moottorin vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja raimå » 26 Kesä 2007 23:34

En löytänyt haulla tietoa kysymykseeni, joten tässä heitän kyssärin ilmaan.

Olen asentamassa Pauliinaan uutta konetta Olympian tilalle. Aion asentaa joko vanhan tai uuden murtonivelen helpottamaan rihtausta.

Kone on ruottinpoikien MD5 ja siinä vissiin MS-B tai MS 1.91/1 vaihde.

Nyt kymysys kuuluukin että voinko asentaa moottorin siten että työntövoima kohdistuu vaihteistoon vai pitäisikö käyttää hyväkseen akselin "holkitusta" joka ottaa vastaan työnnettäessä akselia työnnön suuntaan eli koneeseen päin?

Itse karsastan hieman tuota akselin holkitukseen nojaamista, koska siellä tuskin on mitään järkevää liukulaakeria painetta vastaanottamassa. Toisaalta en haluaisi pamauttaa vaihdetta heti kättelyssä, kun niitä ei oikein tunnu varaosaksi saatavan.

Niin ja sanottakoon jo heti että eletään fiskariveneilijän budjetilla - eli kaikki mistä saadaan kalu, siitä tehdään kalu:)

Kivaa veneilykesää kaikille!

Raimå
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 27 Kesä 2007 11:05

Vaikka fiskaribudjetilla liikutaankin, niin suåsittelisin scatran eli aquadriven tai vastaavan asentamista. Samalla voi uuden koneen originaalityynyt vaihtaa §:ää pehmeämpiin. Kokemukseni mukaan jokainen scatraan sijoitettu markka (vaihdoin kauan ennen rahayksikönmuutosta) tuntuu mukavuutena veneillessä.

Muotoilin pahvista mallin tukilevyksi, johon scatra kiinnittyy eli johon akselista tuleva paine kohdistuu. Malli muuttui pajalla rautaiseksi, pulttasin sen veneeseen ja scatran perään. Konetta ei tarvitse suunnata ihan millintarkkaan, sillä nivel sallii ainakin kahdeksan asteen heiton. Näin muuttui puolen tonnin kolmisylinterinen Perkinskin tärinättömäksi voimanlähteeksi (pientä liioittelua).

Fyffendahlia tuohon niveleen tietysti menee, mutta käytettyjä ja kopioita lienee saatavilla.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 28 Kesä 2007 10:30

Taitaa budjetti paukkua nyt jos alan veneputkasta hakemaan tuollaista scatraa tai vastaavaa...

Taidan antaa potkuriakselin vasteiden (n.5mm klappi) huolehtia työnnön voimasta eteen tai taakse ja pyydän faijaa tekemään rihlatun kaksiosaisen akselin jossa molemmissa päissä murtonivelet. Näin ei ainakaan moottoriin ja vaihteeseen tule yhtään painetta. Ja tuon mötikän saa tehtyä autopuolen varaosista kohtuu hintaan.

Mutta jos joku haluaisi vielä ilmoitella tässä threadissa miten ovat alle kymppimetrisissä vesseleissään toteuttaneet tuon vedon moottorilta potkuriakselille niin olisi hyvä tietää.

Eli ottaako moottori/vaihde suoraan paineen vastaan vai onko käytössä esim. rihlattu/liukuva murtonivel tai vst.?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 28 Kesä 2007 19:14

Merikytkimissä on itsessään painelaakeri eli ottaa työnnön vastaan ilman mitään muita kuluvia osia.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 29 Kesä 2007 00:31

Mira-Juliassa on rihlattu nivelakseli, jonka molemmissa päissä on nivel, kokoluokkaa henkilöauton kardaani. Potkuriakseli kun tulee vannasputkesta, niin siinä on painelaakerina samanlainen kuin esim. traktorivetoisissa lumilingoissa on, eli ikh:lta tai yleispätevästä laakerikaupasta löytyy.
Painelaakerille on tehty lootusta kiinnike, joka on pultattu moottoripukkeihin kiinni.
Potkurin ja vannasputken välustä vastaan ei kannata ajaa ilman painelaakeria, veikkaan että messinki messinkiä vasten syö aika äkkiä potkurin/vannasputken piloille, muutama milli pitää olla välystä.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 05 Heinä 2007 10:47

Päätettiin sitten että tehdään Fiat satakaksseiskan vetarista uusi akseli moottorin ja potkurinakselin väliin. Kustannukset on ainoastaan sorvarifaijan kiroilut hitsatessa ja pitäis toimia aivan samalla meiningillä kuin venekäyttöön suunnitellut vakionopeusnivelet:)

Koska potkuriakselissa on vaivaiset 48mm klappia, pannaan molempiin päihin PE tai PTFE holkit/laakerit niin eipä ainakaan ole metalli vasten metallia.

Ja kohta viimein saadaan paatti veteen...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin