Auton pakosarjasta ja turbosta
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Auton pakosarjasta ja turbosta
Jos hyödyntäisi auton 1.9 dieselin ja pitäisi alkuperäisen lyhkäisen pakosarjan paikallaan ja sen jälkeen vetäisi vasta vesijäähdytyksen. Kuumanahan tuo pakosarja käy mutta niin käy turbokin. Kuinka olette pärjänneet pakosarjan ja turbon lämpöjen kanssa?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Vaatii ainakin eristyksen ympärilleen. Kaupan koneissa on joko vesijäähdytetty turbo tai sitten eristys turbon päällä. Kuiva pakosarja vaatii päälleen eristyksen . Riskinä on tulipalo joka ei veneessä ole kovin mukva etenkään keskellä merta, aina kun ei ehdi edes apua hälyyttämään.
Mitenkä meinasit järjestää koneen jäähdytyksen, auton syylarillako? Jos sinulla on 1.9 l td , joka antaa esim. 90 hp niin hukkalämpöä tulee n. 130 kW edestä , josta osa pakoputkesta, osa pitää poistaa jäähdytysjärjestelmällä . Autossa jäähdytystä avittaa ajoviima erittäin tehokkaasti, ei yksin syylarin läpi vaan koko konetta viilentäen. Veneessä on syytä järjestää myös öljyn jäähdytys koska öljypohjaa jäähdyttävä ajoviima puuttuu. Toki isoilla puhaltimilla voi aikaansaada riittävän jäähdytyksen mutta ilmaisia eivät ole nekään, ja vievät tilaa.
Melkeimpä helpoimmalla ja ainakin turvallisemmin pärjää kun hankkii/teettää siihen vesijäähdytetyn pakosarjan , lämmönvaihtimet öljylle, vedelle ja ahtoilmalle ( välijäähdytyksen), ja merivesipumpun - koko setti saattaa löytyä valmiina, tai lähes valmiina ; oletko kysellyt Piikkiön Venevarustajalta ( vai -varuste , mikä lie olikaan) tai Veneakselistosta? Jälempi ainkin jossakin vaiheessa myi olikos se joku Alba marine:n marinoimia VW 1.9 koneita, sellaiseen on ainakin osia olemassa.
Koneita marinoidaan paljon maailmalla, ja lähes kaikkiin mistä marinointi on järkevää on olemassa jo valmiit osat , eikä osien tekeminen tai teettäminen ole mitenkään mahdotonta. Mutta homma kannattaa tehdä kunnolla, jo turvallisuudenkin tähden - eikä varmasti mukavuuttakaan haittaa jos tietää ajelevansa koneella jonka laukeamista ei tarvitse joka hetki kyttäillä.
Ilmajäähdytteisiä systeemejäkin on olemassa, kölijäähdytystä , kuivaa pakoputkea jne. mutta harvemmin korkeaviritteisissä td koneissa, ja nopeammissa veneissä - tuskin olet ajatellut td konetta mihinkään lossiin?
Mitenkä meinasit järjestää koneen jäähdytyksen, auton syylarillako? Jos sinulla on 1.9 l td , joka antaa esim. 90 hp niin hukkalämpöä tulee n. 130 kW edestä , josta osa pakoputkesta, osa pitää poistaa jäähdytysjärjestelmällä . Autossa jäähdytystä avittaa ajoviima erittäin tehokkaasti, ei yksin syylarin läpi vaan koko konetta viilentäen. Veneessä on syytä järjestää myös öljyn jäähdytys koska öljypohjaa jäähdyttävä ajoviima puuttuu. Toki isoilla puhaltimilla voi aikaansaada riittävän jäähdytyksen mutta ilmaisia eivät ole nekään, ja vievät tilaa.
