Q: Tempest Commodore diesel.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Q: Tempest Commodore diesel.

Viesti Kirjoittaja vanhami » 03 Syys 2006 19:17

Keltaisessa pörssissä oli myynnissä "Ford meridiesel + velvetdrive kytkin " Turun suunnalla. Soitin sinne ja se meni erääseen paikalliseen suurehkoon muunmuassa jenkkiläisiä dieseleitä maahantuvan yrityksen johtajan puhelimeen. Olivat ottaneet jostain nauticatista kuulemman Foordin meridieselin irti ja laittaneet siihen Toisen mosan tilalle. Moottori myytiin siis ilman takuuta niin kuin se on. Ihan ymmärrettävää. Kysyin monin sanoin, että onhan se fordin ttehdasmarinoitu kampe. On on. Vakuutteli myyjä. Sanoin, että jos se on suunnilleen ok ja puheiden mukainen, niin otan sen kunnostettavaksi

Menin paikan päälle ja ei se samperin pata ollut fordia nähnytkään.

Koneessa luki

Tempest Commodore

Tempest Diesels Ltd
Foundry Road,
Stamford,
Lincolnshire

Ei mitään hajua mikä kone, en eläissään nähnyt.

Onko muut törmänneet.

Google antoi viitteitä BMC ja Leyland dieseleihin.

Laitan kuviakin kun ehdin.

Kaupat jäi tekemättä. Otti aika rajusti kupoliin, kun äijä yritti vedättää 6-0 Ihan tarkoitushakuisesti. Fordit tunnen jotensakkin hyvin. Sanoin, että tää ei ole mikään foordi. "kyllä se minusta foordi on" väitti äijä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut vanhami, 04 Syys 2006 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

laivamato
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Elo 2006 23:38

foorti

Viesti Kirjoittaja laivamato » 03 Syys 2006 22:28

Oliskohan tota konetta käytetty jossain foortin pakuissa/kuorma-autoissa. Silloin se voisi olla perkins tai york-diiseli

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Syys 2006 22:59

Tempest taisi olla yksi yleisimmistä linja-autojen ja Bedford kuormureiden mootoreita 50 ja 60 luvuilla. Yleisimmin niitä kait nimitettiin Leylanteiksi tai Kommotoreiksi. Noita Tempestejä oli paljon myynnissä joskus -80 luvulla kun liikennöitsijät tyhjensivät hallejaan vaihtomoottoreistaan.
Taatusti kalliotakin lujempi perusmosa ilman tyhjänpäiväisyyksiä - eli juuri sitä mitä Mika kaipasi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 03 Syys 2006 23:22

Joo ja muistutetaan että tännekkin kannattaa laittaa kysymyksiä tuosta koneesta kuvineen http://www.masinistit.com/index.php
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 04 Syys 2006 08:13

Veli-Matti kirjoitti:Tempest taisi olla yksi yleisimmistä linja-autojen ja Bedford kuormureiden mootoreita 50 ja 60 luvuilla. Yleisimmin niitä kait nimitettiin Leylanteiksi tai Kommotoreiksi. Noita Tempestejä oli paljon myynnissä joskus -80 luvulla kun liikennöitsijät tyhjensivät hallejaan vaihtomoottoreistaan.
Taatusti kalliotakin lujempi perusmosa ilman tyhjänpäiväisyyksiä - eli juuri sitä mitä Mika kaipasi...
.. ja varaosahuolto on mitä on, verrattuna esim perkinssiin tai Fordiin.

Menin ostamaan -70-80 luvun taitteen Ford traderia ja mulle tarjottiin -50 - 60 luvun tempestiä. Minusta kyseessä on kusetuksen yritys.

Selvittelin tarkemmin tuota, kyseessä on BMC:n peruskone, eli sitä on käytetty nuffieldeissä sekä leyland traktoreissa ja kuorma-autoissa.

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Syys 2006 19:44

Piti ihan soittaa Tapio K:lle joka asensi Tampereen Liikenteen tehdasuuden ylijäämä 6-Tempestin veneeseensä -80 luvun alussa. Tuo Tempesti jäi mieleen koska hitsailin siihen lämmönvaihtimen ja juottelin vesikiertolämmityksen patterit.
Kysyin Tapsalta että miten Leylanti on hyrrännyt - hyvin kuulemma ja ajotunteja on kertynyt reilut 7000. Sen verran normaalihuoltojen lisäksi on pitänyt tehdä remppaa että öljypohjan tiiviste on vaihdettu kun tiputteli heti uudekseltaan...
Mutta minkähänlainen varaosin saanti tosiasiassa on? Veikkaisin että kaikkea saa mutta ainoastaan Englannista. On ne britit sen verran vanhanaikaisia että tekevät vieläkin uusia osia 100% varmuudella jokaikiseen mosaan mitä saaressa on tehty.
Kusetuksen makuahan kieltämättä tuossa Leylandin kauppaamisessa Ford Traderina on mutta yrittänyttä ei laiteta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 06 Syys 2006 11:55

Tempest Diesel käytti muistaakseni myös Fordin koneita, ainakin isompia.

Lähetä koneen kuva ja sarjanumero http://www.thornycroftengines.co.uk niin he kertovat mikä peruskone on kyseessä. He toimittavat myös varaosia.
Lill-Klas

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 06 Syys 2006 14:26

Lill-Klas kirjoitti:Tempest Diesel käytti muistaakseni myös Fordin koneita, ainakin isompia.

Lähetä koneen kuva ja sarjanumero http://www.thornycroftengines.co.uk niin he kertovat mikä peruskone on kyseessä. He toimittavat myös varaosia.
Jep, löysin tuon linkin. Ovat varmaan käyttäneet foordeja, mutta tuon koneen kohtalo siis selvisi BMC:ksi, varaosia, ainakin jotain löytyy myös isojoen konehallista.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 06 Syys 2006 15:04

Minun mielestä konepaketti näyttää ikäisekseen (+20V) olevan erinomaisessa kunnossa (ainakin päältä päin), ei öljyvuotoja eikä näytä että olisi juuri tarvinnut avata paikkoja. Käyttötunteja ei voi olla paljon.

Jos minä olisin tarvitsemassa moista konepakettia, niin pyytäisin avokauppaa että voi tsekata konepaketin lähemmin, koekäyttää, mitata ohivirtaus ja öljynpaineet (öljyanalyysi), ja tarvittaessa nostaa vaikka kansi pois.

Nyt kun kone "paljastu" BMC:ksi niin voit saada sen halvalla :-) Lähetä linkkiin http://www.thornycroftengines.co.uk sarjanumero niin saat tietää kumpi versio koneesta on kyseessä.


The Tempest Commodore engine is either a BMC/Leyland 3.4 or 3.8 ltr diesel engine. The engine serial number will confirm which model exactly. Both models are 4 cylinders in-line overhead valve engines

Commodore 3.4 recommended continuous cruising 44 hp @ 2000rpm (60hp)

Commodore 3.8 recommended continuous cruising 52hp @ 2000 rpm (72 hp)
Lill-Klas

Vastaa Viestiin