Vauhtiveneen potkuri-peräsin linjaus
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 24 Joulu 2007 10:10
- Paikkakunta: Varkaus
Vauhtiveneen potkuri-peräsin linjaus
Foorumin noviisina tervehdin puuveneväkeä!
Olen peruskunnostamassa 6,5 m sveitsiläistä mahonkivenettä vm.-62
jossa on v8 keskimoottori akselivedolla ( pyörii myötäpäivään ajosuunnassa ) sekä erillinen peräsin vannasputkella. Alkuperäisessä rakenteessa peräsin oli n. 2,5 cm sivussa ( oikealla ) potkuriakseliin nähden. Voinko asentaa uuteen köliin peräsimen samaan linjaan
potkuriakselin kanssa vai onko linjan sivuun asentamisella jokin minulle tuntematon peruste ?
Kiitos tekniikkaa tunteville avustanne etukäteen.
Olen peruskunnostamassa 6,5 m sveitsiläistä mahonkivenettä vm.-62
jossa on v8 keskimoottori akselivedolla ( pyörii myötäpäivään ajosuunnassa ) sekä erillinen peräsin vannasputkella. Alkuperäisessä rakenteessa peräsin oli n. 2,5 cm sivussa ( oikealla ) potkuriakseliin nähden. Voinko asentaa uuteen köliin peräsimen samaan linjaan
potkuriakselin kanssa vai onko linjan sivuun asentamisella jokin minulle tuntematon peruste ?
Kiitos tekniikkaa tunteville avustanne etukäteen.
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 24 Joulu 2007 10:10
- Paikkakunta: Varkaus
Kiitos vastauksista!
Kölissä akselille varattu vino reikä oli sen verran väljä,että akselia sai kääntää riittävästi sivuun mahdollista ulosvetämistä varten. Peräsin on sen verran taempana, että potkurin saattoi myös poistaa helposti. Purin akseliston pois sisäkautta. Veneen pohja on kokonaan purettu ja kaarituskin on jo kunnostettu .Täten en voi laittaa kuvaa aiemmasta rakenteesta. Seuraava vaihe on uuden jo veistetyn kölin kiinnitys.Vain peräsimen vannasputken paikka puuttu, mutta senhän saa tehtyä vielä myöhemminkin. Itse kyllä ihmettelen kuinka käkikellomaan pojat ovat linjauksen aikanaan rakentaneet.
Kölissä akselille varattu vino reikä oli sen verran väljä,että akselia sai kääntää riittävästi sivuun mahdollista ulosvetämistä varten. Peräsin on sen verran taempana, että potkurin saattoi myös poistaa helposti. Purin akseliston pois sisäkautta. Veneen pohja on kokonaan purettu ja kaarituskin on jo kunnostettu .Täten en voi laittaa kuvaa aiemmasta rakenteesta. Seuraava vaihe on uuden jo veistetyn kölin kiinnitys.Vain peräsimen vannasputken paikka puuttu, mutta senhän saa tehtyä vielä myöhemminkin. Itse kyllä ihmettelen kuinka käkikellomaan pojat ovat linjauksen aikanaan rakentaneet.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
EI se vahingossa ole sivuun lipsahtanut. Ja kyllä sitä on käytetty kompensoimaan potkurin aiheuttamaa sivuunkallistusta. Eihän sen mitään auta hitaassa vauhdissa, mutta ei paljon haittaakaan.
Kovasssa vauhdissa potkurin vääntö on melkoinen, oma lähes 140 kg massa veneen laidalla riittää juuri ja juuri tasapainottamaan kulkua hana auki tilanteessa. Ja peräsin on keskellä akselilinjaa.
Kovasssa vauhdissa potkurin vääntö on melkoinen, oma lähes 140 kg massa veneen laidalla riittää juuri ja juuri tasapainottamaan kulkua hana auki tilanteessa. Ja peräsin on keskellä akselilinjaa.
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
no voin olla väärässäkin ;-) Mutta siitä olen melko hanakka väittämään että vahingossa se lapa ei ole sivuun laitettu, eikä myöskään pelkästään akselin poistoa varten ; peräsinlapa kun on melkoisen helppo tipauttaa läpiviennistään.
Tuota sivussa olevaa peräsintä on käytetty nopeissa veneissä ennenkin. Liekö sitten tarkempi syy siinä että josko vaikuttaisikin siihen kääntyykö vene helpommin jompaankumpaan suuntaan, osuuhan potkurivirtaus peräsinlapaan eri tavoin lavan yläreunassa kuin alareunassa - varsinkin silloin kun akseli ei ole täysin suorassa kulmassa peräsimeen ja täysin veden pinnan ( veneen kulkusuunnan) suuntainen.
Potkurivirta myös pyörii, ei siis kulje suoraan taakse päin, mikä aiheuttaa saman tapaista mutta vastakkaissuuntaista vääntöä kuin potkurin vääntö ... mutta missä määrin ja mikä vaikutus sillä on kääntyvyyteen ??