Melkeimpä helpoimmalla ja ainakin turvallisemmin pärjää kun hankkii/teettää siihen vesijäähdytetyn pakosarjan , lämmönvaihtimet öljylle, vedelle ja ahtoilmalle ( välijäähdytyksen), ja merivesipumpun - koko setti saattaa löytyä valmiina, tai lähes valmiina ; oletko kysellyt Piikkiön Venevarustajalta ( vai -varuste , mikä lie olikaan) tai Veneakselistosta? Jälempi ainkin jossakin vaiheessa myi olikos se joku Alba marine:n marinoimia VW 1.9 koneita, sellaiseen on ainakin osia olemassa.
Koneita marinoidaan paljon maailmalla, ja lähes kaikkiin mistä marinointi on järkevää on olemassa jo valmiit osat , eikä osien tekeminen tai teettäminen ole mitenkään mahdotonta. Mutta homma kannattaa tehdä kunnolla, jo turvallisuudenkin tähden - eikä varmasti mukavuuttakaan haittaa jos tietää ajelevansa koneella jonka laukeamista ei tarvitse joka hetki kyttäillä.
Ilmajäähdytteisiä systeemejäkin on olemassa, kölijäähdytystä , kuivaa pakoputkea jne. mutta harvemmin korkeaviritteisissä td koneissa, ja nopeammissa veneissä - tuskin olet ajatellut td konetta mihinkään lossiin?
Mile
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Noin 10 metriä pitkään keskimoottoriin suunnittelin. Jäähdytys normaalilla jäähdyttimellä + kölijäähdyttimellä terästettynä. Vesi kiertää öljynsuodattimen jalan kautta mutta ei varmasti riitä pitämään öljyn lämpöjä kurissa joten nähtäväksi jää. Kone olisi ilman välijäähdytintä.
Tarkoitus on niistä osista tehdä mitä pihapiiristä löytyy ja jos vesijäähdytteisen pakosarjan valmistus on välttämätöntä se kyllä onnistuu. Kierroksia moottorista ajossa on tarkoitus ottaa vain 2500r/min jolloin kyllä tehotkin putoavat mutta pitäisi riittää.
Tarkoitus on niistä osista tehdä mitä pihapiiristä löytyy ja jos vesijäähdytteisen pakosarjan valmistus on välttämätöntä se kyllä onnistuu. Kierroksia moottorista ajossa on tarkoitus ottaa vain 2500r/min jolloin kyllä tehotkin putoavat mutta pitäisi riittää.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Ok, homma selkeä.
Mutta ellen ole aivan väärässä, niin pelkäänpä vähän että pieni turbokone ei välttämättä ole paras vaihtoehto tuohon käyttöön.
Ongelmana on oikeastaan se, että turbokoneissa vääntö on melko alhainen tyhjäkäynnin tietämillä, ja alkaa vasta yleensä tuosta 2000 kierroksen tietämiltä - eip sitä tehoakaan paljoa tarvita hitaalla nopeudella.
Joku vapaasti hengittävä kone voisi olla tuohon käyttöön järkevämpi vaihtoehto, joko vaikka joku vanha puimurin Perkins, tai vastaava Kubota, tai mikä tahansa n. 40-70 heppanen vapaahönkäinen , tuimaa vihuria ei tuossa tarvita, vai hinaajako siitä tulee ( silloin tarvitaan tehoja, ja tiuhaa välitystä , ja suurta potkuria) . Jos kyseessä puhdas uppoumarunkoinen, ei tehoja tarvita tuonkaan vertaa. Periaatteessa moottori tulisi olla käyttönsä mukainen, ei rekoissakaan käytetä F1 moottoreita vaikka niissä tehoja olisikin riittävästi - eikä päinvastoin.
Jos käytät kölijäähdytystä niin silloin ei välttämättä kannata laittaa sitä normaalia auton jäähdytintä ollenkaan mukaan, jää muutama letkuliitos vähemmälle ; ellet sitten lämmintä ilmaa halua siitä.
Kannattaa ainakin laittaa öljynlämpömittari koneeseen, jotta selviää tarvitsetko erillisen jäähdyttimen öljylle.
