Kaksisylinterinen tärisee ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Arnold
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:43
Paikkakunta: Espoo

Kaksisylinterinen tärisee ?

Viesti Kirjoittaja Arnold » 27 Kesä 2008 11:28

Vanha limisauma fiskari 8 m, kone Sabb 22 hv kaksisylinterinen.
Sylinterien toiminta tasaista (kierrosluku sama kummallakin yksinään). Joustavat kovakumipalat kiinnityskohdissa. Akselilinja suorassa.
Tärinä vähenee vain, jos ajaa täydellä koneella paatti täynnä tukevia ihmisiä.
Mitähän keinoja voisi vielä kokeilla ?
Mitenkä voisi varmistaa esim. vauhtipyörän tasapainon ?

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kaksisylinterinen tärisee ?

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 27 Kesä 2008 18:36

Arnold kirjoitti:Vanha limisauma fiskari 8 m, kone Sabb 22 hv kaksisylinterinen.
Sylinterien toiminta tasaista (kierrosluku sama kummallakin yksinään). Joustavat kovakumipalat kiinnityskohdissa. Akselilinja suorassa.
Tärinä vähenee vain, jos ajaa täydellä koneella paatti täynnä tukevia ihmisiä.
Mitähän keinoja voisi vielä kokeilla ?
Mitenkä voisi varmistaa esim. vauhtipyörän tasapainon ?
Tuskimpa se vauhtipyörä niin muotopuoli on, että noin kovasti täräjää. Millä tavalla akseli on liitetty kytkimeen?. Veikkain että välissä ei ole vakionopeusniveltä (Scatra tms.). Vakionopeusnivel kytkimen ja akselin väliin ja koneen alle uudet ja pehmeät tassut niin pitäisi tärinän vähentyä.

MikkoM

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Kesä 2008 21:22

Mikonkin tuntema ex-naapurini laittoi uutena ostamansa 2 pyttyisen Sabbin kiertoon juuri tärisevän käynnin takia - meinasi sen olevan ihan ominaisuus.

Liian kovat/pehmeät kumityynyt, ruiskun ajoitukset, puristuspaineet, epätasapainossa oleva nivelsydeemi, tms?

Vauhtipyörän epätasapaino tuntuu aika kaukana haetulta sillä mistäpä se itsekseen olisi mennyt epätasapainoon. Löysällä se voisi olla mutta sitten se varmaankin kalkattaisi ja irtoaisi suht äkkiä...

Olennaisinta tärinän syyn selvittämisessä on se että onko kone tärissyt "aina" vai onko se alkanut tärisemään "pikkuhiljaa" vai "yhtäkkiä"?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin