Seagull

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Esa Koho
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2005 20:15
Paikkakunta: Tampere

Seagull

Viesti Kirjoittaja Esa Koho » 31 Elo 2005 20:25

Sain käsiini vanhan Seagull-perämoottorin ja totesin sen olevan muuten erinomaisessa kunnossa, mutta kipinää ei tule. Sytytyspuola (Villers)tuntuu olevan aivan kuollut. Olisiko tietoa, kokemusta tai kuulopuheita muistissa siitä, että voisiko alkuperäisen tilalle kokeilla jotain muuta puolaa? Rakenne on varsin yksikertainen ja tilaakin on, joten jokin sovellus voisi onnistua. Kokeilin piruuttani vanhaa mopon puolaa. Sähköä tuli, mutta ei kipinäksi saakka.
Toinen vaihtoehto olisi ehkä puolan uudelleen käämintä. Onkohan tällaista koskaan kukaan tehnyt tai teettänyt?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 31 Elo 2005 20:47

Onkos koneessa ne magneetti-asiat ylipäätänsä kunnossa. Vastustaako tai vetääkö magneetti kunnolla puoleensa. Sehän on virran tekemisessä tärkeää. Metallipöly ei tee hyvää magneettien pinnoilla. Kyllä mopetin puolan pitäisi toimia, jos virtaa ylipäätänsä tulee.
Kyyrö

Esa Koho
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2005 20:15
Paikkakunta: Tampere

Seagull

Viesti Kirjoittaja Esa Koho » 31 Elo 2005 22:53

Jep jep. Magneettipuoli vauhtipyörässä tuntuu olevan kunnossa. Puolasta ei vaan löydy mitään yhteyttä mitattaessa ja ohmiarvon tulisi olla ehjässä puolassa ilmeisesti n. 3-5 kO. Mopon puolaa en saanut kunnolla sovitetuksi alkuperäisiin ankkuripaloihin ja alkuperäinen Villiersin puola on kooltaankin ainakin kolminkertainen.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 01 Syys 2005 16:19

En tunne rakennetta. Mutta eikö mopon puolaa voi asettaa sinne väliin tilapäisesti johdottamalla?
Kyyrö

Esa Koho
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2005 20:15
Paikkakunta: Tampere

Seagull

Viesti Kirjoittaja Esa Koho » 01 Syys 2005 20:34

Kyllä. Johdotus onnistuu kyllä, mutta ongelmana oli se, että en saanut varmaankaan mopon puolan ankkuria istumaan tarpeeksi lähelle vauhtipyörää kokoerosta johtuen. Voisin kuvitella, että heikko sytytysvirta johtuu siitä.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 01 Syys 2005 22:55

Kun kysyit, onnistuuko uudelleen käämiminen. Kyllä kait. Paljon vain ohkaista johtoa raudan ympärille, huolellisesti ja lakalla kiinni. Oliko se nyt sellakkaa; nykyisin kai yhtä kuin tiivisteliima. Minusta se on helpompaa kuin sähkömoottorin uudelleen käämiminen; siinä kun tilat (raot) käyvät ahtaiksi.
Kyyrö

JpS
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Syys 2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Seagull

Viesti Kirjoittaja JpS » 21 Syys 2005 20:45

Juu en minäkään tiedä noista käämityksistä, mutta apua löytyy varmasti englannin kielen taitoiselle noilta Brittiläisiltä sivuilta.

http://www.saving-old-seagulls.co.uk/

On tietoa, uusien- sekä purkuosien myyntiä aika edulliseen hintaan. Osien ollessa pieniä ei postikulutkaan ole pahoja. Itse tilasin juuri sieltä sekalaisen kokoelman nippeleitä, ohjekirjan sekä räjäytyskuvat. Posti oli 5 puntaa ja tavarat juuri sitä mitä pitikin. Kannattaa tuota ainakin kysyä sieltä, että mitä maksaa.

-jukka

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 23 Syys 2005 08:50

Hyvä muistutus, että on sitä muitakin maita. Niin Enkussa kuin vaikkapa Sakuissa moni käyttää samoja koneita pitkään, ja varasosia löytyy.

