Ruiskutuspumpussako vika?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Tervali
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Elo 2006 09:06
Paikkakunta: Kaakonkulma

Ruiskutuspumpussako vika?

Viesti Kirjoittaja Tervali » 22 Elo 2006 08:58

Ruiskutuspumppuna Bosch PFR IK 65/1. Pumppu oli tuossa viime viikolla vikaa etsiessä irti (epäilin paskaisuutta). en koskenut muuhun kuin pumpun päältä lähteviin tötteröihin, joista lähtee putket suuttimille. Suuttimet olivat muuten tukossa ja nyt ok. Eilen laitoin sitten intoa täynnä suuttimet takaisin paikoilleen ja mylly (diesel Wikström DR2) hörähtikin iloisena käyntiin.... hetkeksi. Uusi startti ja taas käyntiin ja töks sammuksiin. Kovasti olen systeemiä ilmannut, mutta nyt meni käsi päähän. Suodattimet olen kaikki uusinut/putsannut.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Elo 2006 21:24

Auttaako se ilmaus=lähteekö se uudelleen käyntiin ilmauksen jälkeen.
Lähteekö käyntiin enään ollenkaan.
Olen joskus löytänyt banjoliittimestä tiivistesikapallon joka tukkes koko systeemin.

Matti

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Elo 2006 21:10

Lisäys edelliseen: olen myös käynyt katsomassa venemoottoria jonka omistajalla myös meni käsi päähän; oli ilmaillut ja tarkistannut puhelinneuvonnan mukaan "kaikki paikat" kun vene oli sammunut ja EI LÄHTENYT enään käyntiin=eroa oireissa.
Mitä löytyikään; avasin pumpun sivukannen josta näkee rivipumpun elementit= ko tilasta polttoöljyn sijasta lorahti ruostemössöä (vrt 30 v vanhan teräsveneen pilssistä se viimeinen desi) ja männät jumissa, ennenkuin ruvettiin tuhlaamaan crc:tä, niin avasin perälaakerin kannen; sieltä tuli ulos kuulalaakerin kuulat (muodoltaan kuin kuivattuja herneitä) ja laakerikoolin kappaleita: Tässä vaiheessa kehoitin omistajaa suuntaamaan pumppukauppaan. (joka käveli hetken kuluttua veneeseen=joskus hyvää tuuria)
Tällä vastahankitulla venholla oli uusi onnellinen omistaja matkannut Saimaalta merelle.
Että syöttöpumput olisivat jotenkin herkkiä alkaa tuntua tarulta koska pelkällä ruosteisella vedellä voideltuna voi ajaa useita tunteja/ ilmeisesti edellinen omistaja mahdollisesti vuosia.

Matti

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Elo 2006 21:49

...ja jos ei ole öljyä laitettu pumppuun niin varmasti hajoaa nopeammin eikä ainakaan toimi kunnolla.
täälähän siitä oli juttua.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Tervali
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Elo 2006 09:06
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Tervali » 24 Elo 2006 08:26

Tosta ruiskutuspumpun öljystä sen verta, etten ole löytänyt koko värkistä minkäänlaista rööriä, josta öljyä saisi sisään tahi ulos? Olen koko pumpun ottanut kertaalleen irti ja pyöritellyt käpälissä.

Eilen kävin taasen ilmailemassa systeemiä ja lähtikin kone käyntiin, ja näytti siltä, että nyt ongelma ratkesi... kunnes menin nostamaan kierroksia. Aluksi otti hyvin kiekkoja, mutta kun hellitin, niin köhi ja röhi koko mylly ja sammui niille sijoilleen. Tulipahan siinä sitten mieleen, että katsastan myös syöttöpumpun kunnon. Käsin pumpatessa huomasin, että paine oli vain murto-osa siitä mitä oli aiemmin. Nyt on syöttöpumppu puolestaan repussa ja tänään otan auki...

Vastaa Viestiin