Miten on moottori-ihmiset, onko käyttöiässä eroa näillä kahdella moottorityypillä?
Vanhaa, matalilla kierroksilla käyvää makeavesijäähdyteistä keskimoottoridieseliähän ei ajamalla saa rikki. Entäpä vastaava moottori sisäperäversiona? Voidaanko vastaavaa, esim. 10.000 tunnin käyttötuntimäärää odottaa myös sisäperädieseliltä?
Toinen kyssäri on vetolaitteen perushuollon hinta ja mitä tarvikkeita se vaatii? Pelkän kumin?
keskimoottori vs sisäperä
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 12 Loka 2005 18:41
- Paikkakunta: Ryttylä
Keskimoottorinen vene on mielestäni tilankäytöltään "huonompi", kun se motti on - sananmukaisesti - keskellä. Moottorin ollessa takana myös melun vaimennus on helpompaa kuin jos koppa on keskellä paattia.
Teknisesti sisäperämoottorin voimansiirto taitaa olla mutkikkaampi kuin keskimoottorisen serkkunsa.
Molemmissa on varmasti omat puolensa ja en pelkän motin perusteella venettäni valitsisi.
Teknisesti sisäperämoottorin voimansiirto taitaa olla mutkikkaampi kuin keskimoottorisen serkkunsa.
Molemmissa on varmasti omat puolensa ja en pelkän motin perusteella venettäni valitsisi.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Puoliliukuvalla, akselivetoisella veneellä nopeus jää n. 5 solmua alemmas, kuin vastaavalla sisäperäkoneella. Akseliveto on huoltovapaampi. Nuo harmaat vetolaitteet, jotka ovat vihreiden koneiden perässä, on suunniteltu n. 500 ajotunnin ikäisiksi, jonka jälkeen joutuu tekemään pystyakselin laakerirempan, ei ihan halpaa. Lisäksi vielä muut huollot, nivelet,palkeet. Jos ajelee paljon, se tietää sitä, että rahanmenoa riittää parin-kolmen vuoden välillä. Nuo ruottalaiset ovat älynneet, että ikuinen työ pitää ikuisen nälän. Jos hankkii irtomoottorin, jossa on tunteja jo tuo 10000 valmiina, sen voi huoletta laittaa paattiin, jos se on muuten kunnossa ja eikä tiputtele öljyä. Jos ajaa vaikka 200h vuodessa, se kestää ajaa vaikka maailmantappiin asti.