Järna-äänenvaimentaja

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Järna-äänenvaimentaja

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 05 Helmi 2008 13:40

Onko kellään kokemusta Järna-äänenvaimentimista, joita myy Tescon Marine Tammisaaressa?

http://www.tescon.fi/jarna.htm

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 05 Helmi 2008 15:02

Juu mulla on ollut tuommoinen isoin malli nyt about 3v
hyvin toiminut ja aikaisempaan verrattuna ääni madaltui huomattavasti!
E mare libertas

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 06 Helmi 2008 15:40

Millainen mököpönttö sulla oli aiemmin? Väittävät, että nuo muoviset pöntöt on äänekkäitä. Millainen on Järnan pönttöjen hintataso, jos verrataan vaikka Nautikulman myymiin vastaavanlaisiin?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 06 Helmi 2008 21:36

Semmonen joku vetuksen muovikannu mallia en muista tms.
No silloin tuo oli muistaakseni kalliimpi mitä muut ja pertaskusta tempastuna varmaan on vielläkin.
E mare libertas

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 07 Helmi 2008 12:44

Täytyykin selvitellä hintoja. Kuinkahan korkealle pakoputken läpivienti pitäisi vesirajasta tulla? Jostain saamani tiedon mukaan hyvä asennustapa olisi, että pakoputken läpivienti olisi väh. 100 mm vedenpinnan yläpuolella tai kova putki tälle korkeudelle.

Tietenkin pakoputki tulisi olla asennettu siten, ettei sen kautta pääse valumaan vettä koneeseen mutta toisaalta, mitä ylemmäs sen asentaa, sitä enemmän sen voisi olettaa pitävän melua ja pakokaasujen haisevan.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07 Helmi 2008 14:52

Koneen asennuksessa olisi huomioitava veden korkeus koneeseen nähden ja se asettaa pakoputkistolle vaatimuksia, mutta tässä periaate kuva Kuva
toi laponesto venttiili olisi hyvä olla jos kansi on veden alla, ettei tule yllätyksiä jos hana unohtuu auki. Muista myös "joutsenen kaula" ennen ulostuloa tai jokin muu peräaallon / laineen esto sydeemi.

Lisää eri tapoja

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 07 Helmi 2008 15:33

Kiitoksia Kapu III:lle. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Tästä on hyvä jatkaa koneen asennuksen suunnittelua. Ja kyllähän sitä suunnittelisi mutta kun tarttis tehrä jotain myös;)

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Lappo

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Helmi 2008 16:04

Moro
Kapu III kirjoitti:Koneen asennuksessa olisi huomioitava veden korkeus koneeseen nähden ja se asettaa pakoputkistolle vaatimuksia, mutta tässä periaate kuva
1. Kuva
toi laponesto venttiili olisi hyvä olla jos kansi on veden alla, ettei tule yllätyksiä jos hana unohtuu auki. Muista myös "joutsenen kaula" ennen ulostuloa tai jokin muu peräaallon / laineen esto sydeemi.

Lisää eri tapoja

2. Kuva

3. Kuva

4. Kuva

5. Kuva

6. Kuva
Noista edellisistä kuvista nrot 1, 2 ja neljä on vähän kyseenalasia, varsinkin jos kone on hieman syvemmällä vesilijaan nähden, kuten usein uppoumarunkoisissa ja purjeveneissä usein on. Riski on siinä että pakoputkeen ja äänenvaimentajaan jäänytr vesi lorahtaa auki jäävästä pakoventtilistä sylinteriin. Ei ole yksi eikä kaksi kaveria, joilla on kone mennyt paskaksi sen takia että sylinteri tai kaksi on vettä täynnä. Huippu oli se kun kaveri asennutti uhdellä firmalla uuden volvon ja ekalla reissulla 4 viikon lomanreissun alussa vettä koneeseen ja kiertokanki mutkalle, bloki halki. Firma ei korvannut vahinkoa, koska ei katsonut toimineensa väärin. Tilaajan pitää itse osata tilata mahdolliset LISÄMUTKAT pakoputkeen.

Ottilianaan laitettiin kuvan 3 mukainen kuuma mutka ennen jähdytysveden poistoa ja vettä ei ole pesään päässyt kallistuksissakaan kuten edellisessä veneessä kävi parikertaa. (onneksi siinä oli senverran heikko akku/startti ettei pyöräyttänyt kampiaksia ym. käyräksi. Puolipuristuksella sai vedet sylinteristä pyöritettyä pois).

