Koska veneestäni löytyy puuta, tai ainakin jotain ruskeaa materiaalia...voinen kysyä foorumilla tällaista:
Löytyypi veneen potkiriakseleista läpiviennistä laakeripesä johon tulee vesiletkut.
Saanut ymmärtää, että tiivistys tapahtuu moottorin antaman vesipaineen avulla...?
Tunteekos joku tällaisen "systeemin" sielunelämää tarkemmin.
Saanut lisäksi kuulla, että tallaiseen läpimenoon / laakeripesään olisi saatavilla kuminen "hattu" korvaamaan tiivistämisen?
Jos jollain kokemusta / lisäinfoa, antaapi tulla....
Akselin tiivistys
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Että tiivistys tapahtuisi moottorin antaman vedenpaineen avulla? Sellaisesta en ole koskaan kuullut, enkä missään lukemassani törmännytkään. Yleensä nuo pesät on vesivoideltuja tai -jäähdytettyjä, varsinaisen tiivistyksen toimiessa muulla periaatteella.
Jos niihin letkuihin nyt aivan varmasti tulee vettä eikä öljyä? Öljyä tuskin moottorista johdettaisiin, sille on yleensä oma säiliönsä.
Öljyä käytetään huulitiivisteillä toteutetuissa ns. stefabokseissa - näissä on myös tukilaakeri.
ManeCraft - tyyppisessä liukurengastiivisteessä vettä tuodaan tiivisteboksiin varmistamaan voitelu/jäähdytys. Näissä ei ole tukilaakeria; akselin tuenta huolehdittava muilla keinoin.
Talinauha/teflonnauhabokseissa myös käytetään vettä jäähdytykseen/lisävoiteluun ; myös vaseliinia käytetään samaan tarkoitukseen, vaseliini lisätään joko ns. stauffer-kupilla tai rasvanipalla tai kiinteästi asennetulla rasvaprässillä - näissä on joko erillinen tukilaakeri tai toimivat sellaisena talinauhapakan avulla.
Mikäli nykyinen tiivistys sisältää tukilaakerin muusta syystä kuin itse boksin keskittämisen takia ( stefaboksi), sellainen tulee asentaa jos vaihtaa tiivistykseen malliin joka ei sisällä tukilaakeria.
Volvon varustekauppa myy "Black Jack" kumituttitiivistettä joka Mane Craftin tapaan on "huoltovapaa" - sellaisesta olet ehkä kuullut. Sekään ei varsinaisesti toimi tukilaakerina.
Mikäli akselin laippa sijaitsee aivan läpiviennin välittömässä läheisyydessä, ei erillistä tukilaakeria tarvita. Akselin laakeroimattomalle pituudelle löytyy ohjeita; laakeroimaton väli ei saa olla liian pitkä, muuten akseli alkaa pyöriessään "vippaamaan" ja ravistaa pahimmillaan paikat hajalle!
Jos niihin letkuihin nyt aivan varmasti tulee vettä eikä öljyä? Öljyä tuskin moottorista johdettaisiin, sille on yleensä oma säiliönsä.
Öljyä käytetään huulitiivisteillä toteutetuissa ns. stefabokseissa - näissä on myös tukilaakeri.
ManeCraft - tyyppisessä liukurengastiivisteessä vettä tuodaan tiivisteboksiin varmistamaan voitelu/jäähdytys. Näissä ei ole tukilaakeria; akselin tuenta huolehdittava muilla keinoin.
Talinauha/teflonnauhabokseissa myös käytetään vettä jäähdytykseen/lisävoiteluun ; myös vaseliinia käytetään samaan tarkoitukseen, vaseliini lisätään joko ns. stauffer-kupilla tai rasvanipalla tai kiinteästi asennetulla rasvaprässillä - näissä on joko erillinen tukilaakeri tai toimivat sellaisena talinauhapakan avulla.
Mikäli nykyinen tiivistys sisältää tukilaakerin muusta syystä kuin itse boksin keskittämisen takia ( stefaboksi), sellainen tulee asentaa jos vaihtaa tiivistykseen malliin joka ei sisällä tukilaakeria.
Volvon varustekauppa myy "Black Jack" kumituttitiivistettä joka Mane Craftin tapaan on "huoltovapaa" - sellaisesta olet ehkä kuullut. Sekään ei varsinaisesti toimi tukilaakerina.
Mikäli akselin laippa sijaitsee aivan läpiviennin välittömässä läheisyydessä, ei erillistä tukilaakeria tarvita. Akselin laakeroimattomalle pituudelle löytyy ohjeita; laakeroimaton väli ei saa olla liian pitkä, muuten akseli alkaa pyöriessään "vippaamaan" ja ravistaa pahimmillaan paikat hajalle!
Mile