Paljonko murroksesta tehohäviötä?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vikke
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:15
Paikkakunta: Helsinki

Paljonko murroksesta tehohäviötä?

Viesti Kirjoittaja Vikke » 15 Elo 2006 22:46

Uudessa talonpoikaisveneessä on köliin tehty akselitunneli, mutta kulma on niin loiva että moottorin joutuu laittamaan hyvin matalalle. Ei jää juuri vesivaraa. Koneen voisi nostaa hieman ylemmäksi hieman vinoon ja välittää voima potkuriakselille murroksen kautta. Nähdäkseni 5 m avomalliseen veneeseen riittää hyvin 10 hv dieselkone. Mutta viekö murros liikaa tehoja? Kukapa tietäis?

Yhtenä vaihtoehtona on täräyttää puuta ja liimaa akselitunneli täyteen (35 mm halk, 55 cm pit) ja porata uusi jyrkempi tunneli. Samalla tunnelin voisi tehdä laajemmaksi paksummalle vannasputkelle.

Kumpaa suosittelette?

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 16 Elo 2006 15:15

Korteni kekon

Hmm, siis että murros veisi tehoja.....enpä usko moiseen. Joustetun murroksen etuna on että koneen saa oikeaan asentoon ja vieläpä kumityynyille=suosittelen.


t. s

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 17 Elo 2006 21:09

Sanoisinpa, että oikein asennettuna se voi jopa lisätä tehoa, jos miettii akselin ja vannasputken välistä kitkaa. Mutta toisaalta murrosnivelessäkin on kitkaa ja liikutettavaa massaa. Voi olla vaikea laskea matemaattisesti tuota :) Joka tapauksessa suurta vaikutusta tehoon ei ole. Itselläni on scatra-nivel painelaakerilla ja olen ollut tyytyväinen. Etenkin kun 2-pyttynen heiluu niin paljon. Ja onhan se hyvä mitä alempana painopiste veneessäsi on. Toivottavasti saat pilssipumpun siten asennettua ettei kone ole vedessä kuitenkaan.

Vastaa Viestiin