Vanhan moottorin tarkastuskohteita/käynnistys neuvoja?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Vanhan moottorin tarkastuskohteita/käynnistys neuvoja?

Viesti Kirjoittaja ovainika » 03 Elo 2006 19:43

Kaveri soitti, ja pyysi auttamaan kesämökin veneen käynnistämisessä. En noista juuri mitään tiedä, hän vielä vähemmän, siispä laitan tähän veneestä haparoivat tiedot:
Vene on n. 5 metrinen avovene vuodelta 1907, kone ilmeisesti samalta ajalta. 1 pyttyinen, käynnistetään vauhtipyörästä nahkahihnalla. Ollut käynnissä viimeksi 1977, mutta pyöritetty sen jälkeen säännöllisesti.
Mitä tuosta pitää tarkastaa, mitä polttoainetta kannattaa käyttää (kaveri muisteli että petroolia), ja kaikkea mitä vaan mieleen tulee mitä itse tekisitte samassa tilanteessa...:)

Kaikesta avusta kiitollinen!

Olli
Olli

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03 Elo 2006 22:26

Hyvin pitkälti helpompi neuvoa jos kerrot moottorin merkin, tai jos ei tietoa niin kuvasta varmasti joku tunnistaa.

no diisseli se tuskin on, jos on niin vanha ja nahkakäynnisteinen.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Elo 2006 22:57

Laita nyt ihmeessä kuva siitä patista. Veneellä ei ole niin väliä ;-)
Jos minä olisin sinä niin ostaisin veneen sen kummemmin konetta tarkistelematta mikäli se on tosiaankin viimevuosisadan alkupuolelta ja pyörii vielä ja on käynyt niinkin lähiaikoina kuin 1977...
Miksi se ei kävisi nytkin ja jos ei käy niin souwot - keräilukamaa kuitenkin. Ja taatusti korjattavissa kun vain osaaja laitetaan asialle.
Tarkista ensin kipinä, sitten peukalolla puristukset - samalla kuuntele mistä falskaa eli meneekö paine männistä ohi, pakosarjaan vai kaasariin jos falskaa. Nostele jollakin raudalla, vaikkapa kikottimella, vauhtipyörää nähdäksesi kampiakselin laakeroinnin kunnon ja sama toisesta päästä konetta. Puhdista kaasutin. Toimiiko vesipumppu vaihdettuasi siihen vaseliinit...
Annat koneelle ryypyn, pyöräytät pari kertaa kuppi aukinaisena konetta, kuppi kiinni ja vetäiset sen käyntiin ;-)
Niin ja voi sen päräyttää käymään vaikka vesipumppu ei toimisikaan...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 03 Elo 2006 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ovainika » 03 Elo 2006 22:59

Harmi kyllä, en osaa sanoa mitään enempää ennen kuin ensi viikolla. Jonkin lainen kaasutin siinä kuulemma on, ei siis diisseli. Milläköhän tuollaista uskaltais yrittää ruokkia, jos hyvin pyörii ja kaikki (mitkä kaikki?) näyttää hyvältä? Otan kameran mukaan, jotta asiantuntijat pääsevät myöhemmin kertomaan...
Olli

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ovainika » 04 Elo 2006 00:11

Samaan aikaan näköjään on kirjoiteltu, siis: En oo ostamassa sitä venettä, kun mokoma ei taida olla myynnissä, menen vain auttamaan.
Lieneekö nuo 2- vai 4 tahti himmeleitä, ja jos 4 tahti niin mitä öljyä tuollaiseen laitetaan? Ja onko nykyinen 95 ja venttiilistuffi oikea aine vai kannattaako sekaan sotkea jotain? Vai pelkkä petrooli?
Rovi lienee iso "savolaismallinen" soutuvene, hilpeän valko sininen, jossa on punaisia koristeita (?), tuskin ihan orkkis väri...
Kuvia laitan toki heti kun kykenen..
Olli

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ovainika » 04 Elo 2006 19:16

Nostanpa tämän vielä ylös, kun vasta huomenna lähdetään touhuamaan...
Olli

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Elo 2006 22:06

No kait se "tahtisuus" selviää kun vilkaisee konetta päällisin puolin...
Ysivitonen on aivan sopivaa tavaraa käyttää vanhojakin koneita - tuo bensiiniksi luokiteltu aine ei ole tainnut viimeisen 130 vuoden aikana muuttua kuin lisäaineistukseltaan ja okataaniluvultaan ylöspäin. Mitäpä se nykyaikaisempi polttoaine haittaa matalapuristeisessa koneessa sillä valtaosin teho lähtee sisäänhengitetyn poltoaineen määrästä, puristusuhteesta ja palotilan muotoilusta, jotka vanhoissa koneissa ovat vaatimattomia verrattuna nykykoneisiin.
Sinänsä sääli ettet saanut ostaa venettä sillä olisi ollut kiva seurata sen elämää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ovainika » 05 Elo 2006 14:13

