Bernardin tilalle Honkkarin Honda kopio?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Bernardin tilalle Honkkarin Honda kopio?

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 08 Marras 2007 21:49

Isolohko 8 heppainen Bernard on noin viisimetrisessä puisessa tuulilasiveneessä joka jo puolella kaasulla kulkee maksimi nopeutta. Bernardin kuutioista en tiedä mutta veikkaan jotain 500-600. Kone on äänekäs ja iso joten vie pienessä veneessä myös liikaa tilaa.
Honkkarin pieni kone on noin 200cc ja 6.5hp 99e ja isompi 280cc ja 9hp 199e. Kysymys kuuluu jaksaako noin pieni kone viedä venettä vai pitääkö sitä kierrättää jolloin taas meteli kasvaa Bernardin lukemiin?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Marras 2007 22:31

Moi!

Kyllä semmoinen honkkarin ihme varmaan jaksaa 5-metristä viedä. Mutta ääni voi olla aika raisu. Uskoisin, että ääni on verrattavissa ruohonleikkuriin. Ilmajäähdytteinen rallattelee melko äänekkäästi. Toisaalta olihan se bernhardilainenkin ilmavehje.

Miten saat siihen kytkimen eli vaihteen?

Sen honkkarinihmeen pakokaasut voi johtaa pohjan alle, sopivalla vesivaippa jäähdytetyllä pakarilla. Se kenties johtaa äänet ahvenille. Toisaalta konetta ei voi ilmavirtajäähdytteisenä peitellä äänitiiviiseen koppaan..

Oon aina honkkarissa käydessä hypistellyt niitä motteja, homman kyllä kunhan keksin mihin käyttöön ;=) Hinta on edullinen.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bernardin tilalle Honkkarin Honda kopio?

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 09 Marras 2007 12:27

dieselmoottori kirjoitti:Isolohko 8 heppainen Bernard on noin viisimetrisessä puisessa tuulilasiveneessä joka jo puolella kaasulla kulkee maksimi nopeutta. Bernardin kuutioista en tiedä mutta veikkaan jotain 500-600. Kone on äänekäs ja iso joten vie pienessä veneessä myös liikaa tilaa.
Isolohkosi lienee W112. Se on Suomessa yleisin. Täältä löytyy siihen manuaali.

http://www.oldengine.org/members/allen/techindex.html
http://www.oldengine.org/members/evans/manuals/b112.pdf

Iskutilavuus on 500 kuutiosenttiä, kierrokset 2000 rpm


Honkkarin pieni kone on noin 200cc ja 6.5hp 99e ja isompi 280cc ja 9hp 199e. Kysymys kuuluu jaksaako noin pieni kone viedä venettä vai pitääkö sitä kierrättää jolloin taas meteli kasvaa Bernardin lukemiin?
Noissa koneissahan huipputehon rpm on luokkaa 3600 vrt Benun 2000.
Sanoit, että puolikaasua riittää maksiminopeuteen. Onko käsitystä kierrosluvusta silloin. Onko Bernardissasi vapaakytkintä. Kierroksen alenninta tuskin on kun on niin matalakierroksinen kone tuo Benu.

Entäs potkuri? Nähtävästi tarkoitus on käyttää vanhaa akselia. Mikä on sen vahvuus. 8 heppasessa kinukkikoneessahan on 25 mm akseli ja noissa pienemmissä 20 mm.

Itsellä on W110 ja 2/3 nopeus saavutetaan pienemmillä sallitulla kierrosluvulla 1500. Ajan siis governorin pienimmällä asennolla. Kaasu on silloin vain aavistuksen auki. Eteenpäin mennään siis enimmäkseen tyhjäkäyntijetillä. Kaasun neljännestä suuremmalla lisäyksellä ei ole vaikutusta muuhun kuin kulkuasentoon, meteliin ja polttoaineen kulutukseen. Vene on soutuvenemallinen 6 metrinen. Paino varmaan alle parisataa kiloa tyhjänä.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 11 Marras 2007 06:43

