Moro!
Uuteen talonpoikaisveneeseen ( 5 m) on tarkoitus asentaa / asennuttaa uusi ilmajäähdytteinen diesel-keskimoottori. Moottorin edustajan mukaan asentajalla täytyy olla kokemusta kyseisestä työstä. Itselläni sitä ei ole - toistaiseksi. Lähinnä nuo linjaukset kuulostavat todella tarkalta: "Linjaa moottori potkuriakselinlaippaan 0.05 mm tarkkuudella rakotulkkia
käyttäen. Tarkista vielä linjaus veneen ollessa vesillä."
Eli tiedättekö ammattimaisia asentajia joita uskallatte suositella?
Mitä tuo asennus suunnilleen maksaisi jos tavarat ovat jo valmiina?
Vesille T: Vikke
Kuinka asennan keskimoottorin talonpoikaisveneeseen?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:15
- Paikkakunta: Helsinki
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minulle tuli kerran trailerikauppojen yhteydessä iso (6,5m) merisoutuvene johon oli jälkiasennettu Wykkönen. Ongelma oli alkuperäisen kölipuun mitoitus jota ei oltu tehty alunperin vannasputkelle. Tuloksena oli pilattu hemmetin perinteinen ja tyylikäs merisoutuvene joka päätyi loppujen lopuksi juhannuskokoksi. Eli kannattaa huolella suunnitella koneen jälkiasennus.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mä en tuohon viiden satasen linjaukseen usko millään, johan veneen runko elää millitolkulla riippuen siitä onko se vedessä vaiko pukeilla. Sen takia se käsketäänkin tarkastamaan vielä vesillä ollessa. mutta kukapa laskee että kuinka paljon runko on kippurallaan kovassa aallokossa tai eri lasteilla...
Linjailen itse justiinsa Mantaan moottoria uusiksi kun vanha pukki oli ehtinyt päästä aika haperoksi. On mulla siinä työntömitta ollut käytössä, mutta rakotulkin kanssa en rupea pelleilemään. Kone on vielä joustavien tärinänvaimennusmaton suikaleiden päällä, niin että kiinnityspultteja liikaa kiristämällä sen saa joka tapauksessa vähän vituralleen. Johan sen maton saa millitolkulla painumaan kansaan kun kuudella M10 pultilla vedättää.
Jos akselissa on vanhanaikainen taliboksi, niin se ei ole ollenkaan yhtä herkkä linjausvirheelle kuin joidenkin uusien vermeiden mukana tulevat huulitiivisteet. Stefa palaa kyllä äkkiä jos linja on pielessä.
Samaten linjauksen tarkkuuteen vaikuttaa se, kuinka pitkästi on matkaa taliboksin ja koneen laipan välissä. Mulla taitaa olla toista metriä ja johan se akseli roikkuukin sillä matkalla jotain kymppejä.
Ei se niin järjettömän tarkkaa ole, mutta osata se tietty täytyy. Jos sulla on konepukki ja vannasputki valmiina niin pelkkä linjaus on pikkuveneessä alta päivän homma, mutta riippuu tietty että minkä verran haluat veistäjällä teettää. Pelkän linjauksen teko ei ole pitkä juttu, mutta jos pitää porata vannasputken reiät ja veistellä moottoripukit niin kyllä siinä helposti useempi päivä menee.
Eikös sen veneen alkuperäinen veitäjä halua ruveta hommaan?
Pekka
Linjailen itse justiinsa Mantaan moottoria uusiksi kun vanha pukki oli ehtinyt päästä aika haperoksi. On mulla siinä työntömitta ollut käytössä, mutta rakotulkin kanssa en rupea pelleilemään. Kone on vielä joustavien tärinänvaimennusmaton suikaleiden päällä, niin että kiinnityspultteja liikaa kiristämällä sen saa joka tapauksessa vähän vituralleen. Johan sen maton saa millitolkulla painumaan kansaan kun kuudella M10 pultilla vedättää.
Jos akselissa on vanhanaikainen taliboksi, niin se ei ole ollenkaan yhtä herkkä linjausvirheelle kuin joidenkin uusien vermeiden mukana tulevat huulitiivisteet. Stefa palaa kyllä äkkiä jos linja on pielessä.
Samaten linjauksen tarkkuuteen vaikuttaa se, kuinka pitkästi on matkaa taliboksin ja koneen laipan välissä. Mulla taitaa olla toista metriä ja johan se akseli roikkuukin sillä matkalla jotain kymppejä.