Kuinka tilasit ja kuinka hoidit maksupuolen.
Kyyrö

JpS
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Syys 2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JpS » 24 Syys 2005 17:57

Itse tilasin tuolta Saving Old Seagullsista lähettämällä sähköpostitiedustelun osista ja hinnoista linkistä joka on sivuilla. Ko. puljua pitää yksi eläkäisherrasmies ja vastaa s-postiin melkeistä samana päivänä kun on laitettu. Maksun hoidin PayPal systeemillä joka vaatii luottokortin ja ottaa pari prossaa välistä valuutan muunnon nimissä, mutta on vaivaton ja pitäisi olla turvallinenkin. Osat tulivat alle viikossa.

EBay.co.uk on myös tutkimisen arvoinen Seagullin suhteen. Koneita ja osia on paljon, mutta myös Enkkupyöriä harrastavana ja niiden osia etsiessä, kuten Seagull osienkin kanssa brittiläiset ovat aika useasti haluttomia lähettämään tavaraa muualle kuin kotimaahansa. Myös Englannin postilaitos osaa ottaa Suomen vastaavan tapaan hiukankin painavimmasta paketista reilusti omansa pois. Huomionarvoinen seikka noissa Ebay UK koneissa on ainakin kuvien perusteella Saarivaltakuntaa ympäröivän veden suolapitoisuus yhdistettynä runsaaseen muuhun kosteuteen, joka näkyy rautaosissa(joita kylläkin on Seagullissa vähän...).

Niin, ja todellakin jossain toisessa keskustelussa täällä uumoiltiin Helsinikiläisen Farsons venetarvikekaupan olevan jossain yhteydessä Seagulliin. Kävin kysymässä kuukausi sitten ja sieltä todellakin saa kulutusosiksi luokiteltavia osia. Keväällä tilaavat sitten UK:sta kerralla spesiaalimmat tapaukset.

-jukka

Esa Koho
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2005 20:15
Paikkakunta: Tampere

Seagull

Viesti Kirjoittaja Esa Koho » 24 Syys 2005 20:00

Kiitos vihjeistä. Olen käynyt k.o. Seagull-sivuilla, mutta jostain syystä en saanut yhteyttä niiden pitäjään. Ymmärsin jostain tekstistä, että Villiersin puolat olisivat vähissä. Farsonsilta kyselin myös, mutta tänne tilattuna puolan hinta olisi varsin kova, jos sellaisen ylipäätään saisi. Tästä syystä olisinkin kiinnostuneempi siitä, voiko vanhan puolan korvata jollain muulla sopivalla virityksellä.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 25 Syys 2005 08:20

Kuten aikaisemminkin ajattelin, puolaksihan käy sinänsä melkein puola kuin puola. Eiks sen tarkoituksena ole muuttaa matala jännite korkeaksi jännittteeksi, joka pystyy hyppäämään sytystulpan kärjen yli.
Puollassa on käsittääkseni kaksi kierroskerrosta. Paksua lankaa vähän ja ohutta paljon.
Seagullissa puola on kait jotenkin integroitu magneettien väliin, koska kyselysi mopon puolasta ei tuonut ratkaisua. Kaunkos nyt puolaa purat ja uudelleen käämit. Ei ne kierrosluvut niin tarkkoja ole.
Kyyrö

Esa Koho
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Elo 2005 20:15
Paikkakunta: Tampere

Seagull

Viesti Kirjoittaja Esa Koho » 11 Loka 2006 17:30

No niin. Lähtihän se Seagull käymään sillä mopon puolallakin, kun teki vähän tarkemmat sovitukset. Hitsasin varovasti korvikepuolan ankkuriin vähän lisää tavaraa ja sovitin siihen tiiviisti alkuperäisen ankkurin irralliset päät, laitoin uuden kondensaattorin ja eikös sieltä alkanut tulla kipinää. Vinkiksi muillekin.

Vastaa Viestiin