Volvo Penta MD 47 vm -49

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
matti

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Tammi 2008 06:48

Joo ja paineilmaakaan ei välttämättä tarvitse.
Mäntä yläasentoon , niin venttiili johon vaihtaa varren tiivisteen ei juurikaan suorasuihkutuskoneessa pääse painumaan-mahd jotain 2mm jolla ei ole merkitystä(on varmistettava, että mäntä on yläkuolokohdassa).
Olen näin vaihtanut Volvoon (aguad 40) venttilinvarren tiivisteet jotka olivat aivan loppu.

Vielä toinen varmistus- kannattaa tuketa työntötankojen reijät ja mahd muut syvät kolot kannessa vaikka paperitolloilla, ettei mahdollisesti kädestä/pihdeistä luiskahtava lukkokiila putoa sinne-voi olla tosi hankala onkia pois. (ei kokemusta) ;)

Matti

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 16 Tammi 2008 14:34

Tämmönen olisi muuten myynnissä täällä Volvo Penta MD 47 B turbo.Toimiva kone.Lauhduttimet ym mukana. 650 €

Onko lähellekkään sellainen kuin sinulla

Kuva
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

mattijko

Viesti Kirjoittaja mattijko » 16 Tammi 2008 18:42

Tutulta kone näyttää. Minun myllyssä ei vaan ole turboa, eikä tyyppimerkissä A:ta eikä B:tä perässä mitä lie tarkoittaakaan.

Kiitos neuvoista, täytyy yrittää etsi venttiilinvarren tiivistimiä jostain.

Mikko Lehtikanto

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 16 Tammi 2008 19:06

mattijko kirjoitti:Tutulta kone näyttää. Minun myllyssä ei vaan ole turboa, eikä tyyppimerkissä A:ta eikä B:tä perässä mitä lie tarkoittaakaan.
A on 1955-1961 valmistettu ja B on 1961-1965 valmistettu. Olisiko ilman
kirjainta oleva sitten ennen vuotta 1955 valmistettuja.

http://www.drevia.se/datadiesel.htm
mattijko kirjoitti: Kiitos neuvoista, täytyy yrittää etsi venttiilinvarren tiivistimiä jostain.
Laita kuiva putki. :)
Tuossa videolla olevassa aluksessa on MD47 koneena. Siellä on myös kylmästarttipätkä.
http://youtube.com/watch?v=AW_Un3UY4ns

baden2

Viesti Kirjoittaja baden2 » 16 Tammi 2008 21:22

Minulla on ulkonäöltään samanlaisia kaksi veneessä ,mutta MD 70 A, nämä kirjaimet tarkoittavat vuosimallia/lukua, veikkaan että minun koneeni eli A on -60 luvun lopulta,mutta pelaa kuin zenit kello.

Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe » 16 Tammi 2008 22:29

A on varhempi malli ja B on uudempi. En muista tarkalleen, mutta toisessa voi olla kuivat sylinteriputket ja toisessa märät. Mitä se nyt sitten meinaakaan? Sen saa selville, mutten nyt jaksa. Mitä tulee tuohon kuvan koneeseen, niin se on mulle tuttu, kun se on mun entinen kone, ja voin kyllä kertoa kaikille halukkaille kaiken sen, mitä tiedän koneesta.

mattijko

Viesti Kirjoittaja mattijko » 18 Tammi 2008 14:42

Tuosta kuivaputkiehdotuksesta tuli mieleen, että jossain paateissa taitaa olla hana, jolla voi ohjata jäähdytysveden menemään pakoputkesta tai sitten ei. Jos laittaisin sellaisen hanan ja sulksin pakoputken jäähdytyksen ennen laituriin tuloa ja jarrutuksia, niin silloin ylimääräiset löpöt varmaan palaisi savuna ilmaan pakoputkesta?

Isompia huoltoja koneelle tuskin kannattaa tehdä, kun ei varaosiakaan saa mistään. Varmaan joudun ostamaan uuden jossain vaiheessa, mutta tarkoitus olisi ajaa vanha loppuun asti, käyttövuosia kun saataa hyvällä tuurilla olla vielä paljonkin.

Onko teillä kokemuksia tuollaisesta hanasta?
Mihin väliin se pitäisi laittaa? Koko jäähdytystä ei ilmeisesti pumpun siiven takia voi katkaista? Pitäisikö hana laittaa ennen konetaa vai koneen jälkeen? Ei varmaan ole olemassa pumppuja joissa olisi jokin systeemi tällaiseen valmiina?

Dolphin

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 18 Tammi 2008 16:12

Ennen moiseen puuhaan ryhtymistä kannattaa tarkistaa, kestävätkö pakoputki ja sen ympärillä oleva rakenteet ns. kuivana käyttämisen ja siitä johtuvan lämpötilan nousun.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Tammi 2008 20:36

En vaihtais tapetteja olohuoneeseen jos kylppärissä on vesivuoto! ;(
Ei ne venttilinvarren tiivisteet maltaita maksa, esim diesel patrolin tiivisteet on 1,5 -2,5€ /kpl vuosimallista riippuen.
Onhan se mahdollista, että pakoventtilit ovat kuluneet varsiltaan niin paljon ettei uudet tiivisteet(kään) auta.

Matti

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Tammi 2008 21:19

Tuoda, tuoda, ei se sulkuhana siellä pakoputken vedenkierrossa ole sitä varten että ajeltaisiin pakari kuivana vaan sitä varten että veden meno pakoputkeen voidaan tilapäisesti sulkea vaikkapa käynnistysongelmien tai huoltotoimien takia. Jos hanaa ei ole niin startilla konetta pyöritettäessä pakarin koosta riippuen siellä voi olla kymmeniä litroja vettä ja joskus voi käydä niin että kone potkaisee takasin ja vesi onkin äkkiä sylinterissä.
Useimmissa "moderneissa" koneissa ei enää hanoja ole sillä eihän niitä tarvitse huoltaa eikä niissä ole käynnistysongelmia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mattijko

Viesti Kirjoittaja mattijko » 19 Tammi 2008 09:59

Ok, se oli sitten huono idea :)

En minä tiivisteiden hinnasta niinkään, ajattelin vaan että löytääköhän niitä mistään.

No, nyt lähden tästä paneloimaan paattini saunaa ja jatkan koneen ihmettelyä sitten keväällä...

Vastaa Viestiin