Vuotavan sylinterikannen korjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Vuotavan sylinterikannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ijp » 15 Elo 2006 21:34

Onkos porukalla millaisia kokemuksia puhki kuluneen sylinterikannen korjaamisesta esim. hitsaamalla.

Tuli nimittäin ostettua kansivikainen Yanmar YSE 12 yksipyttyinen dieseli. Koneessa on suora merivesijäähdys ja kannessa on pakokanavassa halk ~5 mm reikä vesitilaan. Kansi on valurautaa.

Kannattaako kantta yrittää korjata esim hitsaamalla tai metalliruiskutuksella? Vai onko muutaman vuoden kuluttua reikä taas jossain toisessa paikassa? Jos jollain on kokemusta aiheesta ja/tai suosituksia paikoista missä homman voisi teettää niin kertokaa.

Järkevin ja varmin vaihtoehto olisi varmasti ostaa suosiolla uusi kansi, mutta kun uusi kansi maksaa Ekströmillä "vaivaiset" 905 EUR niin rupesin miettimään muitakin vaihtoehtoja...

Onko joku muuten tilannut Yanmarin osia ulkomailta? Itse löysin tuollaisen nettikaupan: http://shop.torresen.com/ships_store/ josta saisi osia todella edullisesti. Lähettävät ostetut tavarat mihin tahansa maahan, poikkeuksena tietenkin Yanmarin varaosat, joita joidenkin Yanmarin asettamien rajoitusten mukaan voivat toimitta vain jenkkeihin ja sielläkin vain tiettyihin osavaltioihin. Kannentiiviste esim olisi tuolla maksanut 13,97 USD kun taas Ekström Suomessa nyhtää samasta ~50 EUR. Käsittämätöntä rahastusta, mutta taitaa olla tapana tällä alalla.

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 16 Elo 2006 08:13

Voisin taas pilata ilon ja muistuttaa että jenkeistä halvan osan tilaamisesta tulee nopeasti kovin kovin kallista hupia, koska kaikki pitää tullata maahan jolloin maksetaan: osan hinta + rahti + tullit + alv 22% eli kannattaa sijottaa siihen "jo tullattuun" kotimaiseen....
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 16 Elo 2006 09:42

Kannattaisi kokeilla hitsaamalla jos on paikka missä todella osataan hitsata varurautaa ja hinta ei karkaa pilviin.
Tuo 900 on niin paljon rahaa että sillä lähes saa uuden kiinalaisen moottorin.

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 16 Elo 2006 15:12

Korteni kekoon


Tattarisuolla oli ainakin ennen sellainen puulaaki kuin Helsingin Erikoishitsaus. Tekivät Veholle aikanaan paljon vastaavia töitä. Kannattaa ehdottomasti käydä näyttämässä ja käyttää sitten vaikka rahat makeavesijäähdytysjärjestelmään.


t. s

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Elo 2006 17:02

Hitsatahan se kannattaa jos vaan reiän ympärillä on sen verran tervettä tavaraa että metalli sulaa. On vaan aika huonoja kokemuksia noista Yanmarien kansista - tavara on alunperinkin ohutta ja kun se syöpyy niin puhjenneen reiän ympärillä ei tahdo olla muuta kuin kattilakiveä, ruostetta ja maalia.
Yksi vaihtoehto on tehdä raakasti siten että liimaa päälle pellinpalan MS-polymeerimassalla. Ja katselee sitten edullista kantta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Vuotavan sylinterikannen korjaus

Viesti Kirjoittaja jstrang » 17 Elo 2006 08:02

Nuohan Yanmarin hinnathan ovat suorastaan "edullisia" verrattuna BUKH:n hintoihin. 2-pyttysen kansi maksaa abaut 2000Eur!!! Kannentiiviste 94Eur...

Elikkä, hitsattu on myös täälläkin päin. Vielä ei tiedä tuliko kalua. Pitää soitella sepälle tänään...

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 17 Elo 2006 16:02

Minä kerran paikkasin hädissäni Volvon MD1:sen kantta samasta paikasta Plastic padding chemical metallilla. Odottelin ehjän kannen kanssa koko kesän milloinkohan paikka pettää. Ihme kamaa tuo Plastic padding-sillä voi näköjään ainakin hätätapauksessa paikata jopa tommoisia paikkoja.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Vuotavan sylinterikannen korjaus

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 17 Elo 2006 17:32

jstrang kirjoitti:Nuohan Yanmarin hinnathan ovat suorastaan "edullisia" verrattuna BUKH:n hintoihin. 2-pyttysen kansi maksaa abaut 2000Eur!!! Kannentiiviste 94Eur...

Elikkä, hitsattu on myös täälläkin päin. Vielä ei tiedä tuliko kalua. Pitää soitella sepälle tänään...
Kyselin Yanmariin uutta kantta. Myyjä ei edes vaivautunut hinnastoa penkomaan (ajatteli varmaan ettei kauppoja ole odotettavissa), vaan sanoi että hintaluokka on kutakuinkin 1000 €/sylinterien lukumäärä. Juu ja kauppoja ei tullut;D.

Venttiilien välissä on halkein. Kone käynnistyy kohtuu helposti, eikä edes höyryä joten ei aihetta toimenpiteisiin;D. Ompa aikaa katsella parempaa voimalaitetta.

MikkoM

Lewis
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Loka 2005 10:18
Paikkakunta: Rauma

vuotava kansi/sylinteri

Viesti Kirjoittaja Lewis » 27 Elo 2006 13:04

Jos kyseessä on pelkkä halkeama niin eräs korjauskeino voisi olla->naputtele kuulapäävararalla halkeama umpeen.

Vastaa Viestiin