Kiitokset, luottavaisin mielin lähden, "VM opastaa" artikkeli mukana, pähkäämään muinaisen insinöörin aivoituksia. Kuvia seuraa ensi viikolla, tarinoiden ja epäilemättä lisäkysymysten kera...
Olli

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Kuvia vanhasta veneestä

Viesti Kirjoittaja ovainika » 07 Elo 2006 20:42

tässä tuoreita kuvia koneesta. Montööri jäi saareen tekemään lisätutkimuksia ja ottaa ilolla vastaan kommentteja. Jos joku vaikka tunnistaisi kuvissa olevan koneen. Ollin psta sihteerikkö
[/url]http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/tuija1 ... FB7JGWHz2C[/url]
Olli

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Elo 2006 21:54

Eipä aukene sivut mulle...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kipinä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Syys 2005 22:25

Viesti Kirjoittaja Kipinä » 07 Elo 2006 22:37


Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Elo 2006 22:47

No nyt aukesivat!
Siellähän oli todella hieno 2T moottori. Valitettavasti magneetto näyttäisi olevan kadoksissa vai liekkö irroitettu huoltoa varten. Magneeton avohammasratasvälitys viittaisi kyllä hiukan uudempaa vuosimalliin kuin 1907 sillä useimmat ovat olleet ketjuvedolla siihen aikaan. Mutta voihan se olla vaan aikalaisekseen moderni moottori...
Kaasutin on kerrassaan hieno kierteellä toimivalla kaasuläpällä.
Eikö siinä ole mitään valmistajan merkintöjä edes valuosissa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

tahti03
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Elo 2006 02:26

Tampeereella toi on tehty

Viesti Kirjoittaja tahti03 » 16 Elo 2006 02:48

Tampellan Kipinä ja valmistettu sotien jälkeen.
Firapelinä niitä kai siellä rusnattin?
Kipinää on kai myös valmistettu Kuopiossa muistaakseni ja
taitaa olla vielä kolmas valmistus paikka tai sillä oli ruotsinkielinen alku jota en nyt muista kun en oo kieli miehiä.
Ja toi veneen runko taitaapi olla 30luvulta näyttääpi vähän sellaselta.
tiedän kaiken puuveneistä
olen nähnyt sellaisen tv:ssä

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Elo 2006 07:45

Komee peli!

Jos se on kuivana seissyt kovin pitkään, niin kannattaa varmaan avata tulppa ja kaataa sisään loraus öljyä ( merkillä ja laadulla ei väliä - kunhan on jotain moottoriöljyä, ettei nyt sentään ruokaöljyä ;-), ennen kuin sitä alkaa pyörittelemään. Voipi olla paikat vähän jumissa. Öljyn kannattaa antaa vaikuttaa muutaman päivän. Ja sitten jos sen saa käsin pyörimään, niin pyörittelee sitten vaikka hihnalla ilman tulppaa että vähän vetreytyy ennen käynnistystä.

Se kipinä olis tietenkin hyvä siihen saada ennen käynnistystä; mahtaiskohan jostakin mopon tai vastaavan ( ruohonleikkuri, vanha perämoottori jne. ) saada magneetto purettua ja asennettua vaikka siihen vauhtipyörän eteen, ellei sitä alkuperäistä löydy.
Mile

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ovainika » 21 Elo 2006 02:33

Nyt taas nettilässä, tässä uutiset: SEM-merkkinen magneetto (näytti uudemmalta kuin kone) oli tosiaan irti kuvien aikana, mutta kun tulpan laittoi kiinni runkoon ja pyöritti, antoi kyllä hetken jälkeen hyviä tällejä ranteeseen. Kipinä siis lienee kunnossa, kaasuttimen toiminta taitaa olla ongelma. Senkin putsauksen jälkeen sai koneesta "tsup" äänen, eli oikeilla jäljillä ehkä ollaan. Kone pyöri hyvin alusta alkaen, mutta käynnistyshihna oli niin mätä, että parilla nykäisyllä oli enää vajaa puolen metrin pätkä jäljellä. Suutari väkertää nyt uutta hihnaa, vanha on mallina ja vauhtipyörään tuleva nasta vanhasta hihnasta siirretään uuteen. (Onko mulla Runebergin alkuperäinen kirves, jos siitä on vaihdettu varsi ja terä? Joo, jos ne on vaihdettu eri aikaan :) Tarina jatkunee vasta ensi kesänä, kun veneen omistaja asuu Brysselissä.
Olli

Vastaa Viestiin