british seagull ja öljyt
-
british seagull ja öljyt
Pitäis meiän wanhasta seagulista vaihtaa öljyt mutku en tiiä asiasta mitään eli kysyn teiltä että mitä öljyä te suosittelisitte sinne laitettavaksi?
-
- Viesti:
Ainakaan meidän Seagullissa ei mitkään ihan lirut öljyt pysy edes sisällä ja suosituskin on muistaakseni sieltä jämymmästä päästä mitä ajatella voi. Olen kuullut että jotkin olisivat tunkeneet vaihdepesän täyteen vaseliiniakin. Jotenkin muistaisin että suositus olisi peräti 80W mutta voiko tuollaista öljyä ollakkaan. Pitänee varata täysi vastuunvapautus näistä lausunnoista.
-
- Viesti:
Osaisivatkohan tuolta kertoa oikeanlaisen öljyn tyypin. Sähköpostia sinne vaan. http://www.britishseagull.co.uk/
Oikeasti vaseliinin käyttöä ei muuten suositella. Öljyn kanssa on vaan ongelmana se että ainakaan meillä olevassa yksilössä ei vaihdepesä ole koskaan ollut 100% vesitiivis ei edes uutena. Niin tosiaan ostin moottorin 30v sitten alle 15v ikäisenä säästöilläni, hinta oli muistaakseni silloin vähän yli 1000mk.
Oikeasti vaseliinin käyttöä ei muuten suositella. Öljyn kanssa on vaan ongelmana se että ainakaan meillä olevassa yksilössä ei vaihdepesä ole koskaan ollut 100% vesitiivis ei edes uutena. Niin tosiaan ostin moottorin 30v sitten alle 15v ikäisenä säästöilläni, hinta oli muistaakseni silloin vähän yli 1000mk.
-
Vaihteisto/peräöljyissä on ihan normaalia toi 80wHR kirjoitti:Ainakaan meidän Seagullissa ei mitkään ihan lirut öljyt pysy edes sisällä ja suosituskin on muistaakseni sieltä jämymmästä päästä mitä ajatella voi. Olen kuullut että jotkin olisivat tunkeneet vaihdepesän täyteen vaseliiniakin. Jotenkin muistaisin että suositus olisi peräti 80W mutta voiko tuollaista öljyä ollakkaan. Pitänee varata täysi vastuunvapautus näistä lausunnoista.
Lähihuoltamolta pitäis löytyä esim. vaihteistoöljy API GL-4 80w-90 joka vastais tota em. öljysuositusta. Astetta paremman voitelun=kestää suurempia hammaskuormia olisi API GL-5 joka on enemmin lisäaineistettu hypoidivaihteistoöljy, ei sovellu esim auton vaihteistoon jossa on synkroonirenkaat=syövyttää=älä laita, koska LUULEN, että Seagullin alapäässä lienee jotan messinkiin viittaavaa. Tätä olen käuttänyt aikoinaan omassa perämoottorissa ja esim V-P 280 vetolaitteissa
.
Jostain pitäis löytyä myös viskositeetiltään 140 vaihteistoöljyä joka on oleellisesti jäykempää kuin edelliset=sopisi vähän "harvaan" alapäähän (oli aivan normaalia hyllytavaraa 70-luvulla).
Matti
-
Seagull öljyt
Olen etsinyt omiin Seagull moottoreihini pitkään 140:stä lootaöljyä. Nyt vihdoin alkaa työ tuottaa tulosta. Järvenpäässä sijaitseva Kaasutinexpertti (p. 09-27 10 229) myy Millers Oils merkkisiä classic öljyjä (samaa merkkiä myy myös Saving Old Seagulls, kun kysyin) risiiniöljystä aina 250W lootaöljyyn. Esimerkiksi 140W löytyy EP:llä ja ilman. Viiden litran kannu näytti maksavan noin 25 euroa ja litran pulloissa saa myös. Soitin juuri Kaasutinexperttiin ja sanoivat 140 öljyn olevan hyllystä loppu, mutta lisää tulee n. kolmen viikon päästä.
Toinen Millers Oils jälleenmyyjä on pienkonehuolto Rengon Monitoimi A. Rantanen p. 050-402 1051, johon Kaasutinexpertistä neuvottiin soittamaan tilanteen ollessa akuutti. Sieltä kuulemma 140:stä voisi löytyä hyllystä.
Ohessa vielä linkki sivulle josta sarjanumeron alun kirjainten perusteella voi tarkastaa mitä öljyä lootaan suositellaan vuosimallalleista 55->
http://www.lagerholm.com/Models.htm
Matti, todellakin Seagullin kaikki laakerit ovat pronssipuslia ja jostakin olen myös lukenut että em. lisäaineet eivät ole hyväksi niille.
Jukka
Toinen Millers Oils jälleenmyyjä on pienkonehuolto Rengon Monitoimi A. Rantanen p. 050-402 1051, johon Kaasutinexpertistä neuvottiin soittamaan tilanteen ollessa akuutti. Sieltä kuulemma 140:stä voisi löytyä hyllystä.
Ohessa vielä linkki sivulle josta sarjanumeron alun kirjainten perusteella voi tarkastaa mitä öljyä lootaan suositellaan vuosimallalleista 55->
http://www.lagerholm.com/Models.htm
Matti, todellakin Seagullin kaikki laakerit ovat pronssipuslia ja jostakin olen myös lukenut että em. lisäaineet eivät ole hyväksi niille.
Jukka