Eli ehdottomasti reilu mutka ylöspäin koneen pakoputkeen ennen jäähdytysveden syöttöä!!!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Helmi 2008 16:17

Ja Vot kun vielä lisää sydeemiin sen vanhanaikasen ohikierron hanoineen jolla vedenmeno pakoputkeen saadaan estettyä jos on tarvis. Ettei vain tulisi huoltotoimien yhteydessä pumpattua startilla putkea täyteen vettä ja poks...
Joissakin kuvissa tuo ohikierto olikin mutta hana uupuu.
Ja tarpeen mukaan sillä saadaan ajettua myös pakoputki täysin kuivaksi vaikkapa talvitelakointia varten - ei tartte löysäillä klemmareita ja valutella vesiä pilssiin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07 Helmi 2008 22:12

Niin ja mainitaan nyt vielä että toi pakokaasuletku on muuten pikkasen tyyristä tavaraa, itse hommasin viimekeväänä sen täältä oli jotakin siihen malliin että 51mm oli 54 euroo/m ja 71mm 74euroo/m en nyt muista ihan tarkkaan tuota hintaa mutta noin se suurinpiirtein oli. Eli kannattaa harkita tarpeet tarkkaan ja mahdollisesti laittaa rosteri (tai muuta teräs) putkee väliin, tosin sen hintaa en nyt tiedä että tulisiko edullisemmaksi.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 08 Helmi 2008 08:42

Ihanan kallista - veneily on! Vielä yksikin neuvo niin mulla menee pahka niin jumiin, etten tiedä missä koti on;) Pari kysymystä, jotka eivät auenneet:

Olen antanut itseni ymmärtää, että Volvon D2-40:ssä jäähdytysmerivesi syötetään pakosarjaan ja tulee ulos pakokäyrää pitkin, joten eihän tuolla mutkalla ylöspäin pakokäyrän jälkeen (kuva 3.) ole mitään tekemistä sillä, millä korkeudella kone on veden pintaa nähden. Tietenkin se estää äänenvaimentajassa olevan veden paluun pakosarjaan, mutta jos kone on vesirajan alapuolella tarvitaan lappoventtiili. Eikö tuon mutkan korvaa se, että äänenvaimentaja on riittävän alhaalla koneeseen nähden ja läpiviennissä on "hanhenkaula" estämässä aaltojen tunkeutumisen pakoputkeen. (kuva 1.)

Miksi tuo mutka ylöspäin on kuvissa 4 ja 5 heti äänenvaimentajan jälkeen. Eikö se voi olla juuri tuo "hanhenkaula" läpiviennissä, joka hoitaa saman tehtävän vai onko idea siinä, ettei pitkästä putkesta takaisin valuva vesi mene äänenvaimentajan kautta sylintereihin.

Itseäni hämää tuo seikka, että vesi kulkee "ylämäkeen" äänenvaimentajan jälkeen kuten kuvassa 1. Ilmeisesti pakokaasun paine pitää tästä huolen. Tai pakkohan sen on, mikäs muukaan?

Nyt tuli sellainen fiilis, että tämän luettuaan joku muukin ei enää tiedä, missä koti on;)

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

neuvoja

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Helmi 2008 10:23

Moro

No tässä menee nyt varmaa neuvot ristiin, koska minä ainakin ajatteleen kone/pakoputkiasiaa automaattisesti purjeveneen kannalta. ja siellä toi pakarin asennus on huikan eri asia kun moottoriveneessä. (tai ehkä ei niinkään paljon, täytyyhän motskunkin kestää kovassakelissa kallistelua)

Neuvoja kysyttäessä sen antamista helpottaisi jos tarkentaa millaiseen koneesta ja veneestä on kysymys.

Varmaankin 4 ja 5 kuvissa mutkan sijoitus on juuri estämässä koneen kastumista .

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 08 Helmi 2008 10:52

Moi,

Tosiaan kone on tuo mainittu Volvo Penta D2-40 makeavesijäähdytyksellä ja vene on uppoamarunkoinen fiskari. Kuvia löytyy täältä http://picasaweb.google.com/astakowich/Puuvene

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 11 Helmi 2008 11:39

Löytyi tällainen linkki http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi ... uminen.pdf

Siinä on mielestäni aika tyhjentävästi selostettu, miten suojata sylinterit vedeltä. Kiitos kaikile vastanneille.

Vastaa Viestiin