Kokemuksia Bukh meridieselistä?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kokemuksia Bukh meridieselistä?

Viesti Kirjoittaja karhu » 06 Syys 2005 23:45

Olis tiedossa vm.74 Bukh meridiesel, hevosvoimia 20. Onko kellään kokemusta kyseisestä koneesta? Mulla ei ole aikaisempaa kokemusta dieseleistä, joten mitä huomionarvoisia asioita pitäisi tietää sellaista hankittaessa.

Thanks.

t:Antti

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 10 Syys 2005 22:21

Ei ole kokemuksia Bukhista. Mulla on käsitys, että se on itävaltalainen. Eikös ne mootttoripyötä-Bukhitkin sieltä ole. Kuuluisa valmistaja sinänsä. Aikoinaan Itävallan aarre.
Dieseleistä yleensä sanoisin, että kunnossa ollessaan ja huviveneilyn kannalta ikuisia. Mulla on muuten koko kalusto autoja myöten dieseleitä, ellei nyt oteta huomioon puuveneilyn vahaa kalustoa. Sytystulppa-vehkeet olen lähes unohtanut.
Jos kone käy, ei siinä mitään ongelmia ole. Polttoaine-suodatin on syytä vaihtaa ja öljyt suodattimineen vaihtaa. Melkein veikkaisin, että Bukhissa on Boschin poltttoainejärjestelmä. Hyvään tyyliin kuuluu huuhdella kone jäähdytysnesteen sekoituksella, jos siinä on merivesijäähdytys.
Dieseleiden akun on syytä olla kunnossa. Samoin on joskus vilkaistava hekutusjärjestelmää (Kerraan 10 000 tunnissa), jos sellainen on. Vesipumppua on myös vilkaistava, millainen se onkaan.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Syys 2005 22:52

Joo, Pukh-Steyr on tosiaankin legendaarinen itävaltalainen meridiesel valmistaja - maa jossa ei ole merivettä edes kahvikupillisen verran. Muutama järvi ja Tonava suurimpana jokena ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

viljo
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:16

Bukh

Viesti Kirjoittaja viljo » 11 Syys 2005 14:55

Meillä oli isän veneessä 36 heppanen bukh. Varmatoiminen ja muutenkin hyvä peli. Meni vaihtoon heinäkuussa kun merivesi oli tehnyt tehtävänsä koneen sisällä... no kesti se reilut 25 vuotta.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Menee vähän...

Viesti Kirjoittaja pauke » 11 Syys 2005 19:23

... aiheen sivusta, mutta ihan pakko hiukan kommentoida tota V-M:n vastausta. Steyr-Puch ei ole varmasti tunnettu (legendaarisista) meridieseleistään vaan on kulkuneuvopuolen monialayritys. Valmisti -50-60-luvuilla Fiat 500/600:sen näköisiä kulkupelejä. On valmistanut mm. suuren osan Suomen armeijan käytössä olevista G-sarjan Mersu maastureista merkkinä Puch. (Naapurihan ei sallinut meidän ostaa sotamateriaalia Saksasta ja elettiin 80-90-lukua...). Valmistaa kulkuneuvoja, moottoreita, vaihteistoja, hydrauliikkaa ja paljon muuta. Legendaariseksi merimoottorien valmistajaksi en yritystä tituleeraisi, vaikka moottorit ovat takuulla hyviä!
Viimeksi muokannut pauke, 12 Syys 2005 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 11 Syys 2005 21:27

Älkää nyt tanskalaista moottoria itävaltalaiseksi pilkatko. Alan miehet sanovat että hiljainen ja tärinätön, mutta jos siinä on turbo niin kuumenee. Itsesuojeluvaisto puolestaan sanoo, että suolavesijäähdytteistä konetta ei kannata ostaa kuin naapurille.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 11 Syys 2005 21:58

Joo, jos oikein muistan juutit osttivat Buchin. Nykyinen Bukh-valmistaja on Aaberaa Motorfabrik. Mutta olen muistavinani, että Bukh-oli itävaltalainen alunperin. ja siellä legendaarinen.
Kysyin kerran yhdeltä Itävallan pojalta, onko teillä mitään maailmanmerkkiä, hän mumisi jotain, että oli Bukh.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Syys 2005 22:21

Kyllä Steyr-Bukh on tosiaankin itävaltalainen firma ja Pukh on myös tanskalainen valmistaja. Mutta muistaakseni "orkkis" Pukh on tehty alunperin Tanskassa - ja hkhk muistaa toisin ;)
Meillä päin taas "alan miehet" sanovat että 2 pyttyiset Pukit on kauheita täristäjiä ja meteli on dieseliksikin hirveä eikä niitä kannata laittaa kuin rautapaatteihin kun puuveneet ei kestäisi tärinää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 12 Syys 2005 13:44

