Onko mielipiteitä perämoottoreista?
-
Onko mielipiteitä perämoottoreista?
Tervehdys,
Ei ole nyt ihan puuveneasiaa mutta palstaa seuranneena ajattelin kysäistä mielipiteitä.
Olen ostamassa avovenettä ja kiikarissa on pari vaihtoehtoa joissa molemmissa on 40hv perämoottori. Toisessa on vm.-85 Mariner ja toisessa vm.-88 Evinrude.
Paketit ovat samanhintaisia. Onko perämoottoreissa yleisesti isojakaan eroja luotettavuudessa?
Toinen kone on alusta asti ollut samalla omistajalla joten se houkuttaisi ehkä enemmän.
terv,
viljo
Ei ole nyt ihan puuveneasiaa mutta palstaa seuranneena ajattelin kysäistä mielipiteitä.
Olen ostamassa avovenettä ja kiikarissa on pari vaihtoehtoa joissa molemmissa on 40hv perämoottori. Toisessa on vm.-85 Mariner ja toisessa vm.-88 Evinrude.
Paketit ovat samanhintaisia. Onko perämoottoreissa yleisesti isojakaan eroja luotettavuudessa?
Toinen kone on alusta asti ollut samalla omistajalla joten se houkuttaisi ehkä enemmän.
terv,
viljo
-
Uskoisin kysymyksesi olevan vaikea vastata jokaikiselle muuta kuin mutu-tuntumalta. Siinä on vähän sama ilmiö kuin kalastuksessa uistimien valinnassa: sitä mitä on totuttu uittamaan, uitetaan ja sillä saa kalaa ja muilla ei oikein voikaan napata. Ja lopulta luotettavuuteen vaikuttaa hirmuinen joukko muita tekijöitä. Itse valitsisin Marinerin koska ne ovat toisten merkkien parhaita olleet aina eli Marinerin perämoottoreita ei oikeastaan ole olemassakaan. Evinrude on taas suunnilleen 60-luvun tekniikkaa vielä tuossakin ikäluokassa. No joo hieman trollin makua, mutta "niin se vaan on" tässä päässä.
Mutta jos tiedot koneyksilöistä on tuossa, laitoin vain mielipiteeni. Unohtamatta että "mielipide on kuin p***e, jokaisella on sellainen."
Koeajo olisi tietysti suotavaa. Niin minä päättäisin.
Mutta jos tiedot koneyksilöistä on tuossa, laitoin vain mielipiteeni. Unohtamatta että "mielipide on kuin p***e, jokaisella on sellainen."
Koeajo olisi tietysti suotavaa. Niin minä päättäisin.
Manner
-
Tuoreöljyvoitelu, siis erillinen öljysäiliö ja mahdollisesti jopa muuttuva öljymäärä seokseen kierrosluvun mukaan? Heh, kuulostaa siltä kuin -88 Evikka ei olisikaan täysin 60-luvulta. Odotetaan muita "mielipiteitä". Enhän minä näistä mitään tiedä! :)
Varmaan seuraavaksi joku sanoo, kuinka käytännössä kaikki perämoottorit kehitettiin huippuunsa jo 60-luvulla, eikä muutosta ole tullut ainakaan kulutuksen osalta.
Varmaan seuraavaksi joku sanoo, kuinka käytännössä kaikki perämoottorit kehitettiin huippuunsa jo 60-luvulla, eikä muutosta ole tullut ainakaan kulutuksen osalta.
Manner
-
Sekään ei kuulosta kovin luotettavalta verraten mainitsemaasi tuoreöljyvoiteluun. No joo koitanpa häipyä taustalle jo. =)
Mutta venehän se tärkeä on.. toisella tapaa kuin moottorin merkki?
Mutta venehän se tärkeä on.. toisella tapaa kuin moottorin merkki?
Viimeksi muokannut Saima, 19 Elo 2006 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manner
- JLN
Olikos tuon ikäinen evikka crossflow ja loopperi. Vahva kone se, jos huolta pidetty. Tuo murineri = yamaha.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- KS1030
- Viesti:
Jos kummatkin on tämmissä niin ehdottomasti mariner, pari johnnson/evaria on mulla ollut ja se riitti.
mulle pitää olla mercury tai jammu, tai mariner joka yleensä on jompi kumpi noista.
voipi olla että seuraava perätuuppari jonka hommaan on mukuloiden veneeseen muutaman vuoden päästä, itse olen tykästynyt sisädieseleihin.
mulle pitää olla mercury tai jammu, tai mariner joka yleensä on jompi kumpi noista.
voipi olla että seuraava perätuuppari jonka hommaan on mukuloiden veneeseen muutaman vuoden päästä, itse olen tykästynyt sisädieseleihin.
- Veli-Matti

Joutuu antamaan pikkasen kaasua kun kaasutin on tukossa? Käsikäynnitys on miinusta tuon kokoiseen moottoriin?
Sano myyjälle että käy lenkillä nevadassa ja ole tyytyväinen että siinä on (edes) käsikäynnitys

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
+??Veli-Matti kirjoitti:????? - kaikkiin edellisiin....
Kyllähän tuon ikäiset koneet ovat jo halpoja ja tarvitsisivat usein perusteellisen asiantuntevan huollon ja mahdollisia osien uusimisia myös. Sellaiset uudeksi tekemiset ovat vain käytännössä harrastajien hommia hyvän ja perusteellisen työn kalleuden takia. Veli-Matti voipi muistaa etteivät kaikki ole pattipiruja, joille ongelmat ovat vain rutiinia korjata ja oireista on heti selkeä tarkistuslista mielessä. Tavanomaiselle käyttäjälle perämoottori on vain toive pitkästä huolettomasta toimivuudesta ja onnekas vaihtaa uudempaan ennen harmilliseksi muuttuvia häiriöitä. Ja joku toinen hyvällä hinnalla vielä tämän jälkeenkin. =)
Jottei asiasta tulisi väärällä tavalla helppo, täytyy huomata että perämoottorin häiriötön toimivuus ilman kummempia huoltoja vaihtelee muutamasta vuodesta vuosikymmeniin.
Yksi ihmetteli miksei ole perämoottori-kuntoilulaitteita, kun kerran on kaikenlaisia härveleitä, soutulaitteitakin. Toinen sanoi että onhan niitä, mitä niissä nyt lukekaan... Johnsson, Mariner, Yamaha..
Manner