Velvet 71c asennus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jankar
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2008 18:00

Velvet 71c asennus

Viesti Kirjoittaja jankar » 19 Huhti 2008 12:45

Onko kellään kuvia velvetin asennusta varten.
Pitäisi tehdä sovite kytkimen vaihdon yhteydessä ja olisi helpompi kun olis jotain mittoja ettei menis rullamitta tarkkuudella.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 19 Huhti 2008 14:46

Minkälainen kaaveli vanha on, onko valua vai terästä. Tuleeko kysymykseen kaavelin perälevyn vaihto. Minkälainen vanha kytkin oli. Asennusreikä on muistaakseni 209mm ja pultin reiät vaakakeskiviivalla ja reiät 45ast vaakaviivasta ylös ja alas. Tässä on kuvia Velvetin 70 ja 71 kykemestä: http://mysite.verizon.net/vze6mxo8/down ... Manual.pdf , mitat on valitettavasti tuumia, laskukone käymään vaan.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 19 Huhti 2008 19:12

Pulttien reikäpiiri on 234,95mm, reiät tulevat keskilinjalle ja keskilinjasta 45 astetta kumpaankin suuntaan on 11,94mm, eli reikiä yhteensä kuusi.

Vaihteiston kyljessä on korvake sen paikka on 74,68mm kaavelin pinnasta ja pulttien reikä väli on 91,94 eli 45,97 keskilinjasta molempiin suuntiin. Korvakkeiden etäisyys toisistaan keskilinjasta ylhäältäkatsottuna on 114,3mm muissa paitsi 73C vaihteessa 120,65mm, eli vaihteiston pahsuus korvakkeisden kohdalla on 228.6mm muissa paitsi 73C:ssä se on 241,3mm.

Vaihtieston pituus kaavelista kytkinlaippaan (otsapinnasta) suorissa vaihteissa:

70C 266,70mm
71C 266,70mm
72C 290,58mm
73C 342,14mm

Vaihtieston pituus kaavelista kytkinlaippaan (otsapinnasta) vaihteistoissa jossa on välitys:

70C 428,75mm
71C 428,75mm
72C 452,37mm
73C 494,03mm

Kytkinlaipan halkaisia:

70C 101,60mm
71C 127,00mm
72C 127,00mm
73C 146,05mm

Kytkinlaipan ohajuspinnanhalkaisia (reiässä):

70C 63,50mm
71C 63,50mm
72C 63,50mm
73C 76,20mm

Kytkinlaipan pulttikehän halkaisia:

70C 82,55mm
71C 107,95mm
72C 107,95mm
73C 120,65mm

Kytkinlaipan pulttienreiät:

70C 9,91mm
71C 11,43mm
72C 11,43mm
73C 13,21mm

Vaihteistojen painot suoraveto:

70C 41,7kg
71C 43,1kg
72C 49,4kg
73C 61,2kg

Vaihteistojen painot välitykselliset vaihteet:

70C 63,4kg
71C 65,8kg
72C 69,4kg
73C 83,9kg

Tässä vielä linkki toisieen manuaaliin http://motoren.ath.cx/download.php?file ... velvet.pdf
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 20 Huhti 2008 21:45

kapu tuntuu olevan ihan velvet expertti hienoa :-)
jospa kysyisin tässä saumalla ,,mulla on kytkimenä velvet 73 ,2:1 alennuksella ,ja sitä olisi tarkoitus ekaa kertaa tässä lähiaikoina koekäyttää,, MUTTA öljy "liitäntöjä" on yksi "liikaa",
eli mutikka josta vaihde vaihtuu ,siinä on kaksi liitäntää ja siellä kiinnitys pinnan lähellä yksi .
jos olisi vain kaksi liittymää olisi selvää että toisesta tulee öljy joka menee jäähdyttimeen ja toisesta se jäähdytetty öljy palaa kytkimeen ,,mutta mutta kun nyt onkin siis kolme "rööriä" ( kaikki muuten saman kokoisia vielä )

T: äemän käki
Jussi K

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 21 Huhti 2008 13:15

Jep jep

73:sessa on lähtö juuri ennen alennusvaihteen koteloa keskilinjan oikeallapuolella ja paluu jompaan kumpaan siis taaksepäin olevaan nippaan tai suoraan sivulle olevaan vaihteen etupäässä.

