miten lasketaan veneen tehontarve?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

miten lasketaan veneen tehontarve?

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 13 Kesä 2008 15:08

moi!

uus hankinnan sydän on vanha perkins -72 4.107. ikää on ja jossakin vaihessa tulee etten että uudempaa tarvitaan!

Miten lasketaan/arvioidaan veeneen tehontarve?

nykyisin 48 VANHAA kaakkia. uusia, pieniä kevyitä koneita löytyy vaikka miten Sole, Lombardini, Vetus ym ym.

Voi todeta ett jos "pärjää" 3 pyttyisella niin rahan säästö on huima. esim: kuinka suuri "käytännön ero on 33 ja 42hv? (enempi kuin tuo 9hv :) )

miten pajon voimaa 9/2,75 mahonki vene tarvii heppoja?


kuten sanottu, ei ikinä tiedä vaikka kompastuis johinkin hyvään diiliin! :)

--Janne--

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 13 Kesä 2008 15:47

Älä hyvä mies vaihda pois Perkinsiä. Minulla on 3.152 (40 hv) vuodelta 1962 ja hyvin toimii. Mutta jos vaihdat, vääntö ja potkurin mitoitus lienevät hevosia tärkeämpiä. Omassa 8,3/2,75 mahongissa on tehoa puolet liikaa. Runkonopeutta mennään jo kolmasosateholla. Matkamukavuutta tosin lisää, ettei kierroksia tarvita.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 15 Kesä 2008 23:04

Voihan sen tehon tarpeen ihan oikeesti laskea. Mutta tarttis tietää Uppouma ja Vesilinjan pituus.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 15 Kesä 2008 23:34

Eli seuraavat tiedot:
Disp= veneen uppoama Long Tons eli metriset tonnit*2204/2240
LWL=veneen vesilinjan pituus jalkoina
DLr= Displacement Length ratio eli paino/pituus suhde
SLr=Speed Length ratio eli nopeus/pituus suhde
SHP=Shaft hp eli akselihevosvoimaa
BHP=Break hp eli moottorin suurin teho
Kaavat:
DLr = Disp/0,01*LWL^3
SLr = 8,26/ DLr^0,311
SLr = 10,665/(Disp/SHP)^0,334
Eli kun ensin laskee DLr:n ja ensimmäisen SLr:n. Sitten kokeilee eri SHP arvoilla että saa ”saman” SLr arvon jälkimmäisellä yhtälöllä, kun se löytyy, niin plussaa tehoihin n 4% merivaihde. Laturi ja pumput ym lisälaitteitten haukkaama teho( esim 5hp). Nyt on saanut jatkuvan tehon tarpeen. Jatkuva teho on kevyessä käytössä 80% BHP:stä, (keskiraskaassa 70% ja raskaassa n. 60%)
Eikun laskeen…

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

2,6

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16 Kesä 2008 01:02

MOI!

juu ei kun laskemann paperilla kun yritin niin sain tulokseksi 2,6...! :O

täytynee laskee uudelleen koneella! =))

--janne--

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Kesä 2008 07:57

Uppoumarunkoinen ei paljoa tartte siihen runkonopeuteen. 340W / tonni ; mutta ei sillä kovin isoon ylämäkeen aja - siihen kovaan keliin tarvitaan vähän reserviä, mutta ei kovin paljoa. Eipä noissa enenvanhaankaan kovin isot koneet puksutelleet.
Mile

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: 2,6

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 16 Kesä 2008 09:07

[quote="lacrits68"]juu ei kun laskemann paperilla kun yritin niin sain tulokseksi 2,6...! täytynee laskee uudelleen koneella! [quote]
Juu! Noi desimaali potenssit on pikkasen hankalia paperilla.. Itellä on Excelissä kaavat niin on helppo laittaa erilaisia arvoja.
Arvailin noita mittoja sun veneeseen ja jos laittaa painoks 2,7t ja LWL 28' (DLr=1,85 eli aika liukas) niin näyttäs 30 SHP olevan sopiva. eli siihen häviöt ja muut ulosotot, sekä 20% tehoreserviä niin n. 40hp pitäs passata..

Vastaa Viestiin