Alkuperäinen Steyr-Puch (koko nimeltään Steyr-Daimler-Puch AG) on Itävallassa vuonna 1934 perustettu yritys. Valmistanut ja valmistaa nykyäänkin pääasiassa maakulkuneuvoja (mm. maastoajoneuvoja sotilaskäyttöön, mutta myös paljon moottoreita eri käyttötarkoituksiin). Tämänkin palstan lukijoista on osa voinut ajella mopolla, jossa oli Puch moottori. Tekipä Puch myös moottoripyöriä. Se missä vaiheessa Puch on muuttunut Bukhiksi ja tanskalaisten osuus omistuskannassa on minulle kysymysmerkki, paremmin tietävät kertokoon. Koitin sanoa, että tavallinen tallaaja ei varmasti hihkaise ensimmäisenä:" MERIMOOTTORI!", nimen kuultuaan. Jos ylipäätään on kuullut mitään koko lafkasta.
Viimeksi muokannut pauke, 12 Syys 2005 16:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Antti Aho
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2005 16:33
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Antti Aho » 12 Syys 2005 15:59

Sanonpa minäkin nyt tähän sanani: Steyr-Puch on itävaltalainen juttu ja Bukh tanskalainen. Huomatkaa ero sanojen Puch (Itävalta) ja Bukh (Tanska) -välillä. Eihän niissä ole samoja kirjaimiakaan kuin toinen ja neljäs.
Sekaannus on kaiketi tullut siitä, kun itävaltalainen Steyr-konserni osti jossakin vaiheessa tanskalaisen Bukhin. Muuta tekemistä ei näillä keskenään ole.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 12 Syys 2005 16:23

Hommahan selkis kertaheitolla ja korjasin kirjotusasun tohon edelliseen viestiini.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Syys 2005 17:08

Kyllä ko. konsernin yhden yrityksen nimi on nykyisin nimenomaan Steyr-Bukh eikä Steyr-Puch - jopa velipoika (mobilisti ja kerää mm. mopedeja) ymmärtää kirjainyhdistelmän "Bukh" ja "Puch" eron ;) ;) ;)
Eli ei ole vänkäämisen arvoinen asia ;)
http://www.steyr-bukh.com/
Toki Steyrillä on tekemistä kaikenmaailman MTU:n, Daimlerin, Puchin, Mercedes-Benzin, ja mitä niitä nyt onkaan kanssa
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 12 Syys 2005 17:58

Totta, eihän asiassa ole edes mitään vänkäämistä. Mulle ainakin homma selvis tosta Antti Ahon viestistä. Ei ole tullut kiinnitettyä ikinä huomioita tohon Bukh-sanaan vaan on mieltänyt automaattisesti Steyr-Puchiksi. Tää on siitä mukava foorumi, että aina oppii jotain uutta!

siltala
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2005 10:27
Paikkakunta: Eura

Re: Kokemuksia Bukh meridieselistä?

Viesti Kirjoittaja siltala » 14 Syys 2005 11:54

karhu kirjoitti:Olis tiedossa vm.74 Bukh meridiesel, hevosvoimia 20. Onko kellään kokemusta kyseisestä koneesta? Mulla ei ole aikaisempaa kokemusta dieseleistä, joten mitä huomionarvoisia asioita pitäisi tietää sellaista hankittaessa.
Itsellä on nyt yhden kesän ajalta kokemusta Bukhista n. 7 m fiskarissa, nimenomaan 20-heppaisesta. Kulutus on pysytellyt alle kahdessa litrassa.

Osia, ainakin niitä mitä ollaan tarvittu, on saanut hyvin. Termostaatin ja ohjekirjan lisäksi ei ole tullut muuta kyllä hommattuakaan.

Ainakin oma yksilö on kyllä oikeinkin tasakäyntinen, eikä käsittääkseni erityisen hiljainen tai kovaääninen. Eipä toki ole omassa veneessä muuta konetta ollut kiinni, eikä muunlainen vertailu helpolla onnistukaan.

Bukh noin kuppilakeskusteluissa on hyvänä, hieman luksusmerkkinäkin pidetty (johtuu varmaankin siitä, että niitä taitaa olla enemmän purjepaateissa) ja suurimmat ongelmat ovat kansien syöpymisessä. Uusi kansi on hullun kallis, joten olisi kyllä kiva, ettei ihan ensimmäisenä kesänä huono tuuri kävisi.

Talven aikana olisi tarkoitus perehtyä tanskalaiseen tarkemminkin, kunhan saa väkkyrän ensiksi ulos paatista.

siltala
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2005 10:27
Paikkakunta: Eura

Re: Kokemuksia Bukh meridieselistä?

Viesti Kirjoittaja siltala » 10 Heinä 2006 10:49

Talven aikana olisi tarkoitus perehtyä tanskalaiseen tarkemminkin, kunhan saa väkkyrän ensiksi ulos paatista.
Bukh tuntuisi pelittävän oikein hyvin. Vaihtoon meni toinen sylinteriputki ja mäntä, männänrenkaat ja pari venttiilinjousta. Lisäksi kansi koneistettiin, tiivisteet vaihdettiin ja kaikkea mahdollista putsattiin.

Kansi vaikutti sekä omasta että asiaa paremmin tuntevien mielestä hyvältä, joten toivon mukaan nyt olisi tiedossa useampia huolettomia vuosia koneen kanssa. :) Puuta täytyy koputtaa...

Vastaa Viestiin