Uudessa talonpoikaisveneessä on köliin tehty akselitunneli, mutta kulma on niin loiva että moottorin joutuu laittamaan hyvin matalalle. Ei jää juuri vesivaraa. Koneen voisi nostaa hieman ylemmäksi hieman vinoon ja välittää voima potkuriakselille murroksen kautta. Nähdäkseni 5 m avomalliseen veneeseen riittää hyvin 10 hv dieselkone. Mutta viekö murros liikaa tehoja? Kukapa tietäis?
Yhtenä vaihtoehtona on täräyttää puuta ja liimaa akselitunneli täyteen (35 mm halk, 55 cm pit) ja porata uusi jyrkempi tunneli. Samalla tunnelin voisi tehdä laajemmaksi paksummalle vannasputkelle.
Kumpaa suosittelette?
Paljonko murroksesta tehohäviötä?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:15
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Sanoisinpa, että oikein asennettuna se voi jopa lisätä tehoa, jos miettii akselin ja vannasputken välistä kitkaa. Mutta toisaalta murrosnivelessäkin on kitkaa ja liikutettavaa massaa. Voi olla vaikea laskea matemaattisesti tuota
Joka tapauksessa suurta vaikutusta tehoon ei ole. Itselläni on scatra-nivel painelaakerilla ja olen ollut tyytyväinen. Etenkin kun 2-pyttynen heiluu niin paljon. Ja onhan se hyvä mitä alempana painopiste veneessäsi on. Toivottavasti saat pilssipumpun siten asennettua ettei kone ole vedessä kuitenkaan.
