Järna-äänenvaimentaja
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Järna-äänenvaimentaja
Onko kellään kokemusta Järna-äänenvaimentimista, joita myy Tescon Marine Tammisaaressa?
http://www.tescon.fi/jarna.htm
http://www.tescon.fi/jarna.htm
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Täytyykin selvitellä hintoja. Kuinkahan korkealle pakoputken läpivienti pitäisi vesirajasta tulla? Jostain saamani tiedon mukaan hyvä asennustapa olisi, että pakoputken läpivienti olisi väh. 100 mm vedenpinnan yläpuolella tai kova putki tälle korkeudelle.
Tietenkin pakoputki tulisi olla asennettu siten, ettei sen kautta pääse valumaan vettä koneeseen mutta toisaalta, mitä ylemmäs sen asentaa, sitä enemmän sen voisi olettaa pitävän melua ja pakokaasujen haisevan.
Tietenkin pakoputki tulisi olla asennettu siten, ettei sen kautta pääse valumaan vettä koneeseen mutta toisaalta, mitä ylemmäs sen asentaa, sitä enemmän sen voisi olettaa pitävän melua ja pakokaasujen haisevan.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Koneen asennuksessa olisi huomioitava veden korkeus koneeseen nähden ja se asettaa pakoputkistolle vaatimuksia, mutta tässä periaate kuva 
toi laponesto venttiili olisi hyvä olla jos kansi on veden alla, ettei tule yllätyksiä jos hana unohtuu auki. Muista myös "joutsenen kaula" ennen ulostuloa tai jokin muu peräaallon / laineen esto sydeemi.
Lisää eri tapoja






toi laponesto venttiili olisi hyvä olla jos kansi on veden alla, ettei tule yllätyksiä jos hana unohtuu auki. Muista myös "joutsenen kaula" ennen ulostuloa tai jokin muu peräaallon / laineen esto sydeemi.
Lisää eri tapoja





Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Lappo
Moro
Ottilianaan laitettiin kuvan 3 mukainen kuuma mutka ennen jähdytysveden poistoa ja vettä ei ole pesään päässyt kallistuksissakaan kuten edellisessä veneessä kävi parikertaa. (onneksi siinä oli senverran heikko akku/startti ettei pyöräyttänyt kampiaksia ym. käyräksi. Puolipuristuksella sai vedet sylinteristä pyöritettyä pois).
Eli ehdottomasti reilu mutka ylöspäin koneen pakoputkeen ennen jäähdytysveden syöttöä!!!
Nortti
Noista edellisistä kuvista nrot 1, 2 ja neljä on vähän kyseenalasia, varsinkin jos kone on hieman syvemmällä vesilijaan nähden, kuten usein uppoumarunkoisissa ja purjeveneissä usein on. Riski on siinä että pakoputkeen ja äänenvaimentajaan jäänytr vesi lorahtaa auki jäävästä pakoventtilistä sylinteriin. Ei ole yksi eikä kaksi kaveria, joilla on kone mennyt paskaksi sen takia että sylinteri tai kaksi on vettä täynnä. Huippu oli se kun kaveri asennutti uhdellä firmalla uuden volvon ja ekalla reissulla 4 viikon lomanreissun alussa vettä koneeseen ja kiertokanki mutkalle, bloki halki. Firma ei korvannut vahinkoa, koska ei katsonut toimineensa väärin. Tilaajan pitää itse osata tilata mahdolliset LISÄMUTKAT pakoputkeen.Kapu III kirjoitti:Koneen asennuksessa olisi huomioitava veden korkeus koneeseen nähden ja se asettaa pakoputkistolle vaatimuksia, mutta tässä periaate kuva
1.
toi laponesto venttiili olisi hyvä olla jos kansi on veden alla, ettei tule yllätyksiä jos hana unohtuu auki. Muista myös "joutsenen kaula" ennen ulostuloa tai jokin muu peräaallon / laineen esto sydeemi.
Lisää eri tapoja
2.
3.
4.
5.
6.
Ottilianaan laitettiin kuvan 3 mukainen kuuma mutka ennen jähdytysveden poistoa ja vettä ei ole pesään päässyt kallistuksissakaan kuten edellisessä veneessä kävi parikertaa. (onneksi siinä oli senverran heikko akku/startti ettei pyöräyttänyt kampiaksia ym. käyräksi. Puolipuristuksella sai vedet sylinteristä pyöritettyä pois).
Eli ehdottomasti reilu mutka ylöspäin koneen pakoputkeen ennen jäähdytysveden syöttöä!!!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ja Vot kun vielä lisää sydeemiin sen vanhanaikasen ohikierron hanoineen jolla vedenmeno pakoputkeen saadaan estettyä jos on tarvis. Ettei vain tulisi huoltotoimien yhteydessä pumpattua startilla putkea täyteen vettä ja poks...
Joissakin kuvissa tuo ohikierto olikin mutta hana uupuu.
Ja tarpeen mukaan sillä saadaan ajettua myös pakoputki täysin kuivaksi vaikkapa talvitelakointia varten - ei tartte löysäillä klemmareita ja valutella vesiä pilssiin...
Joissakin kuvissa tuo ohikierto olikin mutta hana uupuu.