Vaihdelaatikkona ajattelin käyttää Bernardin laatikkoa tai vaihtoehtoisesti vapaakytkintä ja koteloitua ketjuvetoa jolloin välityksiä voi muuttaa vapaasti. Pakoputkena toimisi alkuperäinen märkä putki.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 11 Marras 2007 20:22

osta samalla uudet airot että pääset kotiin….
purin yhden honkarin Hondan joka oli halunnut ulkoiluttaa kiertokankea
olihan se joo tankkileseen toiminut. Honda on kone. kopiot on kopioita.
leipä työssä tulee huollettua Hondan vesi pumppuja 3.5-5 hv 10v vanhoja paljon ajettuja paskoja ja vielä pyörii.
noista kopioista ei varmaan yksikään kestä viikkoa ammatinkäytössä.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 12 Marras 2007 11:23

Varmasti kyllä voi näinkin käydä. Kiina on iso maa jossa on paljon valmistajia ja paljon eri laatusta tavaraa. Itsellä pari kiinan konetta käytössä joissa ei ole ollut ongelmia tähän mennessä ollut.
Alkuperäisestä ja kopiota on tänä päivänä vaikea erottaa kun samaa tavaraa myydään eri nimillä.
Honda merkkistä tavaraa tehdään myös paljon Kiinassa. Jialing valmistaa Hondan aggregaatit,vesipumput ja ruohonleikkurit. Myös lähes kaikki pienet moottoripyörät ovat valmistettu kiinassa.

samppa74
Viestit: 94
Liittynyt: 18 Syys 2006 23:37
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja samppa74 » 11 Helmi 2008 23:42

itsellä ja käynyt mielessä hyödyntää kiinan ihmeen konetta veneessä...itsellä käytössä 2 kpl 200cc kiinan mönkkäreitä vesijäähdytetty nelitahti...eipä noissa koneissa oo mitään ollu....heppoja muistaakseni lähemmäs 20... mietin vaan mites sais tehot potkurille,aattelin jos tekis jonkun köykäsen vaneriveneen ja siihen kiinni...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2008 13:18

Laitoin sulle dieseli yyveen - minulla on joutilaana 6-8hp Honda jossa on suunnanvaihdin vapaakytkimellä.

Kyllä se kiinanapoika osaa varmasti tehdä monenlaatuista tavaraa - ampuvathan ne oikein satelliittejakin taivalle ja kuulostaa että ne jopa pysyvät siellä.

Mutta on aivan eri asia onko tuote tehty Hondalle kuin että se on joku Jiang ja jotakin merkiltään. Hondan laadunvalvonta on taatusti eri tasolla kuin halpistuotteilla. Tosin noissa halpisskoottereissa on aika yllättäviä (yli 20t km) yksilöitä.

Velipoika osti 5,5kW.n diesel agrekaatin parisen vuotta sitten. Ensimmäisen kerran sen virtapuoli laukesi tunnin koekäytön jälkeen ja
meni takuuseen. Moottori alkoi kalkattamaan ja savuttamaan uhkaavasti n. 25 tunnin käytön jälkeen. Takuutilannetta en tiedä kun taistelu on kesken mutta agrekaatilla oli vuoden takuu joten jos EU-tuotevastuudirektiivit ei auta niin omasta lompsasta menee...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12 Helmi 2008 13:57

Noista itäkoneista tuntuu kuuluvan tosi vaihtelevia lausuntoja. Mutta yhteistä tuntuu olevan, että kukaan ei (ainakaan vielä) kehu niitä miksikään Tekniikan Klassikoiksi.


Joitakin melko kestäviä vempaimia:

- Sachs 50 (moponmoottori 1950-60-luvuilta)
- Briggs&Stratton ruohonleikkurin kone (Esim riittävän vanhassa Stigassa)
- Honda 45-heppainen nelitahtiperämoottori (kaasutinmalli)
- Vaasalaiset bensa/petroolikoneet
- Fiskarsin kenttälapio (ja kirveetkin hamarapuolelta)


Koskahan Honkajoen moottorit luetaan tähän sarjaan :=D ??

Vastaa Viestiin