Vauhtiveneen potkuri-peräsin linjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
pedra
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Joulu 2007 10:10
Paikkakunta: Varkaus

Vauhtiveneen potkuri-peräsin linjaus

Viesti Kirjoittaja pedra » 16 Tammi 2008 17:47

Foorumin noviisina tervehdin puuveneväkeä!
Olen peruskunnostamassa 6,5 m sveitsiläistä mahonkivenettä vm.-62
jossa on v8 keskimoottori akselivedolla ( pyörii myötäpäivään ajosuunnassa ) sekä erillinen peräsin vannasputkella. Alkuperäisessä rakenteessa peräsin oli n. 2,5 cm sivussa ( oikealla ) potkuriakseliin nähden. Voinko asentaa uuteen köliin peräsimen samaan linjaan
potkuriakselin kanssa vai onko linjan sivuun asentamisella jokin minulle tuntematon peruste ?
Kiitos tekniikkaa tunteville avustanne etukäteen.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 16 Tammi 2008 19:01

Olisikohan sillä yritetty kompensoida potkurin aiheuttamaa veneen kampeamista, eli peräsin on laitettu siksi pois keskeltä.

ps. laita kuva
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 16 Tammi 2008 19:10

Kapu III kirjoitti:Olisikohan sillä yritetty kompensoida potkurin aiheuttamaa veneen kampeamista, eli peräsin on laitettu siksi pois keskeltä.

ps. laita kuva
Toinen vaihtoehto on sitten ollut helpottaa potkurin ja akselin vaihtoa kun peräsin ei ole tiellä. Kuva tosiaan auttaisi.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 16 Tammi 2008 21:13

Laita keskelle, tekijöillä vähän lipsahtanut, ei sillä potkurin sivuttaisvetoa voi kompesoida ,eikä ole tarviskaan,onneksi on näin ,on mukavampi tulla laituriin.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Tammi 2008 21:57

Olisko samanlainen mitä oli jossain venemestarissa tai kipparissa juttua?
Mahonkinen? Anyway peräsin oli muistaakseni keskellä mutta profiili oli "kiero" jotta se kompensoisi vääntöä...
E mare libertas

pedra
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Joulu 2007 10:10
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja pedra » 16 Tammi 2008 22:03

Kiitos vastauksista!
Kölissä akselille varattu vino reikä oli sen verran väljä,että akselia sai kääntää riittävästi sivuun mahdollista ulosvetämistä varten. Peräsin on sen verran taempana, että potkurin saattoi myös poistaa helposti. Purin akseliston pois sisäkautta. Veneen pohja on kokonaan purettu ja kaarituskin on jo kunnostettu .Täten en voi laittaa kuvaa aiemmasta rakenteesta. Seuraava vaihe on uuden jo veistetyn kölin kiinnitys.Vain peräsimen vannasputken paikka puuttu, mutta senhän saa tehtyä vielä myöhemminkin. Itse kyllä ihmettelen kuinka käkikellomaan pojat ovat linjauksen aikanaan rakentaneet.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 17 Tammi 2008 08:43

EI se vahingossa ole sivuun lipsahtanut. Ja kyllä sitä on käytetty kompensoimaan potkurin aiheuttamaa sivuunkallistusta. Eihän sen mitään auta hitaassa vauhdissa, mutta ei paljon haittaakaan.
Kovasssa vauhdissa potkurin vääntö on melkoinen, oma lähes 140 kg massa veneen laidalla riittää juuri ja juuri tasapainottamaan kulkua hana auki tilanteessa. Ja peräsin on keskellä akselilinjaa.
Mile

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 17 Tammi 2008 14:53

Saanen olla erimieltä,puhuin sivuttaisvedosta ,mutta ei se akselin siivuunsiirto poista myöskään vääntöä.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 17 Tammi 2008 15:59

no voin olla väärässäkin ;-) Mutta siitä olen melko hanakka väittämään että vahingossa se lapa ei ole sivuun laitettu, eikä myöskään pelkästään akselin poistoa varten ; peräsinlapa kun on melkoisen helppo tipauttaa läpiviennistään.

Tuota sivussa olevaa peräsintä on käytetty nopeissa veneissä ennenkin. Liekö sitten tarkempi syy siinä että josko vaikuttaisikin siihen kääntyykö vene helpommin jompaankumpaan suuntaan, osuuhan potkurivirtaus peräsinlapaan eri tavoin lavan yläreunassa kuin alareunassa - varsinkin silloin kun akseli ei ole täysin suorassa kulmassa peräsimeen ja täysin veden pinnan ( veneen kulkusuunnan) suuntainen.