Toisaalta onko sillä sivussa ololla tarkoitus myös välttää potkurin navan ja akselin kannattimen aiheuttamaa "suttuista" virtausta , tarkoituksena saada virtaus "sileämpänä" lavalle ...
tuosta olen nähnyt jonkun mitoistusohjeenkin joskus parisenkymmentä vuotta sitten .. mutta kun ei enää muista mikä oli tarkka perustelu, eikä sitä ohjettakaan enää käsillä missään.
Pitääpä yrittää googlettaa jahka ehtii
Tuota sivussa olevaa peräsintä on käytetty nopeissa veneissä ennenkin. Liekö sitten tarkempi syy siinä että josko vaikuttaisikin siihen kääntyykö vene helpommin jompaankumpaan suuntaan, osuuhan potkurivirtaus peräsinlapaan eri tavoin lavan yläreunassa kuin alareunassa - varsinkin silloin kun akseli ei ole täysin suorassa kulmassa peräsimeen ja täysin veden pinnan ( veneen kulkusuunnan) suuntainen.
Potkurivirta myös pyörii, ei siis kulje suoraan taakse päin, mikä aiheuttaa saman tapaista mutta vastakkaissuuntaista vääntöä kuin potkurin vääntö ... mutta missä määrin ja mikä vaikutus sillä on kääntyvyyteen ??
Toisaalta onko sillä sivussa ololla tarkoitus myös välttää potkurin navan ja akselin kannattimen aiheuttamaa "suttuista" virtausta , tarkoituksena saada virtaus "sileämpänä" lavalle ...
tuosta olen nähnyt jonkun mitoistusohjeenkin joskus parisenkymmentä vuotta sitten .. mutta kun ei enää muista mikä oli tarkka perustelu, eikä sitä ohjettakaan enää käsillä missään.
Pitääpä yrittää googlettaa jahka ehtii
Mile
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Peräsin-vai ptkuriakselin sivuunsiirto?baden2 kirjoitti:Saanen olla erimieltä,puhuin sivuttaisvedosta ,mutta ei se akselin siivuunsiirto poista myöskään vääntöä.
Jos nyt oikein ynnäilin niin jos akselin siirrolla sivuun kompensoidaan sivuttaisvetoa niin samalla kompensoidaan venettä kallistavaa vääntöä.
Peräsimen siirrolla kaiketi saavutetaan tommosissa tasapohjaisissa paateissa se että kun sivuttaisveto työntää potkurivirtaa vinoon ja vene kulkee kylkimyyryä niin saadaan peräsin keskelle potkurivirtaa ja kulkusuuntaa korjattua suoraksi. Kylki edellä kulkeva venettä ei kaiketi olla osattu oikeen arvostaa.
Omista kisapaateista tuli kyllä etittyä oikeaa kohtaa moottorille kun pintapotkureilla ajettaessa se sivutaisvedon vaikutus on paljon rajumpi kun vain alemmat lavat on vedessä. Muistaakseni viimeisessä veneessä oli moottori 3.5 senttiä keskilinjasta sivussa
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Kinde kirjoitti:Peräsin-vai ptkuriakselin sivuunsiirto?baden2 kirjoitti:Saanen olla erimieltä,puhuin sivuttaisvedosta ,mutta ei se akselin siivuunsiirto poista myöskään vääntöä.
Jos nyt oikein ynnäilin niin jos akselin siirrolla sivuun kompensoidaan sivuttaisvetoa niin samalla kompensoidaan venettä kallistavaa vääntöä.
Peräsimen siirrolla kaiketi saavutetaan tommosissa tasapohjaisissa paateissa se että kun sivuttaisveto työntää potkurivirtaa vinoon ja vene kulkee kylkimyyryä niin saadaan peräsin keskelle potkurivirtaa ja kulkusuuntaa korjattua suoraksi. Kylki edellä kulkeva venettä ei kaiketi olla osattu oikeen arvostaa.
Omista kisapaateista tuli kyllä etittyä oikeaa kohtaa moottorille kun pintapotkureilla ajettaessa se sivutaisvedon vaikutus on paljon rajumpi kun vain alemmat lavat on vedessä. Muistaakseni viimeisessä veneessä oli moottori 3.5 senttiä keskilinjasta sivussa
Tää on tämmöstä päässä päättelyä ja vanhan muistelua eikä pohjaa mihinkään laskelmiin joten ihan 100 varma en asiasta ole, mutta kait ne Sveitsin ukotkin osaa paatteja tehdä.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 27 Tammi 2008 17:48
Ohessa pari kuvaa, mistä näkyy osittain takaa pohjan muodot sekä potkuriakseli ennen kölin purkamista. Itse peräsimen paikkaa ei oikein kuvista valitettavasti hahmota.


Veneprojektista pitäisi muutenkin olla tulossa projektikertomus kuvineen.
Ohessa kuva veneestä ennen kunnostusprojektin aloittamista.



Veneprojektista pitäisi muutenkin olla tulossa projektikertomus kuvineen.
Ohessa kuva veneestä ennen kunnostusprojektin aloittamista.