Huomio myös öljynjäähdyttäjän kytkentä, siten että kiertosuunnat ovat päin vastaiset, eli siitäpäästä josta vesi menee sisään niin öljy tulee pois.

Öljy vaihteisoon on automaattivaihteisto öljy tyypiltään A tai Dexron Fluid'ia ja sitä menee vaihteen ollessa vaakasuorassa 1,9l ja vaihteen olessa 15 asteen kulmassa taaksepäin 2,0l.

Tässä vielä manuaalia 73C:hen http://motoren.ath.cx/download.php?file ... %2073C.pdf
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

jankar
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2008 18:00

Välilaippa

Viesti Kirjoittaja jankar » 22 Huhti 2008 20:16

Joo päädyin välilaippaan .
Ohjauksen halkaisija olis heti mennyt pieleen kun koitin rulla mitalla sitä mittailla. Olis tullut 210mm.
reikäpiirin mittailin 234mm .no vielä kerkee muuttaa..

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Touko 2008 08:06

Mitenkä kytkimen vaihtoprojekti etenee, oletko saanut asennettua ja keskitettyä välilaipan? Hyvä konsti välilaipan keskitykselle: Laita välilaippa paikalleen esim puusepän vinkoilla, kiinnitä magneettijalallinen mittakello vauhtipyörään, mittakellon anturi ohjausreikään ja pyöritä moottoria kampiakselin etupäästä. Kopistele välilaippaa vasaralla, kun viisari ei enää värähdä, laita pieniä heppejä ympäri välilaipan. Ed. homma onnistuu vain teräksiselle vauhtipyörän kotelolle ja välilaipalle. Valuiset tai alumiiniset täytyy pultata

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 05 Touko 2008 10:31

johan sattui , olen juuri tekemässä tuolla boniton mainitsemalla tavalla laipan keskitystä , lisä mutka tuli vaan matkaan siitä ,että kun hitsasin lopullisesti kasaan tuon varsinaisen kotelon, niin kyllähän se vaan veteli niin paljon että muutamaa reikää joutui siirtämään, varsinainen otsa pinta on 1,5 mm toisesta reunasta alempana ,eli joudun ensin käyttämään kotelon koneistamolla ennenkuin pääsen varsinaiseen keskittämis hommaan.

tilanne kuva löytyy http://kuvablogi.com/nayta/1079693/
Jussi K

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Touko 2008 17:22

Niinkin saattaa käydä, jos on paljon hitsaamista, tee ensikerralla kaaveli muuten valmiiksi ja hitsaa pelkästään ohjausreikälevy viimeksi.Tein kerran kuutosFoorttiin märän pakosarjan pelkästään pakosarjantiivisteillä mitoittamalla, lisäsin pituuteen 3mm, mutta se ei vetänytkään kuin 2mm, niinpä jouduin fiilaamaan reikiä millin verran, sanotaan ettei milli meinaa mitään, muuta kuin vuosiansioissa,heh heh.

jankar
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2008 18:00

Asennus....

Viesti Kirjoittaja jankar » 06 Touko 2008 22:21

Joo kaikki romut olen saanut tehtyä (työmaalla on koneistamo)
Parille pultille piti vielä jälkikäteen koneistaa kannoille paikka mutta nyt on paikoillaan ja tuntuis toimivan .
Pitäisi vielä löytää vasuri potkuri 16 x 10 L
35 akselille
Keskitykseen tein työkalun jolla sain sen mittakellon mukaan 0.05mm tarkkuuteen( Taisi olla hienostelua mutta onpa nyt siellä)

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 06 Touko 2008 23:51

Täältä voisi löytyä.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Vastaa Viestiin