Moottorikopan ilmanvaihto ja melu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Moottorikopan ilmanvaihto ja melu

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 22 Tammi 2008 21:40

Viime kesän lopulla alkoi moottorin äänet tuntumaan ajokajuutassa liian kovilta. Myös ilmanvaihto moottorikopan sisällä alkoi arveluttaa.

Veneenä on 7,5m fiskari umpikajuutalla ja moottori on Yanmarin 1GM10, eli ensi kesänä diiselillä mennään.

Aikani kuunneltuani, tuntui imuäänet tuovan suurimman osan melusta, joten ajattelin vetää paksua putkea ilmanputsarista suoraan ulos jotta imuäänet hiljenisivät ajokajuutassa (onkohan järkeä/auttaakohan asiaan). Konekoppaan ei mahdu sisälle virittelemään sen kummempia korvaavia hiljaisempia putsareita. Itse koppa on äänieristetty kohtuullisesti, mutta helmat ovat täysin auki pilssiin. Nyt arveluttaakin konekopan ilmanvaihto. Tähän mennessä ilmanvaihtoa ei ole sen kummemmin ollut, mutta nyt jos siirrän imuilmanoton suoraan ulos ja mahdollisesti eristelen osittain kopan helmoja myös pilssin puolelta, ei konekopan sisälle synny minkään näköistä ilmanvaihtoa. Mitä olette mieltä, tarvitsisiko konekoppaan tehdä koneellinen ilmanvaihto. Tai olisiko hyviä ehdotuksia moottorin imupuolen äänien hiljentämiseen. Ajattelin yrittää ainakin vielä pärjätä vanhalla konekopalla.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 22 Tammi 2008 22:06

samojen juttujen kanssa painiskelen.
Jos ilman koneelle ottaa ulkoa, kyllä on syytä varmistaa konehuoneen tuuletus muuten.
Itselleni teen imuilmanäänenvaimentimen seuraavasti:
paksuseinäinen kumiletku ø n.150mm litistetään ellipsin muotoiseksi, sisälle ellipsin muotoisia laipioita, joissa reikä toisessa raunassa. Laipioita muutama silleen vuorotahtiin (reikä aina eri laidassa kuin edellisessä). Laipioiden väliin äänieriste vuoraus, joka pitää laipiot paikoillaan. Koko härveli näyttää auton pakoputken näköiseltä äänenvaimentajalta. Tuo ellipsi muoto ahtaan tilan takia. Äänenvaimennin sijoitetaan sopivaan kohtaan kumiletkun päähän. Letku sen verran suurempaa kuin imusarjan aukko, ettei virtausvastus tee ongelmaa.
Saas nähdä toimiiko.
Koneen vaihto ja uusi konekoppa pudotti melun 83dBA->74dBA, se oli jo merkittävä ero. 3bA desibelin pudotus puolittaa korvan kuuleman melun.
Meluasteikko kun on logaritminen.
Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt väärin.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 22 Tammi 2008 22:15

Juu tuommoinen "ääniloukku" toimii hyvin!
ittellä on 2 puhallinta puhaltamassa konetilaan tuommoiset ääniloukut välissä ja poisto on tehty sitten yhdellä puhaltimella joka imee konetilasta. On melkoinen vaikutus, kun lämpötila tipahtaa 70 asteesta 45-50 kun puhaltimet on päällä.
E mare libertas

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 23 Tammi 2008 08:07

Kannattaa käyttää ylävalikossa olevaa hakutoimintoa. Tästä aiheesta on keskusteltu palstalla useaan otteeseen. Maaliskuussa 05 kirjoitin:

"Oma 40 hp keskimoottori diesel imee ilmansa suoraan imusarjaan kiinnitettyä pitkää putkea pitkin veneen takaosasta. Putken päähän rakensin vielä vanerista labyrintin, jonka sisäseinämät päällystin äänieristysmatolla. Muuttui diesel kerralla hiljaiseksi.

Hyvin tuntuu happi riittävän, sillä jos putken irrottaa imusarjasta, sillä ei ole vaikutusta moottorin käyntiin.

En siis tiedä miksi koneen pitäisi hengittää kuumaa ilmaa konekopan sisältä. Imeehän rekka-auton moottorikin ilmansa putkea pitkin katolta, ja tehoa on sentään kymmenen kertaa enemmän."

Lisää tietoa vaikkapa hakusanoilla melu, äänieristys jne.
_________________
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 23 Tammi 2008 08:24

Vandrock kirjoitti: En siis tiedä miksi koneen pitäisi hengittää kuumaa ilmaa konekopan sisältä. Imeehän rekka-auton moottorikin ilmansa putkea pitkin katolta, ja tehoa on sentään kymmenen kertaa enemmän."
ei sen pakko ole hengittää kuumaa ilmaa, mutta sen tehdessään se samalla hoitaa konekopan tuuletuksen mikä varsinkin bensiini moottorilla on syytä tehdä eittei synny mitään räjähtäviä bensa/ilma seoksia jonkun mahdollisen polttoainevuodon takia.
Moottori on tehokas ilman vaihtaja. esim itselläni on 2litranen kone eli joka kierroksella kone tarvitsee 2litraa ilmaa, kierrosluvulla 2100rpm ilmaa kuluu minuutissa yli 4m3.
Rekka-auton moottori ei ole umpinaisessa kopassa, joten tuuletusta ei tarvitse.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Tammi 2008 09:12

Jos oikein ryhdytään halkaisemaan hiuksia, niin eikös vapaasti hengittävä, 2ltr:n 4-tahti moottori ota ilmaa vain 1 ltr kierroksella, http://www.autowiki.fi/index.php/Polttomoottori , tämä ei silti muuta asiaa, paljon ilmaa virtaa konekoppaan. Laskettaessa ilman tarpeita, ei käy muuttaa putken pinta-alaa, saman kokoiseksi neliön muotoon, tutkimusten mukaan ilmavirtaus ei kulje samalla tavalla, jos on esim. pyöreä putki, halk.100mm, pinta-ala on 7850 neliömilliä, neliskulmaisen aukon 100x100mm pinta-ala on 10000 neliömilliä, niin putki pitäisi olla n.113mm, ettei ilman virtaukseen tulisi kuristusta.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 23 Tammi 2008 19:10

Konekoppa tietty pitää olla tiivis ja tarpeeksi iso. Tilavampi koppa eristää paremmin ääntä kuin ihan koneenmyötäinen. Eikä pelkästään sen takia että sinne mahtuu absorbenttiä enemmän vaan myös (muistaakseni) siksi, että äänellä on enemmän "heijastuspintaa".
Sitten jos on jotain lattialuukkuja niin nekin kannatta tiivistää kunnolla. Itselläni kone periaatteessa samma tilassa kuin koko pilssi ja ottaa myös ilmansa pilssin kautta eri lähteistä.
Olen myös liimannut lattialuukkujen alapintoihin äänieristysmateriaalista soiroja jotka absorboivat ääntä.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 24 Tammi 2008 12:10

Kannattaa olla tarkkana kun vedetään pitkiä ilmanottoputkia ,max vitausnopeus putkessa/letkussa saa olla 3m/s.

Vastaa Viestiin