siitä, että en ole aiemmin ohjannut keskimoottorivenettä. On sitä koittanut kokeneemmatkin ohjata. Välillä kääntyy tosi loivasti ja välillä tuntuu ettei käänny ollenkaan vaikka mitä tekisi?? Eli tuntuu kuin peräsin kääntyisi vain murto-osan siitä mitä olisi tarkoitus ja välillä ei ollenkaan. Mihin kannattaa kiinniittää huomiota tässä asiassa? Siis ennenkuin on pakko nostaa vene kuiville...

Ongelma nro 3:
Aina välillä pakittaessa moottori pitää hirveää "sorvaus"-ääntä. On tehnyt siitä asti kun vene ostettiin. Onko vika vaihdelaatikossa? Mitä tehtävissä? Eteenpäin mentäessä ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.

Jos noihin kysymyksiin saisi vastaukset niin ei tarvitsisi v...uilla itselleen koko kesää...

Kiitos vastauksista etukäteen!

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Kesä 2008 21:02

Tuohon virranjakaja ongelmaan en sano muuta kuin, ota kansi mukaan ja mene johonkin yleisvaraosa liikkeeseen, autoperäisen olettaisin jakajan kannen olevan, luultavasti Boschin. Näin äkkiseltään saattais olla, että peräsinakseli ei käänny kun ruoria pyöritetään. Peräsiakselin alapään laippa saattaa olla irti, esim. kiila ruostunut pois tai yläpäässä jonkinlainen lukitus on pettänyt. Tuo sorvausääni, tuleeko se moottorin päästä vai ottaako esim. peräsin peruuttaessa kiinni potkuriin, onko vaihteistossa öljyä? Voit varautua ylösnostoon jos ei sisäpuolelta löydy vikaa, ei se ole mikään ongelma, jos ei ole omaa traileria, venekansa on solidaarista, joku varmaan lainaa lyhyeksi ajaksi sellaisen.

huozi
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2008 17:36
Paikkakunta: Tampere

Noniin..

Viesti Kirjoittaja huozi » 27 Kesä 2008 01:04

Kiitoksia vihjeistä.
Virranjakajaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa ja eikä löytynyt valmiina koko maailmasta, mutta tilaustyönä tulee saksasta!

Kiristettiin ohjauksen vaijerit(tietämättömänä) ja kun lähdettiin liikkeelle, niin 20 min jälkeen ohjausvaijerin väkipyörä pamahti irti.. Eipä tiedetty, että ei kannata kiristää viulunkieleksi. Ostettiin uusi väkipyörä, joka laitetaan kohta kiinni, kuten myös virranjakajan kansi(kunhan vaan saapuisi suomeen).

Sorvausääni hieman vielä ihmetyttää, mutta kunhan ohjaus ja moottori saadaan näillä kuntoon, niin tämä poika lähtee järvelle!

Joku viisaampi voi kyllä vihjaista, jos on mitään hajua kyseisestä "sorvauksesta", joka kuuluu ainoastaan pakittaessa.

Naku
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2007 19:13

Viesti Kirjoittaja Naku » 30 Kesä 2008 21:23

Mulla sama homma tuon pakin kanssa, huutaa melkoisesti.

Pari kesää olen ajellut sen kanssa,
Pakkia kun tarvii niin pirun vähän, etten ole antanut sen häiritä.

Mun wikuun tullut vielä sellainen ongelma, ettei pysy pakki päällä kunnolla, taitaa viikonloppuna vihdoin tarvita kokeilla säätää se vaihde...

Näillä ohjeilla kannattaa varmaan kokeilla.
viewtopic.php?t=803&highlight=kytkin+luistaa

katotaan loppuuko säätämisellä samalla pakin huuto...

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Sorvausääni

Viesti Kirjoittaja riskila » 04 Heinä 2008 20:17

Sorvausääni pakilla johtuu Wickströmmissä ja yleensä muissakin vaihteissa perutusvaihteen suorahampaisista hammaspyöristä. Ilmiö ei siis ole mitenkään vakava vaan luonnollinen. Eteenpäin Wickströmmissä on suora veto, mutta alennusvaihteissa käytetään aina vinohampaisia rattaita, jotka meluavat paljon vähemmän.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 07 Heinä 2008 14:31

miksi et ostanut esim. Volvo B18/20 4 sylinterisen jakajan kanta. olisi maksanut sen 4-5 e ja toimii. ei ne 2 ylimärästä kohtaa mitään haittaa.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Vastaa Viestiin