Vinkkejä pultinmetsästykseen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hannutah

Vinkkejä pultinmetsästykseen

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 21 Elo 2007 08:16

Moro kollegat,

Tarvitsisin vanhaan Jabscon vesipumpun kanteen uudet (messinkiset)kiinnityspultit. Pumppu on Fordin kyljessä kiinni. Pultin paksuus n. 4mm ja kok pituus n. 13mm. Kierre on ilmeisesti tuumamitoituksella samoin kuin tuo pituus ja paksuuskin. Sen takia puhun n. mitoista. Olen kiertänyt paikallisia ruuvikauppoja (Tre ja mailikyselyitä pääkaupunkiseudun liikkeisiin). Jabscon maahantuoja lupasi tilata Saksasta kunhan kerron pumpun mallin. Pumpusta en ole löytänyt mitään muuta kuin että on Jabsco. Onko vihjeitä pulttien löytämiseen?

t. Hannu
Hannu

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 21 Elo 2007 08:49

Kysyppäs tammer dieselistä (siitä joka on tampereen bilteman lähellä)

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 21 Elo 2007 09:39

Täältäminä olen löytänyt kaikki tarvittavat.
samaa "ketjua" on ympäri maata mutta pulttivalikoimat on vissiin myymäläkohtaisia

teekoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 21 Elo 2007 19:50

Mulla tod.näk. samantyyppinen Jabsco/Johnson pumppu. Messinkiruuvit menivät muutaman avauksen jälkeen aika huonoon kuntoon. Tällä hetkellä pumpun kannessa on 4mm x 13mm happoset koneruuvit. Eli milliset ruuvit meni mielestäni samoille kierteille, tosin en mene tästä takuuseen kun messinki on niin pehmeätä.

Hannutah

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 21 Elo 2007 20:16

Teekoo kirjoitti:

Mulla tod.näk. samantyyppinen Jabsco/Johnson pumppu. Messinkiruuvit menivät muutaman avauksen jälkeen aika huonoon kuntoon. Tällä hetkellä pumpun kannessa on 4mm x 13mm happoset koneruuvit. Eli milliset ruuvit meni mielestäni samoille kierteille, tosin en mene tästä takuuseen kun messinki on niin pehmeätä.

Olen kokeillut, ei mene kohtuullisella voimankäytöllä. Tammer Dieselissä ei tällä erää ollut, mutta vihje oli hyvä; sieltä yleensä löytyy apuja. Jatkan vielä etsimistä. Jos ei löydy kevääseen mennessä niin mites tuohon Jabscoon uudet kierteet vaikkapa 5 mm millikierteiselle pultille. Miten hankala se pumppu on irroittaa, että saa kierteet viritellyksi.

t. nimim "ennen koiralta kusi loppuu kun mieheltä konstit"
Hannu

teekoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 21 Elo 2007 21:12

Mulla ko. pumppu on helppo irrottaa. Kahdella pultilla kiinni moottoriin hitsatussa telineessä (ottaa suoraan kampiakselilta voiman) ja vesiletkut irti. Sulla saattaa olla todennäköisesti hihnapyörä siinä, mutta ei kait sekään ongelma ole.

Jussi_R

Viesti Kirjoittaja Jussi_R » 22 Elo 2007 09:08

Keväällä kun pumppua piti kasata, oli pienet kädet (löytyy meiltä kaksi paria) löytäneet parempaa käyttöä ko. ruuveille.

Kokkolasta näitä ainakin löytyy Akku-tehosta.

Onnea metsästykselle
Samalla puuveneellä isänisältä pojanpojalle

Nokisormi

Re: Vinkkejä pultinmetsästykseen

Viesti Kirjoittaja Nokisormi » 21 Syys 2007 10:57

Hannutah kirjoitti:Moro kollegat,

Tarvitsisin vanhaan Jabscon vesipumpun kanteen uudet (messinkiset)kiinnityspultit. Pumppu on Fordin kyljessä kiinni. Pultin paksuus n. 4mm ja kok pituus n. 13mm. Kierre on ilmeisesti tuumamitoituksella samoin kuin tuo pituus ja paksuuskin. Sen takia puhun n. mitoista. Olen kiertänyt paikallisia ruuvikauppoja (Tre ja mailikyselyitä pääkaupunkiseudun liikkeisiin). Jabscon maahantuoja lupasi tilata Saksasta kunhan kerron pumpun mallin. Pumpusta en ole löytänyt mitään muuta kuin että on Jabsco. Onko vihjeitä pulttien löytämiseen?

t. Hannu
[/quote]Moi, olen hankalien pulttien, ruuvien ja muiden "hankalien" kiinnitystarvikkeiden metsästyksessä käyttänyt menestyksekkäästi Helsingin Laaturuuvia Työpajankatu 2, 00580 Helsinki numeron saa numerohausta. Kysäisepä tuolta.
Nokisormi

msalmi1

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 21 Syys 2007 15:30

mustiossa kuusankoski oy romukerayksesta loytyi 8mm messinkitankoa ja messinkiruuveja, seka muttereita. taisi maksaa 3e kilo. 8mm tankoon kierteet muuten saa tehtya ensin 9mm pakalla ja sen jalkeen 8mm. nousu pitaa olla sama ja leikkuuoljya kannattaa kayttaa.

Vastaa Viestiin