Kuivassa pakosysteemissä ei sitten saa olla ainuttakaan kohtaa paljaana imlan eristystä siellä missä siihen voi koskettaa, tai se on lähellä syttyviä materiaaleja ( mm. puuta) , huom. öljyroiske esim. tihkuvasta turbon voiteluletkusta syttyy punahehkuisen pakosarjan päällä .
Mutta ellen ole aivan väärässä, niin pelkäänpä vähän että pieni turbokone ei välttämättä ole paras vaihtoehto tuohon käyttöön.
Ongelmana on oikeastaan se, että turbokoneissa vääntö on melko alhainen tyhjäkäynnin tietämillä, ja alkaa vasta yleensä tuosta 2000 kierroksen tietämiltä - eip sitä tehoakaan paljoa tarvita hitaalla nopeudella.
Joku vapaasti hengittävä kone voisi olla tuohon käyttöön järkevämpi vaihtoehto, joko vaikka joku vanha puimurin Perkins, tai vastaava Kubota, tai mikä tahansa n. 40-70 heppanen vapaahönkäinen , tuimaa vihuria ei tuossa tarvita, vai hinaajako siitä tulee ( silloin tarvitaan tehoja, ja tiuhaa välitystä , ja suurta potkuria) . Jos kyseessä puhdas uppoumarunkoinen, ei tehoja tarvita tuonkaan vertaa. Periaatteessa moottori tulisi olla käyttönsä mukainen, ei rekoissakaan käytetä F1 moottoreita vaikka niissä tehoja olisikin riittävästi - eikä päinvastoin.
Jos käytät kölijäähdytystä niin silloin ei välttämättä kannata laittaa sitä normaalia auton jäähdytintä ollenkaan mukaan, jää muutama letkuliitos vähemmälle ; ellet sitten lämmintä ilmaa halua siitä.
Kannattaa ainakin laittaa öljynlämpömittari koneeseen, jotta selviää tarvitsetko erillisen jäähdyttimen öljylle.
Kuivassa pakosysteemissä ei sitten saa olla ainuttakaan kohtaa paljaana imlan eristystä siellä missä siihen voi koskettaa, tai se on lähellä syttyviä materiaaleja ( mm. puuta) , huom. öljyroiske esim. tihkuvasta turbon voiteluletkusta syttyy punahehkuisen pakosarjan päällä .
Mile
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 01 Elo 2006 08:53
- Paikkakunta: Pori
Kannattaako nähdä vaivaa marinoida vanhaa automottia makealle vedelle. Pumpulla kylmää merivettä koneeseen ja kierroksen jälkeen ulos putkeen heti turbon jälkeen. Pakosarjan ympärille voi juottaa muutaman kupariputken joista läpi samaa tavaraa ja poisto myös putkeen samasta kohdasta.
Näin on jäähtynyt ainakin tuo myynnissäkin oleva volkkarin 2.4l turbodiisseli riittävästi. Läpi on tosin mennyt jokivettä, mutta kaipa merivedessäkin tuollainen lohko sen verran monta vuotta kestää, että motti menisi jo muutoinkin vaihtoon.
Pummpuina koneessa on ollut pari sähköpumppua, jolloin vältytään kannen kieroutumiselta jos motti päättää sammua täydestä menosta esim. naftan loppumiseen (näin olen kuullut samanlaiselle moottorille joskus käyneen) vesi kun pysyy kierrossa silti.
Paljon tätä halvemmalla ei auton mottia saa marinoitua...
Näin on jäähtynyt ainakin tuo myynnissäkin oleva volkkarin 2.4l turbodiisseli riittävästi. Läpi on tosin mennyt jokivettä, mutta kaipa merivedessäkin tuollainen lohko sen verran monta vuotta kestää, että motti menisi jo muutoinkin vaihtoon.
Pummpuina koneessa on ollut pari sähköpumppua, jolloin vältytään kannen kieroutumiselta jos motti päättää sammua täydestä menosta esim. naftan loppumiseen (näin olen kuullut samanlaiselle moottorille joskus käyneen) vesi kun pysyy kierrossa silti.
Paljon tätä halvemmalla ei auton mottia saa marinoitua...