Potkurivirta myös pyörii, ei siis kulje suoraan taakse päin, mikä aiheuttaa saman tapaista mutta vastakkaissuuntaista vääntöä kuin potkurin vääntö ... mutta missä määrin ja mikä vaikutus sillä on kääntyvyyteen ??

Toisaalta onko sillä sivussa ololla tarkoitus myös välttää potkurin navan ja akselin kannattimen aiheuttamaa "suttuista" virtausta , tarkoituksena saada virtaus "sileämpänä" lavalle ...

tuosta olen nähnyt jonkun mitoistusohjeenkin joskus parisenkymmentä vuotta sitten .. mutta kun ei enää muista mikä oli tarkka perustelu, eikä sitä ohjettakaan enää käsillä missään.

Pitääpä yrittää googlettaa jahka ehtii
Mile

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 17 Tammi 2008 17:07

baden2 kirjoitti:Saanen olla erimieltä,puhuin sivuttaisvedosta ,mutta ei se akselin siivuunsiirto poista myöskään vääntöä.
Peräsin-vai ptkuriakselin sivuunsiirto?


Jos nyt oikein ynnäilin niin jos akselin siirrolla sivuun kompensoidaan sivuttaisvetoa niin samalla kompensoidaan venettä kallistavaa vääntöä.

Peräsimen siirrolla kaiketi saavutetaan tommosissa tasapohjaisissa paateissa se että kun sivuttaisveto työntää potkurivirtaa vinoon ja vene kulkee kylkimyyryä niin saadaan peräsin keskelle potkurivirtaa ja kulkusuuntaa korjattua suoraksi. Kylki edellä kulkeva venettä ei kaiketi olla osattu oikeen arvostaa.

Omista kisapaateista tuli kyllä etittyä oikeaa kohtaa moottorille kun pintapotkureilla ajettaessa se sivutaisvedon vaikutus on paljon rajumpi kun vain alemmat lavat on vedessä. Muistaakseni viimeisessä veneessä oli moottori 3.5 senttiä keskilinjasta sivussa

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 18 Tammi 2008 07:31

Kinde kirjoitti:
baden2 kirjoitti:Saanen olla erimieltä,puhuin sivuttaisvedosta ,mutta ei se akselin siivuunsiirto poista myöskään vääntöä.
Peräsin-vai ptkuriakselin sivuunsiirto?


Jos nyt oikein ynnäilin niin jos akselin siirrolla sivuun kompensoidaan sivuttaisvetoa niin samalla kompensoidaan venettä kallistavaa vääntöä.

Peräsimen siirrolla kaiketi saavutetaan tommosissa tasapohjaisissa paateissa se että kun sivuttaisveto työntää potkurivirtaa vinoon ja vene kulkee kylkimyyryä niin saadaan peräsin keskelle potkurivirtaa ja kulkusuuntaa korjattua suoraksi. Kylki edellä kulkeva venettä ei kaiketi olla osattu oikeen arvostaa.

Omista kisapaateista tuli kyllä etittyä oikeaa kohtaa moottorille kun pintapotkureilla ajettaessa se sivutaisvedon vaikutus on paljon rajumpi kun vain alemmat lavat on vedessä. Muistaakseni viimeisessä veneessä oli moottori 3.5 senttiä keskilinjasta sivussa

Tää on tämmöstä päässä päättelyä ja vanhan muistelua eikä pohjaa mihinkään laskelmiin joten ihan 100 varma en asiasta ole, mutta kait ne Sveitsin ukotkin osaa paatteja tehdä.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 19 Tammi 2008 11:57

Väheksymättä sveitsiläisiä he osaavat tehdä kelloja!

AnttiJM
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Tammi 2008 17:48

Viesti Kirjoittaja AnttiJM » 27 Tammi 2008 18:11

Ohessa pari kuvaa, mistä näkyy osittain takaa pohjan muodot sekä potkuriakseli ennen kölin purkamista. Itse peräsimen paikkaa ei oikein kuvista valitettavasti hahmota.

Kuva

Kuva

Veneprojektista pitäisi muutenkin olla tulossa projektikertomus kuvineen.

Ohessa kuva veneestä ennen kunnostusprojektin aloittamista.

Kuva

riumppi
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Tammi 2005 21:51
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja riumppi » 27 Tammi 2008 18:48

on se retee peli ;)

Vastaa Viestiin