Merivaihteen kaapelihallinta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
reikkuB

Merivaihteen kaapelihallinta

Viesti Kirjoittaja reikkuB » 14 Maalis 2008 20:07

Olen rakentamassa veneeseeni ohjauspulpettia kaikkine asiaan kuuluvine veneenhallintalaitteineen. Vanhan Volvo-meridieselin merikytkimen vaihteensiirtäjävipu on aika jäykkä ja nyt mietinkin, millainen vaihteensiirtosysteemi voisi olla toimiva. Tavallinen kaasu-/vaihteensiirtäjä kaukohallintayksikkö suhteellisen hentoine kaapeleineen ei taida olla riittävän voimakas. Olisiko foorumin asiantuntijoilla ehdotuksia asian järjestämiseksi?
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TeddyDiver

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 14 Maalis 2008 22:09

Oiskohan vaihdeboksilla huollon paikka?

reikkuB

Olisko noin?

Viesti Kirjoittaja reikkuB » 14 Maalis 2008 22:42

Ei laatikon kanssa mitään ongelmia ole kyllä ollut. En tiedä millainen se on jäykkyydeltään joskus viime vuosituhannella ollut, mutta kun vipu on n. 10 cm, niin mitään momenttiakaan ei varresta synny. Mikä osa laatikossa sitten tuon jäykkyyden kanssa korreloi?

Ambrosio

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 15 Maalis 2008 01:33

Uudet systeemit ei käsittääkseni pelaa vanhoissa mekaanisissa lootissa, joissa potkuripaine pitää vaihteen päällä.Minulla oli Volvon RB kytkimessä semmoinen systeemi, jossa oli pelkkä vaihde omalla kammella. Kaasu oli ihan erikseen. Se oli järeä laite verrattuna nykyiseen Ultraflexiin joka on uuden koneen kanssa. Se systeemi ilman kampea on mulla tyhjän panttina- jouduin tosin sahailemaan sen irti , kun ei lähtenyt sovinnolla. Saattaa silti olla ihan kunnossakin jos kiinnostaa. Kysy kuitenkin vaikka Henkalta (hb-77 tällä foorumilla löytyy), josko löytyisi nurkista semmoinen. Se oli pelittänyt 40-vuotta ongelmitta minun veneessäni.

reikkuB

Kiitos vinkistä!

Viesti Kirjoittaja reikkuB » 15 Maalis 2008 11:37

Ehkäpä tuollainen systeemi ratkaisisi vaihteensiirtosysteemin. Olisko kellään kuvaa tuollaisesta vempeleestä?

TeddyDiver

Re: Olisko noin?

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 15 Maalis 2008 13:49

reikkuB kirjoitti: Mikä osa laatikossa sitten tuon jäykkyyden kanssa korreloi?
Lähinnä aattelin et stefat tms osat "pikeentyny" jos on seissy pitemmän ajan..

jankar

Otappa vaijeri irti

Viesti Kirjoittaja jankar » 13 Huhti 2008 18:12

Vaijeri irti vaihteesta ja koita sitten jos kahva on edelleen jäykkä niin vika kahvassa tai vaijereissa.

Vastaa Viestiin