Ei se niin järjettömän tarkkaa ole, mutta osata se tietty täytyy. Jos sulla on konepukki ja vannasputki valmiina niin pelkkä linjaus on pikkuveneessä alta päivän homma, mutta riippuu tietty että minkä verran haluat veistäjällä teettää. Pelkän linjauksen teko ei ole pitkä juttu, mutta jos pitää porata vannasputken reiät ja veistellä moottoripukit niin kyllä siinä helposti useempi päivä menee.
Eikös sen veneen alkuperäinen veitäjä halua ruveta hommaan?
Pekka
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Viis satkua sinne tänne ei haittaa.
Mutta kun ajattelee akselin laippaa, jonka halkaisija esim. n. 125 mm , niin tarkoittaa viiden satkun kulmavirhe laipassa samaa kuin akseli vinossa 1,25m päässä 0.5 mm , kybän virhe vastaavasti jo millin heittoa.
Kyllä ne pienet virheet jossakin vaiheessa alkavat akselia täristämään ja rasittamaan vaihteen laakereireita jne.
Silloin kun tilanne on oikeasti se, että runko notkuu kovastikin kelissä, niin paras ratkaisu on nivelakseli koneen ja akselin välissä joka sallii noi liikkeet; vähän jäykemmässä paatissa riittää perinteinen kelluva taliboksi/ tiiviste.
Mutta aina kun kone on akselissa jäykällä laipalla kiinni, niin kannattaa linjaus tehdä mahdollisimman huolella, ja tarkistaa se ajoittain ; ainakin kun alkaa värinöitä ja ravistuksia esiintyä. ja ellei linjaa niin pitää sitten hyvät suhteet hammaslääkäriin jotta asentaa uudet paikat kun entiset on tärisseet irti.
Ei se linjaus ole vaikea homma silloin kun sinne väliin vaan itse mahtuu työskentelemään. Ja rakotulkki on siihen paras työkalu ja helpoin käyttää luotettavasti, tönärillä jos mittaa laippojen ulkopinnoista niin tulos voi vähän heittää, niissä kun on vain vastaikkaiset pinnat työstetty tarkkaan mittaan ja ulkopinnat voi valun jöljiltä olla vähän sinne päin.
Ei todellakaan sen vaikeampaa kuin koneen venttiilien välysten säätö.
Sen jälkeen kun linjaus näyttää olevan ok - ei koneen pultteihin enää kosketa. Eli tarkistusta jatketaan kunnes on kohdallaan. Akselin laipan pultit kiristetään ristikiristyksellä aivan kuin sylinterin kannen pultit, kutakin vähän kerrallaan.
Mutta kun ajattelee akselin laippaa, jonka halkaisija esim. n. 125 mm , niin tarkoittaa viiden satkun kulmavirhe laipassa samaa kuin akseli vinossa 1,25m päässä 0.5 mm , kybän virhe vastaavasti jo millin heittoa.
Kyllä ne pienet virheet jossakin vaiheessa alkavat akselia täristämään ja rasittamaan vaihteen laakereireita jne.
Silloin kun tilanne on oikeasti se, että runko notkuu kovastikin kelissä, niin paras ratkaisu on nivelakseli koneen ja akselin välissä joka sallii noi liikkeet; vähän jäykemmässä paatissa riittää perinteinen kelluva taliboksi/ tiiviste.
Mutta aina kun kone on akselissa jäykällä laipalla kiinni, niin kannattaa linjaus tehdä mahdollisimman huolella, ja tarkistaa se ajoittain ; ainakin kun alkaa värinöitä ja ravistuksia esiintyä. ja ellei linjaa niin pitää sitten hyvät suhteet hammaslääkäriin jotta asentaa uudet paikat kun entiset on tärisseet irti.
Ei se linjaus ole vaikea homma silloin kun sinne väliin vaan itse mahtuu työskentelemään. Ja rakotulkki on siihen paras työkalu ja helpoin käyttää luotettavasti, tönärillä jos mittaa laippojen ulkopinnoista niin tulos voi vähän heittää, niissä kun on vain vastaikkaiset pinnat työstetty tarkkaan mittaan ja ulkopinnat voi valun jöljiltä olla vähän sinne päin.
Ei todellakaan sen vaikeampaa kuin koneen venttiilien välysten säätö.
Sen jälkeen kun linjaus näyttää olevan ok - ei koneen pultteihin enää kosketa. Eli tarkistusta jatketaan kunnes on kohdallaan. Akselin laipan pultit kiristetään ristikiristyksellä aivan kuin sylinterin kannen pultit, kutakin vähän kerrallaan.
Mile
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:15
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitti vinkeistä!!!!
Kiitos vastaajille vinkeistä. Homma näyttää jo hieman helpommalta.
Vikke
Vikke