lämpöä moottorin kierrosta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 13 Helmi 2008 15:01

Kiitokset vihjeistä! Noilla hinnoilla pumpun hinta/hyötysuhde alkaa olla jo paremmin kohdallaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Helmi 2008 19:53

On siellä tarvikeliikkeissä joskus muutakin hauskaa veneisiin esim. kierrettävä ajovalokytkin jossa on 0-, ajo- ja ankkurivaloasento ja koko helahoito on messinkiä ruuveja myöden (knuppi tosin on mustaa muovia). Hinta 6€ kun sama kytkin samassa pussissa maksaa meidän veneliikkeissä n. 30€.
Huom! kytkimessä ja pussissa on isolla teksti "MARINE"
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 13 Helmi 2008 20:21

Onkos kukaan kokeillu ottaa lämpöä moottorin öljystä / rakentanut öljynlauhdutinta.

Mihinkä väliin öljynlauhdutin yleensä asennetaan joutuuko koville paineille alttiiksi.
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Helmi 2008 20:37

Mulla on itelläni Sirocco merkkinen, saman näköinen, kun tuo Mepran myymä. Hyvä peli,kannattaa laittaa sitä 55mm lämmityslaite alumiinipahviletkua, siitä ei tule mitään tuoksuja, eikä tarvi eristää, aika arvokasta se on, mutta kerran se vaan kirpasee. Moottorin vesipumpun yhteydessä yleensä on proppu, josta otetaan kuumavesi lämmityslaitteeseen, paluuletkun paikallakin on jotain merkitystä, Ivecosta neuvotaan mielellään Tapimerillä. Nuo irtonaiset kiertovesipumput on tarkoitettu keskuslämmityksiin, moottorin oma kiertovesipumppu kierrättää vettä tarpeeksi kennolämmittimiin, kun vaan lähtö ja paluu on oikein.

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 14 Helmi 2008 08:13

bonito kirjoitti:

[ moottorin oma kiertovesipumppu kierrättää vettä tarpeeksi kennolämmittimiin, kun vaan lähtö ja paluu on oikein.[/quote]

Kiertovesipumpun tarkoitus on saada liemet kiertämään lämmittimen kautta silloin kun moottori ei ole enää käynnissä. Eihän autossakaan lämmitys pelaa jos moottori ei käy. Tarkennusta kaivataan.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Helmi 2008 09:20

Jaa, siitä ei ole iloa pitkäksi aikaa, muutama litra n. 85ast. moottorinjäähdytys vettä voi lämmittää jopa 10 min.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Helmi 2008 22:24

Noita kiertovesipumppuja voi kysellä romuttamoilta...
ainakin BMW:issä on käytetty vaikka kuinka kauan vakiovarusteena kiertovesipumppuja(eli ns."taukolämpö"). niitä pitäis siten hajottamoiltakin löytyä pilvin pimein..

Vastaa Viestiin