Pakkasnesteet ...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pikeero
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Tammi 2007 15:32
Paikkakunta: hämeenlinna

Pakkasnesteet ...

Viesti Kirjoittaja pikeero » 04 Loka 2007 18:21

Tervehdys

Veneeni nostetaan 6.10.
Kysymys: Onko lauhdittimen jäähdytysputkistoon pantava pakkaskauden ajaksi pakkasnesteet, kun putkisto on rosteria ja kumiletkuja? Moottorissa, lauhduttimessa ja sen putkistossa on tietenkin oikeat nesteet talvenkin varalle. Veneeni on ollut järvivedessä kuluneen kauden.
pikeero
9,3x2,5 mäntyä ja mahonkia, keskellä -57 vm. Fordson Majorin sydän, joka sykkii SARA II:lle.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 04 Loka 2007 19:58

Ei , kunhan olet VARMA, että järjestelmä tyhjenenee-tyhjennetään siten, että sinne ei jää vettä joka jäätyessään aiheuttaa vahinkoa.
Jos olet asiasta epävarma-jos jossakin on sen näköinen mutka-kuoppa-potero jonne voi jäädä vettä-tehdastekoiset yleensä on suunniteltu siten. että ne tyhjenevät???, niin pakkasneste järjestelmässä varmistaa ettei jäätymisvaurioita pääse tapahtumaan.
Jos vaakaputkeen jää vettä alle puolen korkeuden se ei vaurioidu.
Letkut eivät kärsi jäätymisestä.

Matti

Kun en alunperin muistanut; SULJETTU PALLOVENTTIILI HALKEAA JÄÄTYESSÄÄN= jos palloventtiili suljetaan putkessa/letkussa joka on täyteen vettä, niin sen sisään jää vesitulppa joka jäätyessään halkaisee venttiilin rungon.
Suomeksi=pidä kaikki vesiventtiilit auki-asennossa talven ajan!!
Viimeksi muokannut matti, 07 Loka 2007 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 05 Loka 2007 08:23

Mårå

Sanoisin tässä että pakkasneste on niiiin halpa vakuutus vaurioiden estämiseen että eikun mars mars ostamaan. Miksi leikkiä vakavalla asialla josta saattaa syntyä valtavat kustannukset. Sitä paitsi pakkasneste suojaa samalla korroosiolta talven aikana.


t. n

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Loka 2007 12:31

Åmen!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 07 Loka 2007 20:16

Itsellä halkesi talvenaikana torpan ulkoseinässä oleva palloventtiili,vaikka oli auki asennossa.Putkiliikkeessä kehotettiin jättämään puoliksi auki/kiinni asentoon,jolloin venttiilin "poskiin" ei jää vettä niin että menisi rikki.
Veneessä ajan aina pakkasnesteet läpi koko systeemistä,kun pakoputkesta tulee nestettä,niin tietää sitä siellä myös olevan.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Avatar
mjmaki
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Huhti 2005 19:19
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mjmaki » 14 Loka 2007 17:33

Kun ajaa pakkasnesteen koneeseen, olisi koneen varminta olla lämmin että termari päästää nesteen myös koneeseen. Tästä syystä olen tavannut tehdä nesteytyksen ennen nostoa rannassa, kun kone on varmasti ajosta tullessa kuumana.
MJM

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Loka 2007 22:14

mjmaki kirjoitti:Kun ajaa pakkasnesteen koneeseen, olisi koneen varminta olla lämmin että termari päästää nesteen myös koneeseen. Tästä syystä olen tavannut tehdä nesteytyksen ennen nostoa rannassa, kun kone on varmasti ajosta tullessa kuumana.
MJM
Tarkoitat varmaan että kun on raakavesijäähdytteinen "merikone" niin toimittaisiin noin.

uskon että suurimmalla osalla on makeavesikone jolloin (ainakin luulisi) kaikilla on aina pakkasnesteet sisällä. tällöin pakkasnesteellä "huuhdellaan" vain lauhdutinpuoli.

Vastaa Viestiin