Ja tarpeen mukaan sillä saadaan ajettua myös pakoputki täysin kuivaksi vaikkapa talvitelakointia varten - ei tartte löysäillä klemmareita ja valutella vesiä pilssiin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Niin ja mainitaan nyt vielä että toi pakokaasuletku on muuten pikkasen tyyristä tavaraa, itse hommasin viimekeväänä sen täältä oli jotakin siihen malliin että 51mm oli 54 euroo/m ja 71mm 74euroo/m en nyt muista ihan tarkkaan tuota hintaa mutta noin se suurinpiirtein oli. Eli kannattaa harkita tarpeet tarkkaan ja mahdollisesti laittaa rosteri (tai muuta teräs) putkee väliin, tosin sen hintaa en nyt tiedä että tulisiko edullisemmaksi.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Ihanan kallista - veneily on! Vielä yksikin neuvo niin mulla menee pahka niin jumiin, etten tiedä missä koti on;) Pari kysymystä, jotka eivät auenneet:
Olen antanut itseni ymmärtää, että Volvon D2-40:ssä jäähdytysmerivesi syötetään pakosarjaan ja tulee ulos pakokäyrää pitkin, joten eihän tuolla mutkalla ylöspäin pakokäyrän jälkeen (kuva 3.) ole mitään tekemistä sillä, millä korkeudella kone on veden pintaa nähden. Tietenkin se estää äänenvaimentajassa olevan veden paluun pakosarjaan, mutta jos kone on vesirajan alapuolella tarvitaan lappoventtiili. Eikö tuon mutkan korvaa se, että äänenvaimentaja on riittävän alhaalla koneeseen nähden ja läpiviennissä on "hanhenkaula" estämässä aaltojen tunkeutumisen pakoputkeen. (kuva 1.)
Miksi tuo mutka ylöspäin on kuvissa 4 ja 5 heti äänenvaimentajan jälkeen. Eikö se voi olla juuri tuo "hanhenkaula" läpiviennissä, joka hoitaa saman tehtävän vai onko idea siinä, ettei pitkästä putkesta takaisin valuva vesi mene äänenvaimentajan kautta sylintereihin.
Itseäni hämää tuo seikka, että vesi kulkee "ylämäkeen" äänenvaimentajan jälkeen kuten kuvassa 1. Ilmeisesti pakokaasun paine pitää tästä huolen. Tai pakkohan sen on, mikäs muukaan?
Nyt tuli sellainen fiilis, että tämän luettuaan joku muukin ei enää tiedä, missä koti on;)
Olen antanut itseni ymmärtää, että Volvon D2-40:ssä jäähdytysmerivesi syötetään pakosarjaan ja tulee ulos pakokäyrää pitkin, joten eihän tuolla mutkalla ylöspäin pakokäyrän jälkeen (kuva 3.) ole mitään tekemistä sillä, millä korkeudella kone on veden pintaa nähden. Tietenkin se estää äänenvaimentajassa olevan veden paluun pakosarjaan, mutta jos kone on vesirajan alapuolella tarvitaan lappoventtiili. Eikö tuon mutkan korvaa se, että äänenvaimentaja on riittävän alhaalla koneeseen nähden ja läpiviennissä on "hanhenkaula" estämässä aaltojen tunkeutumisen pakoputkeen. (kuva 1.)
Miksi tuo mutka ylöspäin on kuvissa 4 ja 5 heti äänenvaimentajan jälkeen. Eikö se voi olla juuri tuo "hanhenkaula" läpiviennissä, joka hoitaa saman tehtävän vai onko idea siinä, ettei pitkästä putkesta takaisin valuva vesi mene äänenvaimentajan kautta sylintereihin.
Itseäni hämää tuo seikka, että vesi kulkee "ylämäkeen" äänenvaimentajan jälkeen kuten kuvassa 1. Ilmeisesti pakokaasun paine pitää tästä huolen. Tai pakkohan sen on, mikäs muukaan?
Nyt tuli sellainen fiilis, että tämän luettuaan joku muukin ei enää tiedä, missä koti on;)
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
neuvoja
Moro
No tässä menee nyt varmaa neuvot ristiin, koska minä ainakin ajatteleen kone/pakoputkiasiaa automaattisesti purjeveneen kannalta. ja siellä toi pakarin asennus on huikan eri asia kun moottoriveneessä. (tai ehkä ei niinkään paljon, täytyyhän motskunkin kestää kovassakelissa kallistelua)
Neuvoja kysyttäessä sen antamista helpottaisi jos tarkentaa millaiseen koneesta ja veneestä on kysymys.
Varmaankin 4 ja 5 kuvissa mutkan sijoitus on juuri estämässä koneen kastumista .
Nortti
No tässä menee nyt varmaa neuvot ristiin, koska minä ainakin ajatteleen kone/pakoputkiasiaa automaattisesti purjeveneen kannalta. ja siellä toi pakarin asennus on huikan eri asia kun moottoriveneessä. (tai ehkä ei niinkään paljon, täytyyhän motskunkin kestää kovassakelissa kallistelua)
Neuvoja kysyttäessä sen antamista helpottaisi jos tarkentaa millaiseen koneesta ja veneestä on kysymys.
Varmaankin 4 ja 5 kuvissa mutkan sijoitus on juuri estämässä koneen kastumista .
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Moi,
Tosiaan kone on tuo mainittu Volvo Penta D2-40 makeavesijäähdytyksellä ja vene on uppoamarunkoinen fiskari. Kuvia löytyy täältä http://picasaweb.google.com/astakowich/Puuvene
Tosiaan kone on tuo mainittu Volvo Penta D2-40 makeavesijäähdytyksellä ja vene on uppoamarunkoinen fiskari. Kuvia löytyy täältä http://picasaweb.google.com/astakowich/Puuvene
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Löytyi tällainen linkki http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi ... uminen.pdf
Siinä on mielestäni aika tyhjentävästi selostettu, miten suojata sylinterit vedeltä. Kiitos kaikile vastanneille.
Siinä on mielestäni aika tyhjentävästi selostettu, miten suojata sylinterit vedeltä. Kiitos kaikile vastanneille.