Potkuriakseli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 29 Kesä 2006 14:32

Potkuriakselin materiaali ei ole ihan tavallinen ruostumaton EN 1.4301, vaan siinä käytetään duplexia 1.4460. Tämän voi tarkastaa siten, että duplexiin tarttuu magneetti, ja normaali rosteriin ei tartu.

1.4460 myötöraja on n. 350 N/mm2
1.4301 myötöraja on n. 220 N/mm"

eli normaali rosteri on paljon heikompaa (vääntyy helpommin), kun tuo Duplex.

Duplex ei taasen ole "oikeasti" hitsattavissa, koska siinä on ns. koneistusta helpottavia lisäaineita.

Molempia olen nähnyt, jopa samassa veneessä rinnakkain eri akselit kaksimoottorisessa veneessä. Rosteriakseli oli vino!!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Kesä 2006 15:00

No, akselin vääntymiseen voi olla muitakin syitä kuin materiaali vaikka tuo Duplex on taatusti hyvää tavaraa ongelmineenkin. Hyvää koneistaa mutta kierteytys vaikeaa huolimatta lisäaineista.
Mutuna heittäisin että Suomenmaassa on viisi kertaa enemmän veneitä "tavallisellarosteri" akselilla kuin "oikeallarosteri" akselilla ja näin tulee olemaan seuraavat 500 vuotta ;-)
Tosin kauppamiehet (ainakin täällä) väittää että edes 2-3 tonnista fiskaria ei voi saada edes liikkeelle "isolla kaasulla" akselin vääntymättä jos se ei ole Duplexia...
Erikoisteräs erikoisemapaan paikkaan.
Liian jäykällä akselilla on myös kääntöpuolensa verrattuna tavalliseen löysään akseliin ja sehän liittyy nimenomaan puuveneisiin ja niiden elämiseen. Ongelma näkyy eritoten jäykissä koneasennuksissa. Liian jäykkä akseli särkee akselilaakeroinnin sekä kuormittaa myös tukilaakereita ja vaihteen takaosan laakereita eritoten puuveneessä kun taas joku vanhakantainen musta fe37 notkeana kiertää tyylikkäästi lievällä kaarella jopa vuosikausia.
Asioilla ja materiaaleilla on aina puolensa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 29 Kesä 2006 15:23

Duplex on yleensä hiottu mittaansa, kun normi kama vedetty, eli pinnan laatu liukulaakereita ajatellen on parempi duplexilla.

;)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Kesä 2006 15:34

Niimpä, mutta miksi vedettyjä akseleita sitten käytetään ammattimaisesti myös liukulaakereille? Mikä on riittävän sileä pinta liukulaakerille ja missä käyttötarkoituksessa?

Keskustelun vakavuutta voisi hiukan keventää kysymällä että kauppaatko metalleja ml. duplexia leipäsi eteen ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 03 Heinä 2006 10:13

Kannattaa mielestäni käyttää (siis jos on tarvis) duplexia, koska sen hinta ero oikeasti ei ole rosteriin verrattuna kuin ehkä pari egee kilo kalliimpi. Ominaisuuksia löytyy kuitenkin, mainitakseni esim. korroosiokestävyys parempi(ehkä merkityksetön, ehkä ei) ja lujuus(tämä merkitsee jo jotain). Ja myös että ne on valmiiksi hiotulla pinnalla.

-> V-M joo, mutta en potkuriakseleita. Materiaalia kyllä, mutta en potkuriakseli valmistajille(ei ole asiakkaana). ;)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Heinä 2006 22:23

No niin, olemme siis samaa mieltä siitä että kannattaa ehdottomasti käyttää Duplexia mikäli siihen on todella tarvetta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Niemen romu

Viesti Kirjoittaja Jude » 05 Heinä 2006 14:50

Pistäydyin Niemen romussa Tattarinsuolla etsimässä ulkohalkaisijaltaan 18 mm:n happosta putkea. Sitä ei ollut, mutta huomasin hyllyssä potkuakseliksi soveltuvaa pyöröterästä. Niissä näytti olevan molemmissa päissä koneistettuna kartiot, kiilaurat, kierteet ja kierteen pääteurat. En niitä laskenut tai mittaillut. Pituutta oli parisen metriä, ulkohalkaisijat luokkaa 35 mm ja kymmenkunta niitä oli.

Jos joku näiden juttujen lukija on tekemässä potkuriakselia, niin sieltä saattaisi löytyä sopivia aihioita.

Ps. 20 mm:n ohutseinäistä happosta putkea muihin tarkoituksiin näkyi myös löytyvän.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 05 Heinä 2006 19:59

Muistakaa että max. vapaa laakerointiväli on 40 kertaa aks.halkaisija, jos haluatte välttyä murheilta.

Vastaa Viestiin